Virtuaalitalli ruusuke
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Virtuaalitalli ruusukkeen foorumi
 
PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

 

 TALLIPÄIVÄKIRJA 2010

Siirry alas 
+2
Ritsku
Wellu
6 posters
KirjoittajaViesti
Wellu
Admin
Wellu


Viestien lukumäärä : 375
Join date : 10.08.2009
Ikä : 26
Paikkakunta : Ruusuke

TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 Empty
ViestiAihe: TALLIPÄIVÄKIRJA 2010   TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 EmptyKe Tammi 06, 2010 4:42 pm

TALLIPÄIVÄKIRJA 2010


Siis mikä? Tähän "hoitokirjaan" tulee "tallin hoitojutut" eli esim. iltatallitarinat, minun jotkut tallinhoitotarinat ym.


Viimeinen muokkaaja, Wellu pvm Su Tammi 17, 2010 12:11 am, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
http://ruusukkeentalli.webs.com
Ritsku
Erinomainen chattaaja
Erinomainen chattaaja
Ritsku


Viestien lukumäärä : 207
Join date : 11.08.2009
Ikä : 27
Paikkakunta : Lahti

TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 Empty
ViestiAihe: Vs: TALLIPÄIVÄKIRJA 2010   TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 EmptyLa Tammi 16, 2010 12:04 am

Iltatalli 11.1.- 14.1.2010

Tänään oli jännittävä päivä. Sillä minun piti laittaa iltatalli, jos vaikka unohtaisinkin jonkun tärkeän jutun, mitäs sitten. Wellu syyttäisi minua. Pian kello lähestyi seitsemää ja minun piti hyvästellä kaverini, mutta Enni oli vielä ratsastamassa Amyllä ja lupasi tulla muistuttamaan pikku seikkoja, kun tulisi ratsastamasta. Päätin ryhtyä toimiin. Tallissa oli kamala sähellys, koska vika tunti oli alkamassa. Kävin katsomassa vähän paikkoja missä kunnossa ne olivat. Löysin paikan missä säilytettiin ruuat. Tutkiskelin ja mietiskelin itsekseen. Vihdoin huomasin, kun joukko tuntilaisia. Lähdin takaisin rauhalliseen talliin, jossa uteliaat turvat olivat minua kohti. Otin pienen kastelukannun, jossa oli onneksi valmiina vettä. Kuulin puhetta Foksun karsinan luota. Kurkistin sinne ja huomasin siellä olevan Hanna ja Eveliina.

-Moi, mitäs sä? Hanna kysyi ihmeissään, kuin olisin joku dinosaurus.
-Enpä mitää. Tallia siivoilen, vastasin.
- siivoot…häh. Eiks se ole Wellun tehtävä? Hanna kyseli ihmeissään.
- On on, mutta nyt on hoitajillakin mahdollisuus siihen, vastasin uteliaalle Hannalle.
-No sitten minäkin varaan sellaisen, Hanna ilmoitti innoissaan.
- Joo, kannattaa. Se on varmasti kivaa, varmistin ja lähdin tallin päähän, josta aloitin kastelun.

Nostelin tavaroita ettei ne kastuisi. Sain lopulta koko käytävän kasteltua ja iskin luudanvarren kimppuun. Lakaisin lattian ja välillä rapsuttelin kaltereiden väleissä olevia turpia. Lopulta olinkin jo käytävän päässä ja sipaisin käytävältä tulleet roskat Topin karsinaan. Vein vielä luudan pois. Lähdin satlariin ja otin sieltä niin monta loimea kuin sain. Otin karsinan järjestyksessä loimet, ettei tarvinut sompailla edestakaisin tallissa. Otin ensiksi Oskun, Akun ja Alexin loimet. Raahasin ne karsinoitten eteen ja aloin pistää niitä. Päätin ensiksi ottaa Oskun loimen. Tepastelin rauhallisesti Oskun luo. Olin ensimmäistä kertaa Oskun kanssa karsinassa. Aloin pistää loimea sen päälle. Sen aikana Osku mutusteli vain turpeen seasta heinän jämiä. Laitoin soljet kiinni ja tepastelin takaisin loimikasan luo. Otin akun loimen. Samalla otin riimun mukaan. Akku alkoi heti luimia, mutta menin rohkeasti ottamaan sitä kiinni. Sain sen ihmeen hyvin kiinni ja aloin laittamaan loimea. Ihmeen hyvin se antoi laittaa sen. Laitoin soljet ja lähdin Alexin luo kiikuttaen sen loimea. Avasin karsinan oven ja ori haisteli kättäni.
- Terve poika… lörpöttelin.
Rapsuttelin sen turpaa ja heitin loimen orin selkään.

Loimitin tallin loput hevoset ja ponit, mutta onneksi melkein puolella turpakansalla oli jo loimi.

Huomasin Claran, Nannan ja Tellan olevan vielä ulkona. Voi ei! No, lähdin sitten kohti nelostarhaa riimunnarut käsissäni. Onneksi tammat antoivat ottaa helposti kiinni. Onnekseni huomasin että jokaisella ponilla oli jo loimi päällä. Vein tammat karsinoihin ja suuntasin kompassini kohti pikkutallia.

Kuulin matkalla kimeää hirnuntaa. Suuntasin katseeni 7tarhalle ja näin kuinka kiilivat silmät tuijottivat minua. Siristin silmiä kohti pimeää tarhaa. Siellähän oli rakas Wilmani ja hänen toverinaan oli Mimi. Lähdin tulemaan tarhaa.
Kosketin Wilman turpaa ja se henkäisi harmaan savupilven. Tallustin portin luo ja nappasin riimun ja –narun. Otin ensiksi Wilman kiinni ja menin sen jälkeen pyydystämään Mimin. Mimi tuli puolijuoksua luokseni, mutta vähän epäröivänä. Sujautin riimun päähän ja laitoin narun kiinni. Kurotin laittamaan Wilmalle riimunnarun ja seikkailu vasta alkoi. Enemmän pelkäsin, jos Mimi säntäisi jonnekkin tai Wilma säikähtäisi jotain.

Matka onnistui hyvin tulin 2hepan kanssa talliin ja päästin ne karsinoihin. Äkkiä hiljaisuuden rikkoi pienten kavioiden kopse. Vilkaisin Shettis ryhmään ja huomasin Emman mukana. Emma tuli luokseni
-Ne tulivat maastosta, Emma ilmoitti.
-okei, vastasin Emmaan vilkaisematta.
Huomasin hannankin tulevan Junnun kanssa ja tuli suoraan meidän luoksemme.
-Tosi kiva ku tää maastossa teki kivan pukkisarjan ja mä roikun narun päässä, Hanna sanoi osoittaen Junnua, joka tutkii Emman taskuja.
-Mä sain taluttaa Rosia. Se kiiruhteli kokoajan emän luo, Emma lisäsi nauraen.
-Mun pitää jatkaa hommia, sanoin ja lähdin shetukoiden luokse.
-Voisitte laittaa loimet niille, sanoin muutamalle tytölle, jotka harjasivat shettiksiä.
-Voin hakea ne, lisäsin vielä.
-Selvä, kuului yhdestä suusta.

Tulin takaisin joukko loimia kädessäni.

-Tässä näin. Osaatteko varmasti laittaa loimet.
-Osaataan.
Lähdin tekemään hepoille ruokaa ja aloin lajittelemaan niitä.
-Yksi kauhallinen kauraa, mumisin itsekseni.
Menin talliin kädessäni kauralasti. Kuulin kuinka hevoset hörisivät. Minulle tuli niin hyvä olo siitä, mutta ensiksi jaoin heinät, jotka löytyivät Oskun karsinan edestä. Tiputin Oskulle heinät ja se alkoi mutustelemaan niitä. Akku sen sijaan luimi minulle ja nappasi puolitetusta paalista heinää, kun annoin ne sille. päätällin heinämoottorit olivat saaneet heinät, niin menin antamaan pikkutalliin heinät. Shetukoille… ja yksäreille…

Menin antamaan päätälliin kaurat ja tulin takaisin pikkutalliin ja huomasin sieltä kuuluvan vain heinien rouskutusta, se oli hyvä merkki, ettei minun täytyntyt hätistellä ketään pois, sillä kello uhkasi jo puoli 9. Annoin kaurat kauramoottoreille ja lähdin Wellun luokse.
- Sanoin wellulle olevani valmis ja lähtisin maneesin kautta kotiin. Wellu kiitti ja lähdin maneesiin.

Maneesissa paloi valot vielä, joten laitoin ne kiinni ja juoksi parkkipaikalle, jossa isäni odotti jo autossa. Muistin vielä tärkeät jutut, joten pyysin isääni odottavan vähän aikaa. Juoksin ripeästi talliin, jossa huomasin tallin oven auki, voi voi minua, ajattelin. Nopeasti kokeilin kaikki juoma-automaattien toimivuuden ja samalla keräsin kauraämpärit pois. Ilokseni huomasin kaikki olevan toiminnassa, joten lähdin tyytyväisenä kohti autoa. Laitoin vielä tallin lukkoon. Kipaisin vielä tekemässä saman jutun pikkutallissa ja, lähdin autolle. Matkalla autolle mietin, että tämä oli minun paras iltaseikkailu. Olipas jännää.

Hhhi! Hyvä tarina! Saat tästä tarinasta 400 ve. Kyllä, sanoinhan että iltatallitarinoista sa paljon rahaa! Harmi että tarina tuli päivän myöhässä, mutta parempi näin kuin ei ollenkaan!
-Wellu
Takaisin alkuun Siirry alas
hanna
Tosihyvä chattaaja
Tosihyvä chattaaja
hanna


Viestien lukumäärä : 79
Join date : 18.08.2009
Ikä : 25
Paikkakunta : suomi...

TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 Empty
ViestiAihe: Vs: TALLIPÄIVÄKIRJA 2010   TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 EmptySu Tammi 17, 2010 12:50 am

Menin siinä seitsemän aikaan tallille. Olin soittanut aikaisemmin tallille että Ransu ja Santtu hoidettaisiin. Vanhempani vastustivat ajatusta olla niin myöhään tallilla mutta sain tahtoni läpi. Isäni vei minut tallille josta melkein kaikki olivat lähteneet kotiin. Hain hevosia ja poneja talliin. Minulta pääsi Topi
karkuun. Se singahti karkuun kun näki rotan. Itsekkin olisi tehnyt mieli lähteä itsekkin. Se oli kamalan
iso! En ollut ikinä nähnyt niin isoa rottaa. Lähdin kaappaamaan Topia kiinni. Se ei ollut helppoa. Viimein
houkuttelin sen luokseni ruualla kun muuten en sitä olisi kiinni saanut.
Tein hevosille ja poneille ruokia ja hain loputkin tarhoista ja laitumilta. Onneksi sitä rottaa ei enää näkynyt...
Kuulin kikatusta tallin sisältä reharista. Menin rehariin ja sieltä löysinkin nuoria tyttöjä leikkimässä
valmistamillani hevosten ruuilla. He eivät onneksi ollet ehtineet tehdä paljoa tuhoa.
He olivat vain kaataneet yhden ruokakupin lattialle mutta laitoin tytöt siivoamaan aiheuttamansa sotkun.
Vein tytöt ulos tallista ja vein lisää ruokia hevosille. Kun menin rehariin löysin Rosen syömästä ruokaansa!
Onneksi se ei ollut äkännyt Kendran ruokaa sen vierestä... Otin rosen ruuan ja vein sen Rosen karsinaan
ja Rose tuli kiltisti perässä. Jaoin viimeisetkin ruuat poneille. Kävin satlarissa katsomassa että kaikki oli kunnossa.
Koukin hevosten ja ponien karsinoista ruokaämpärit ja vein ne rehariin. Hain loimia ja aloin laittaa loimia hevosille. Kendralle oli vaikea saada loimea kun se oli niin iso. Laitoin seuraavaksi loimia poneille. Siinä meni kauan.
Poneja ja hevosia oli kauhean paljon. Sammutin valot ja menin katsomaan etten vahingossa jättänyt
poneja tai hevosia laitumelle. Yllättäen olin ihan viimeiselle laitumelle olin jättänyt Amin. Ihmettelinkin kun yksi ruoka oli jäänyt yli. Hain Amin laitumelta. Se tuli iloisesti vastaani. Hain sen laitumelta ja vein talliin.
Annoin sille ruuan ja loimitin sen. Se jäi tyytyväisenä talliin kavereittensa kanssa. Menin yksityistallin. Sieltä puuttui hevosia joten menin hakemaan niitä laitumilta. Hain hevosia ja poneja pitkin tallialuetta. Kun viimein sain kaikki
kasaan laitoin niille ruuat nenän eteen. Loimitin ne jotka loimen tarvitsivat. Keräsin ruokaämpärit ja vein ne rehariin. Maneesissa paloi valot. Menin sinne ja sammutin valot. Tallilla oli jo pimeää kun olin saanut kaiken valmiiksi.
Laitoin valot pois päältä ja lukitsin ovet. Soitin isälleni ja hän tuli hakemaan minut tallilta.


Saat 90 ve
-Wellu
Takaisin alkuun Siirry alas
emmu
Erinomainen chattaaja
Erinomainen chattaaja
emmu


Viestien lukumäärä : 151
Join date : 12.08.2009
Ikä : 27
Paikkakunta : maapallo.....

TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 Empty
ViestiAihe: iltatalli 18.1.- 21.1   TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 EmptyMa Tammi 18, 2010 10:26 pm

Saavuin tallille viisitoista vaille setsämän.Minu hermostutti hiukan koska tamä oli ensimmäinen iltatalli jonka tekisin ja minulla olisi paljon vastuuta.Wellu oli kentallä pitämässä viimeistä tuntiaan.Menin sisälle hiljaiseen talliin jossa hoitajat harjaitlivat hoito ponejansa.Aloin jakamaan poneille heiniä.Ruuat antaisin vasta sitten kun kaikki hevoset olivat tulleet tunnilata.Hevoset ahmivat heiniänsä ja samalla tarkistin kaikkien vesi automaatit.Jimmyn vesiautomaatissa oli jotain vikaa.Mutta vika saatiin selville..Juomaautomaatissa oli märkiä heiniä ja se oli mennyt tukkoon.Putsasin Juomakupin huolella ja rupesin odottelemaan tuntilaisia tunnilta.Tunnilla olivat melkein kaikki poneja koska oli alkeistunti.Autoin ratsastajia ottamaan satulat ja suitset pois.Tuntilaiset osasivat jo harjata yksin, joten menin Wellun kanssa toimistoon juttelemaan.Kyselin Wellulta heiman juttuja jotka liittyivät iltatalliin.Sain selville että kaikki ponit ketkä tarvitsevat loimituksen niin niille pitää laittaa loimi ja ettäkaikkien pitää lähteä tallilta puoli yhdeksäään mennessä.Kun kaikki tuntilaiset olivat saaneet ponit hoidettua ja viimeisetkin lähteneet aloin jakaa ruokia hevosille ja poneille.Tallissa oli hiljaista ja rauhallista.Kuului vain muutama hörähdys perällä olevista karsinoista ja tasaista rouskutusta.Hain ison pinon loimia ja rupesin etsimään niille omistajia.Onneksi aika monissa oli kirjailtu nimi.Laitoin ensin poneille.Muille olin jo laittanut mutta vielä oli jäljellä junnu..En ollut ennen uskaltautunut sen karsinaan.Menin rauhallisesti karsinaan ja ihmeekseni junnu vain mussutti kaurojansa ja vilkaisi laiskan näköisesti minua.Huokasin helpotuksesta ja laitoi Junnulle pienen punaisen loimen.Annoin ponien syödä rauhassa ja menin siivoamaan satlaria.Kuten arvata saattaa satlari oli kuin pommin jäljilta alkeistuntilaisten jäljiltä.Kuolaimet oli pesemättä aika monissa suitsissa joten aloitin niistä.Lika oli jo ehtinyt kuivua kuolaimiin joten putsasin kaikki kuolaimet huolella sienellä.Latoin suiset paikoilleen omiin nauloihinsa.Chyrryn satula oli laitettu jimmyn paikalle ja jimmyn satula Chyrryn paikoilleen.Vaihdoinne nopeasti ja satlari oli mielestä siisti..Mutta sitten huomasin että satuloista roikku jalustimia alhaalla ja että lattialla oli harjoja ja kaviokoikku.Laitoin jalustin hihnat oikein ja harjat paikoilleen.Vilkaisin vielä että kaikki olisi kunnossa.Satlari oli siisti joten menin talliin katsomaan olivatko ponit syöneet kauransa.Nopeimmat ahmatit olivat jo ehtineet syödö joten kävin hakemassa tyhjät ruokakupit pois karsinoista ja veinne rehariin.Loppujen syömistä odotellessa tartuin harjaan ja lakaisin tallin käytävät.Kävin keräämässä loputkin tyhjät ruokakupit pois karsinoista ja vein nekin rehariin.Kävin vielä nopeasti katsomassa että hevosilla olisi kaikki kunnossa.Huomasin että joku oli jättänyt kottikärryt käytävälle.Minä kipaisin viemään ne niille kuuluvalle paikalle varastoon.Sitten lähdin tarkastamaan kentän ja maneesin.Ulkona oli kylmä pakkas ilta ja oli pimeää.Huomasin keltälle unohtuneet puomit ja este tolpat.Aukaisin portin ja kävelin puomien luo.Puomien ja estetolppien raahaamisessa kesti aika kauan koska ne olivat painavia ja maassa oli paljon lunta.Kun kenttä oli kunnossa lähdin maneesiin.Maneesissa paloi valo.Menin sammuttamaan sen ja huomasin samalla maassa kaksi raippaa.Otin ne mukaan ja sammutin valot.Latoin maneesin oven kiinni.Pakkanen kiristyi ja minulla oli kylmä joten juoksin tallille.Avasin oven ja astuin sisään lämpimään talliin.Vein raipat paikoilleen ja vilkaisin kelloani.Minulla olisi vielä viisitoista minuuttia aikaa olla tallilla.Kaikki hommat oli hoidettu joten menin rosea ja Chyrryä katsomaan.Chyrry hirnahti uneliaasti minulle ja minä menin karsinaan rapsuttelemaan sitä hetkeksi.Menin möys Rosen luo ja korjasin sen rutussa olevan loimen.Sitten minun olikin jo aika lähteä kotiin. Isäni haki minut joten kiiruhdin nopeasti autolle.

Hyvä tarina! Saat 120 ve.
-Wellu
p.s ei sinun olisi tarvinnut estetolppia raahata, mutta kiva kun teit sen!
Takaisin alkuun Siirry alas
Muhku
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Muhku


Viestien lukumäärä : 50
Join date : 30.12.2009
Ikä : 28
Paikkakunta : Tämämämä.. Tuppukyläköhän se oli?

TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 Empty
ViestiAihe: Vs: TALLIPÄIVÄKIRJA 2010   TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 EmptyLa Tammi 30, 2010 8:06 pm

Avuliaista avuliain
Surprised

Äiti tarjoutui heittämään minut autolla tallille, koska oli itsekin menossa jonnekin kokoukseen. Niimpä olin tallilla jo hieman etuajassa, joten kulutin aikaa katsomalla tunteja ja rapsuttelemalla hevosia. Mirella ja Wilma olivat ainoat jotka olivat vielä ulkona ja kävin tarhoilla tervehtimässä niitäkin. Wilmalla oli loimi päällä, mutta Mirellalla ei; sillä on niin paksu talviturkki että se pärjää ilmankin. Molemmat tulivat kävellen luokseni vaatimaan omat osansa rapsutuksista. Mirella närkästyi kun en antanut sille porkkanaa, mutta en halunnut aiheuttaa riitaa hevosten kesken. Kun rapsutin hieman Wilmaa, Mirella suutahti ja ravasi pienen matkan päähän. Se kuitenkin pysähtyi, katsoi taakseen ja tuli takaisin. Itsekseen ei ollut kivaa. Vietin hetken aikaa tarhoilla, jonka jälkeen lähdin talliin.

Viimeinen tunti oli alkamaisillaan ja tallissa kävi hyörinä kuin muurahaispesässä. Autoin muutamaa tyttöä kiristämään hevosten satulavöitä, jolloin he pääsivät nopeammin matkaan. Kun viimeisetkin tuntilaiset olivat lähteneet poniensa kanssa tunnille, aloin lakaista lattioita. Minulla oli paljon aikaa, joten varmistin että jokainen puru olisi lakaistu käytävältä. Keskityin työhöni niin täysin, etten huomannut tyttöä joka seisoi yhden karsinan edessä toimeettomana.
-Hei , tyttö sanoi minulle ujosti. Kohotin katseeni luudasta ja hymyilin tytölle.
-No hei, mikset sinä ole tunnilla?
-Mulla ei ole tuntia tänään.. tyttö selitti.-Sitä vaan että saisinko auttaa lattioiden lakaisussa? En nähnyt sille olevan mitään estettä, joten sanoin:-Tottakai! Apu on aina tervetullutta! Tytön kasvoilta näkyi puhdas ilo ja hän nappasi harjan seinän varresta. Neuvoin häntä lakaisemaan jään ja lian lapioon, joka sitten vietäisiin lantalaan. Purut lakaisimme karsinoihin.

Olin todella tyytyväinen tyttöön, hän teki siistiä jälkeä ja niimpä lakaisimme toisenkin tallin käytävät yhdessä. Tytöltä ei puhti ihan heti loppunut, joten testasimme juoma-automaattien toiminnatkin kahdestaan.
-Sinun täytyy kuitenkin lähteä muiden tuntilaisten tultua, hoidan itse hevosten iltaruoat ja loimitukset, vaikka olitkin huimasti mulle avuksi, sanoin tytölle.
-Ei se mitään! Tää oli tosi hauskaa ja olit tosi mukava, tyttö vastasi hymy naamallaan.
-Kiitoksia sulle, moikka! Hihkaisin vielä tytölle kun lähdin tallin ovesta ulos hakemaan Mirellaa ja Wilmaa tarhasta.

Onneksi molemmat hevoset olivat tänään yhteistyöhaluisia ja Wilmallakin oli riimu valmiiksi päässään. Matka sujui helposti kahdenkin hevosen kanssa talliin, mitä nyt tallin ovien avaamiseen meni vähän aikaa. Wilmalla olikin jo loimi ja Mirella ei loimea yöksi tarvitsisikaan, tallissa oli kymmenen astetta lämpöä. Pienet tarhat olivat miltei tyhjiä, koska tuntilaiset olivat niillä poneilla juuri ratsastaneet. Kävin hakemassa kahdelta laitumelta hevosia sisälle kaksi kerrallaan ja loimitin niitä sitä mukaa kun tulivat sisälle. Karsinan ovessa oli kerrottu kenelle piti laittaa loimi ja kenelle ei, joten toimin niiden mukaan.

Kun hevoset olivat kaikki sisällä ja tuntilaiset lähteneet, jaoin hevosille iltaruoat ja tietty iltaheinät kottikärryistä. Odotellessani että hevoset olisivat syöneet kauransa järjestelin paikkoja; vein unohtuneita harjoja varustehuoneeseen, varmistin että kaikkien varusteet olivat paikoillaan ja kunnossa ja siivosin varustehuoneita. Pesin parit unohtuneet kuolaimet ja kasasin väärin nippuun laitettuja suitsia. Lakaisin myös käytävää vielä vähän, koska heiniä oli valunut kottikärryistä lattialle. Kun olin valmis, keräsin vielä ruokakupit hevosten karsinoista, huuhtelin ne ja laitoin kuivumaan. Varmistin vielä etten ollut unohtanut mitään olennaista ja annoin hevosille ruokarauhan. Suljin tallin oven ja varmistin että se oli lukossa. Kävin myös lukitsemassa toisen tallin oven ja lähdin kävelemään kohti kotia.


Hyvä 120ve
-Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
emmu
Erinomainen chattaaja
Erinomainen chattaaja
emmu


Viestien lukumäärä : 151
Join date : 12.08.2009
Ikä : 27
Paikkakunta : maapallo.....

TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 Empty
ViestiAihe: ilta tallilla hommissa.. :]   TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 EmptyKe Helmi 03, 2010 12:17 am

Saavuin tallille hyvissä ajoin kuudelta. Tänään olisi minun vuoroni hoitaa iltatalli,mutta sitä ennen aioin juoksuttaa Rosea kentällä. Hyppäsin innoissani ulos bussista. Tietä ei ollut kukaan aurannut joten minun piti tarpoa siinä tallin pihaan asti. Tallilla oli hiljaista. Wellu piti viimeistä tuntiaan maneesissa, joten minä voisin käyttää kenttää hyväkseni. Riensin talliin Rosen luokse. Onneksi talli ei ollut niin kaameassa kunnossa kuin eilen. Heitin laukkuni satulahuoneessa olevaan hoitokaappiini ja otin mukaani kapsonin, juoksutusliinan ja juoksutus raipan. Sitten riensin Rosen luokse ja avasin karsinan oven. Rose tuntui vireältä laittaessani sille kapsonia. Lopuksi kiinnitin vielä juoksutus liinan kiinni kapsoniin ja avasin karsinan oven. Talutin Rosen kentälle. Rose kipitti vierelläni lumessa ja näytti hauskalta. Sain Rosen kentälle ja suljin portin perässäni. Ohjasin rosen isolle ympyrälle. Käskin Rosen menemään pari kierrosta molempiin suuntiin reippaassa käynnissä. Sitten oli ravin vuoro. Kehotin Rosen menemään ravia, mutta se tyssäsikin siihen..Rose ei helposti nostaut ravia. Heilautin hieman juoksutus raipaani ja Rose läti ravaamaan, mutta vain hetken..Sillä yhtäkkiä Rose ryntäsi kovaan pukkilaukkaan. Sain hetken pideltyä narusta kiinni, mutta sitten otteni irtosi narusta ja Rose pääsi karkuun. Siinä menossa kaaduin naama edellä lumi hankeen..Hetken päässa nousun ylös ja puhdistin vaattteitani lumesta. Katselin ympärilleni ja huomasin rosen piehtaroimasta kentän oisessa päässä. Lähdin kävelemää hitäästi kohti Rosea. Sain Rosen napattua kiinni ja jatkoime työskentelyä liinassa. Rose käveli jo vähän nätimmin ja ravasikin kivasti. Laukkaa emme ehtineet tänään kokeilla koska oli lähdettävä tekemään talli hommia. Talutin Rosen talliin ja siellä omaan karsinaansa. Hain pyyhkeen ja loimen satulahuoneesta. Kuivasin Rosen huolellisesti ja laitoin loimen. Onneksimelkein kaikki tuntilaiset olivat lähteneet ja minä sasin hoidettua työni rauhassan. Menin rehuvarastoon hakemaan ruokaämpäreitä ja rupsein jakamaan niitä hevosille ja poneille. Kun sain kaikille ruuan rupesin pohtimaan kuka tarvisi loimen ja kuka ei. Ainakin melkein kaikki hevost ainakin tarvitsisivat ja suuri osa poneistakin. Loimet olikin ripustettu jokaisen hevosen karsinan edessä olevaan koukkuun. Aloin loimittaa poneja ja sen jälkeen hevosia. Kendralle oli vaikea saada loimi kun se oli niin iso. Mutta onnistuin minä jotenkin sen saamaan. Seuraavaksi minu pitikin kerätä ruokakupit pois karsinoisa. Onneksi melkein kaikki olivatkin jo syöneet kauransa. Kun kaikki kupit oli saatu pois karsinosta veinne rehuvarastoon. Palasin takasin tallin puolelle ja huomasin että maahan oli tippunu kauroja. Kipaisin hakeman harjan ja puhuditin samalla koko käytävän. Yhtäkkiä muistin etttä juoa automaatit piti vielä tarkistaa. Olin melkein unohtanyt koko asian. tarkistin kaikki ja ne näyttivät olevan kunnossa. Lähdin vielä tarkistamaan maneesin. Huomsin jo kaukaa että maneesin ovi oli auki ja valo paloi. kiiruhdin maneesin luo ja kurkistin sisään. kaikki näytti olevan kunnossa paitsi vähän lunta oli satanut sisään. Sammutin valot ja vedin oven kiinni. Sitten ländin takaisin tallille. Ulkona satoin isoja lumihiutaleita. Kiiruhdin tallille ja hain sielta laukkuni. Kello oli vasta vähän yli kymmenen, muttaminä olin saanut kaikki kuntoon. Sammutin valot ja lähdin kävelemään kohti bussipysäkkiä.

Saat 120 hyvää tallin hoitamista Very Happy
-Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
Tessa
Erinomainen chattaaja
Erinomainen chattaaja
Tessa


Viestien lukumäärä : 178
Join date : 03.02.2010
Ikä : 27
Paikkakunta : Sauvopa tuo vai oliko se sittenki se toinen? o_o

TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 Empty
ViestiAihe: Vs: TALLIPÄIVÄKIRJA 2010   TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 EmptyMa Helmi 22, 2010 1:28 am

Menin tallille klo. 19.00, viimeinen tunti oli alkamassa ja oli alkeistunti. Joku tyttö ei saanut satulavyötä kiinni joten menin auttamaan. Lakaisin jo lattioita sillä ne olivat ihan likaiset, kuulin hevosen hirnuntaa ulkona ja kävin katsomassa ketä siellä oli. Laitumella oli Foksu ja Wilma hain kaksi riimua, minulla oli ongelmia saada hevoset kiinni mutta lopulta sain ne. Lähdin taluttamaan niitä tallille, minulla oli hiukan vaikeaa kahden hevosen kanssa mutta kyllähän se onnistui. Vähän ajan päästä tuntilaiset tulivat talliin, kun he olivat lähteneet hain hevosille heiniä. Kesti kauan ennenkuin olin saanut annettua kaikille heiniä. Samalla kun hevoset söivät niin tarkistin vesiautomaatit, kaikki paitsi yksi vesiautomaatti oli kunnossa. Katsoin oliko sielä jotakin, löysin pari heinää sieltä ja otin ne pois. Satulahuoneessa oli suitsia lattialla ja laitoin ne paikalleen. Harjat oli kaatunut lattialle ja nostin ne. Aloin laittaa loimia hevosille, Mammalle ei ollut vaikeuksia laittaa loimea mutta parille isolle hevoselle oli sillä ne olivat niin suuria. Kun vihdoin olin saanut kaikille joille tarvitsi loimet niin lähdin katsomaan maneesia, valot olivat jääneet päälle joten suljin ne. Näin maneesissa hanskat ja vein ne tallille, katsoin että hevosilla oli kaikki kunnossa ja sitten lukitsin oven ja lähdin kotiin.

Saat 60ve
-Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
http://varjokuu.suntuubi.com
Ritsku
Erinomainen chattaaja
Erinomainen chattaaja
Ritsku


Viestien lukumäärä : 207
Join date : 11.08.2009
Ikä : 27
Paikkakunta : Lahti

TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 Empty
ViestiAihe: Vs: TALLIPÄIVÄKIRJA 2010   TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 EmptyKe Huhti 07, 2010 7:50 pm

Sallyn ensitapaaminen

Kurvasimme Nicen tallin pihaan ja menimme Wellun kanssa talliin. Löysimme piakkoin Sally nimisen arabi tamman tallin perältä. Katselimme sitä hiukan sitä ja Wellu meni hakemaan jotain kirjoja, kun minä sillä aikaan tutustuin itse hevoseen. Tamma oli kuvan kaunis ja hyvin utelias. Se nosti päätä ja käänsi kaulan hienosti kaarelle. Annoin sille pari makupalaa ruokakippoon. Menimme lastaamaan traileriin sen kaikki kamat. Suitset löytyivät naulakosta samoin satula. Otin pari loimea mukaan ja lähdin viemään niitä traileriin.

Trailerissa oli hyvin paljon kaikille kamoille tilaa, joten laitoin ängin ne sinne. Vielä lopuksi menin hakemaan itse hevosen. Wellu oli jo paikalla Sallyn papereitten kanssa. Menimme yhdessä laittamaan tammalle suojia. Ruskeat suojat olivat isot ja menivät juuri sopivasti Sallylle. Huomasimme jo nyt kuinka ystävällinen Sally oli, vaikka hiukan oli hämillään. Sain itse taluttaa Sallyn traileriin. Laitoimme riimun kiinni hiukan pidemmän riimun-narun. Lähdimme kohti traileria. Semetti lattialla kuulluivat keveät kavionkopsahdukset, kun Sally kulki keveästi tallista. Ulkona tuuli löi naamaa kipeästi ja Sallyn harja hulmusi auringon paisteessa. Se oli ihan näky. Odotin vielä hiukan trailerin edessä, kun Wellu sai laitettua Sallyn paikan järjestykseen. Hetken kuluttua. Talutin rauhallisen tamman traileriin. Se tutki kaikki paikat sillä aikaan kun laitettiin traileria kiinni. Niin matka alkoi.

Wellun auto kurvasi ruusukkeen pihalle, jossa odotti jännittyneenä muutama tallityttö. Niitten mukana oli myös Enni keppien kanssa. Avasimme lastaus- sillan ja ulos kömpi hieno arabi tamma. Yleisö kohahti jännityksestä. Kaikki puiirittivät Sallyn, joka sai paljon rapsutuksia. ”no niin rauhallisesti nyt. Antakaa sen tutustua rauhassa”
Menin taluttelemaan ympäri ruusuketta Sallya. Sillä aikaa Wellu patisti tytöt kantamaan tavaroita.

Oli aika Sallyn tulla tutustuman omaan kotiinsa. Talutin sen suoraan omaan karsinaansa. Chyrry tunki heti turpansa kaltereitten välistä ja yritti tutustua. ” Oli huono paikka laittaa Chyrryn viereen, kun Sally oppii pahoille tavoille” heitin vitsillä. Jätimme Sallyn omaan rauhaansa tutkimaan omaa karsinaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Tessa
Erinomainen chattaaja
Erinomainen chattaaja
Tessa


Viestien lukumäärä : 178
Join date : 03.02.2010
Ikä : 27
Paikkakunta : Sauvopa tuo vai oliko se sittenki se toinen? o_o

TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 Empty
ViestiAihe: Vs: TALLIPÄIVÄKIRJA 2010   TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 EmptyMa Huhti 26, 2010 3:20 am

Iltatalli

Pian pitäisi mennä tallille sillä kello lähestyi seitsämää ja iltatalli alkaisi. Äiti oli jo pukemassa vaatteita kun saavuin eteiseen, pian lähdimme autolle.
"Heippa! Soita kun tulen hakemaan!" Äiti huusi minulle.
"Juu, moikka!" Minä vastasin.
Lähdin kohti tallia ja näin tuntilaisten lähtevän tunnille, Astuin talliin ja hevoset hirnahteli karsinoissaan, menin Mamman karsinan luokse. Mamma tunki päänsä ulos ja puhalsi lämmintä ilmaa kädelleni.
"Niin, minunkin on ollut ikävä" Sanoin Mammalle ja lähdin.
Tellakin moikkasi karsinastaan ja silitin sen pehmeää turpaa. Menin katsomaan satulahuoneeseen ja huomasin harjan maassa joten vein sen paikoilleen, Emmu tuli Rosen kanssa talliin ja alkoi harjata Rosea.
"Moi Tessa! Teetkö iltatallia?" Emmu kysyi.
"Juup, täälä on harjoja ympäriinsä" Minä sanoin ja voihkaisin.
Emmu nyökkäsi ja jatkoi harjaamista.
"Olin ratsastamassa Rosella" Emmu sanoi ja hymyili Smile
"Joo, mun pitää nyt alkaa siivota" Minä sanoin ja lähdin satulahuoneeseen viemään lattialla lojuvia harjoja paikoilleen.
Pian palasin Emmun luokse.
"Eikö tä oo sun harja?" Kysyin Emmulta.
"Joo, on laitan sen paikoilleen" Emmu sanoi ja vei harjansa pois.
Katselin satulahuonetta ja huomasin heinää maassa, päätin viedä ne pois. Sen jälkeen palasin talliin ja moikkasin Emmulle joka lähti kotiin. Satulahuoneessa huomasin vielä että pari satulaa oli vaihtaneet paikkoja ja korjasin ne oikeille paikoille. Löysin myös lainakypärän lattialta ja laitoin sen muiden kypärien viereen. Otin harjan ja aloin lakaista satulahuonetta, siinä kesti jonkun verran sillä lattialla oli aika paljon likaa. Sen jälkeen laitoin harjan hetkeksi pois ja menin katsomaan käytävää, käytävällä oli puruja ja kaikenlaista muuta likaa. Löysin myös hevosen suojat karsinan vierestä ja vein ne paikoilleen, hain harjan ja aloin lakaista käytävää. Siinä kesti jonkun aikaa ja pian lopetettuani tallilaiset palasivat tunnilla olleiden hevosten kanssa, tuntilaiset juttelivat ja nauroivat. Minua ärsytti se että ne eivät heti hoitaneet hevosiaan kuntoon, Wellu ilmestyi viereeni.
"Ulkona on vielä pari hevosta, voitko hakea ne karsinoihin ja anna sitten kaikille hevosille ruuat?" Wellu kysyi ja minä nyökkäsin.
Tuntilaiset vihdoin alkoivat hoitaa hevosiaan ja minä hain kaksi riimua. Menin ulos ja huomasin tarhassa kaksi hevosta eli Vilin ja Juliuksen. Lähdin tarhaa kohti ja laitoin riimut niiden päähän, toivottavasti kahdessa hevosessa ei olisi ongelmia. Lähdin taluttamaan Viliä ja Juliusta talliin, mutta Julius meinasi karata. Sain sen pidettyä hallinnassani kuitenkin ja niimpä jatkoin matkaa, ensin vein Vilin karsinaan ja sitten Juliuksen. Hevoset menivät sinne tyytyväisinä ja alkoivat hirnahdella muille hevosille. Hain nopeastin ruuat sillä olin hiukan myöhässä, viimeiset tuntilaiset lähtivät ja aloin antamaan ruokaa. Ensimmäisenä annoin päätallissa Topille ruuat ja se alkoi heti rouskuttaa niitä tyytyväisenä. Sitten annoin muille päätallissa asustaville hevosille ruuat ja vikana siellä ruokaa saikin Akku joka hörähteli tyytyväisenä.
Pian siirryin pikkutalliin hevosia ruokkimaan, Junnu sai ekana ruuat ja Cirius vikana sillä etenin tietenkin karsinajärjestyksessä. Lopuksi vielä yksäritallin hevosille piti antaa ruuat, kun olin ruokinnut kaikki hevoset Topista Ransuun niin lähdin takaisin päätalliin ja aloin loimita hevosia ja samalla tarkistin niiden vesiautomaatit ja vein ämpärit pois. Ensimmäisenä päätallissa, sitten pikkutallissa ja vikana yksäritallissa. Kaikki vesiautomaatitkin olivat kunnossa joka olikin ihme, lopuksi lähdin vielä maneesiin tarkistamaan. Näin siellä pari puomia maassa joten päätin viedä ne varastoon, lähtiessäni sammutin vielä valot. Menin takaisin talliin ja soitin äidilleni.
"Moi voit tulla nyt hakemaan, sillä olen ihan pian valmis" Minä sanoin.
"Okei, tulen heti" Äiti sanoi ja lopetti puhelun.
Menin pikkutalliin lukitsemaan ovet ja sitten yksäritalliin, lopuksi menin vielä käymään päätallissa hyvästelemässä hoitsuni jotka hörisivät minut nähdessään. Sen jälkeen lukitsin päätallin ovet ja lähdin kohti autoa joka oli saapunut äsken pihalle.

Loppu! Very Happy


Hyvä saat 150ve
-Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
http://varjokuu.suntuubi.com
Wellu
Admin
Wellu


Viestien lukumäärä : 375
Join date : 10.08.2009
Ikä : 26
Paikkakunta : Ruusuke

TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 Empty
ViestiAihe: Vs: TALLIPÄIVÄKIRJA 2010   TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 EmptyTo Toukokuu 06, 2010 8:16 pm

- Tallitarinoita -
Sintun karkuretki 0sa 1

Heräsin aamulla aikaisin. Oli minun vuoro tehdä aamutalli. Keskipäivän jälkeen oli 3 ratsastustuntia. Iltapäivällä vielä pitäisi irtohypyttää varsoja ja ratsastaa muutamalla hevosella. Kiireinen, mutta mukava päivä olisi siis luvassa. Söin aamupalan ja tein itselleni eväät, jotta ei tarvitse rampata sisälle syömään. Puin talivaatteet päälle ja pakkasin mukaan ratsastushousuni sekä kypärän.
Ulkona oli ihana kevätaamu. Suuntasin ensin yksäritalliin. Avasin ovet ja hevoset hörähtelivät. ”Moikka pikku yksärit!” sanoin. Vein ensin ulos Pimun ja Frendin. Ponit kävelivät hyvin vierelläni, vaikka kummatkin tammat olivat reippaita ja halukkaita ulos. Kun poni tamman olivat ulkona, vein Ransun ja Santun. Oripojat pitivät ääntä, mutta kulkivat kuitenkin mukana hyvin. Vein Unnan seuraavaksi. Vuorossa olivat Mimi ja Wilma. Parhaat toverukset olivat kokeneet vaikka ja mitä. Tarhaan päästyään hevoset alkoivat piehtaroida ja pukitella. Naurahdin ja palasin talliin. Vielä Eveliinan orit niin kaikki yksärit olisivat ulkona.
Seuraavaksi veisin Päätallin ponskit pihalle. Siinä olisikin hommaa, onneksi Ritsku ja Tessa tulivat kreivin aikaan tallille, niin sain apuja tarhaukseen. Ritsku otti Topin, Pocon ja Nemon. Tessa sai vuorostaan Tellan, Hilden ja Amyn. Minä otin Mamman, Vilin, Claran ja Nannan. Onnekseni vielä Emma saapui tallille, joten hänen kansaan saimme vielä loput päätallin konit pihalle, yhdellä kertaa. Varsatkin kulkivat nätisti. Vielä pikkutallin asukkaat pihalle niin, puolet työstä (melkein) olisi jo tehty. Pahimmat työt olivat kyllä vasta tulossa, nimittäin pikkutallin kauhukakarat. Pikkutallin shettisoreja ei ole mitään helppo käsitellä, varsinkaan jos lähellä on tammoja. Onneksi shetukat ovat sen verran pieniä, jos ne olisi isoja hevosia, asia olisi ihan toinen. Saimme oritkin ihan suosiolla tarhaan, onneksi.
________________________________________
Aamutalli oli tehty. Karsinoita siivottu, hevoset olivat tarhoissa, heinät annettu ja tuntilistat kirjoitettu jne. huokaisin helpotuksesta, tänään hevoset olivat käyttäytyneet hyvin. Tai ainakin kohtalaisesti. Ja sain apureitakin mukaan. Söin evääni ja menin katsomaan ovatko estetuntilaiset saaneet hevoset sisälle ja harjauksen aloitettua. Kyllä vain hevoset seisoivat kiltisti paikoillaan ja tuntilaiset hoitivat ne puhtaiksi.
Tuntien jälkeen hain Sintun tarhasta. Tänään harjaisin sen kunnolla ja ehkä ratsastaisinkin, edes juoksuttaisin. Kävelin kohti Sintun tarhaa. Tella hörisi minulle, kun sillä ei ollut muutakaan tekemistä. Tellalla oli kiimakin meneillään.
Se oli yksin tarhassa. Enempää säälimättä menin tamman ohi Sintun tarhan eteen. ”Terve Sinttu, mitä ori?” puhelin hevoselle. Sinttu hörähti hieman kun silitin sitä. Kun hevonen oli kiinni, avasin portin ja talutin sen karsinaan. Hain hepan harjaämpärin ja suojat, sekä satulan ja suitset. Etsin itselleni kypärän ja raipan. Tavaroita raahaten suuntasin takaisin Sintun luo. En huomannut mitään erikoista, mutta kun tarkasti katsoin, huomasin että Sinttu oli KADONNUT! Oria ei näkynyt missään. Olin varmasti laittanut karsinan oven kiinni. Enempää miettimättä laitoin tavarat nopeasti, mutta varovaisesti maahan ja lähdin juoksemaan pihalle. Näin Mimiä taluttavan Ennin, joka ihmetteli minua. En juokse yleensä tallilla, vain hätätapauksissa. ”Wellu, mitä on käynyt?” Enni huusi. ”Sinttu karkasi!! Vie Mimi karsinaan ja tuu etsimään oria!” huusin hätääntyneenä. Yleensä en pelästy hirvesti, jos heppa karkaa, mutta nyt asia oli hieman toinen. Ori nimittäin. Muutama tammoista on tiineenä, mm. Mona, joka astutetaan luultavasti lähipäivinä. Ja sekös tästä vielä puuttuisikin.


Jatkuu!!
Takaisin alkuun Siirry alas
http://ruusukkeentalli.webs.com
Wellu
Admin
Wellu


Viestien lukumäärä : 375
Join date : 10.08.2009
Ikä : 26
Paikkakunta : Ruusuke

TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 Empty
ViestiAihe: Vs: TALLIPÄIVÄKIRJA 2010   TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 EmptySu Toukokuu 09, 2010 12:18 am

- Tallitarinoita -
Sintun karkuretki 0sa 2

Juoksin ympäri tallipihaa ja huutelin Sinttua. Toivottavasti ori löytyisi. Yritin katsoa jälkiä maasta, mutta turhaan. Etsin oria maneesista, tallien takaa, rehuhuoneista, mutta Sinttua ei löytynyt. Soitin Ritskulle.

”Nyt heti paikalla tallille!” huusin itku kurkussa.
”Mitä?” Ritsku ihmetteli.
”Sinttu karkasi! Ja muutama tamma on kiimassa!” sanoin.
”Voi ei, tulen heti” vastasi Ritsku ja sulki puhelimen.

Ritsku tuli ja löysimme Sintun. Ori oli hieman rauhaton, kun löysimme sen laitumien takaa.

”Et kai mennyt häämatkalle, pikku oripoika” toruin Sinttua lempeällä äänellä.
Loppu hyvin, kaikki hyvin, vai mitä?
Takaisin alkuun Siirry alas
http://ruusukkeentalli.webs.com
Wellu
Admin
Wellu


Viestien lukumäärä : 375
Join date : 10.08.2009
Ikä : 26
Paikkakunta : Ruusuke

TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 Empty
ViestiAihe: Vs: TALLIPÄIVÄKIRJA 2010   TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 EmptySu Toukokuu 09, 2010 12:25 am

- Tallitarinoita -
Sintun karkuretki 0sa 3
Kaikki ei mennytkään niin kuin oli suunniteltu. Muutaman viikon kuluttua, kun Tella meni röntgenkuvauksiin (hänellä luultiin olevan joku kasvain) Huomattiin että Tella oli kantavana! Isä saatiin heti selville. Sinttuhan se oli. Ponivarsaa odotellan kuitenkin hyvällä mielellä. Risteytysponi saisi mukavan elämän ruusukkeessa tuntihevosena. Eihän hevosen rotu ole aina tärkein? Vahinkovarsa, mutta mikäs siinä.

En ole varma, pystyykö röngtenillä (miten edes kirjoitetaan?) näkemään onko heppa kantavana, mutta tämähän oli satu =)
Takaisin alkuun Siirry alas
http://ruusukkeentalli.webs.com
Sponsored content





TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 Empty
ViestiAihe: Vs: TALLIPÄIVÄKIRJA 2010   TALLIPÄIVÄKIRJA 2010 Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
TALLIPÄIVÄKIRJA 2010
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Iltatallit 2010

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Virtuaalitalli ruusuke :: Yleistä :: Talliposti-
Siirry: