Virtuaalitalli ruusuke
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Virtuaalitalli ruusukkeen foorumi
 
PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

 

 Vilin hoitovihkonen

Siirry alas 
2 posters
KirjoittajaViesti
Wellu
Admin
Wellu


Viestien lukumäärä : 375
Join date : 10.08.2009
Ikä : 26
Paikkakunta : Ruusuke

Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Vilin hoitovihkonen   Vilin hoitovihkonen EmptyTi Elo 18, 2009 1:39 am

VILI-VILPERI
"Vili"
Hoitaja: Marju


Vilin hoitovihkonen Vili1

Vilin hoitovihkonen Vilipiiros
(C) Wellu!

Vilin hoitovihkonen Vili10


Viimeinen muokkaaja, Wellu pvm Su Toukokuu 09, 2010 8:50 pm, muokattu 5 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
http://ruusukkeentalli.webs.com
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Maastolenkki.   Vilin hoitovihkonen EmptyTo Huhti 01, 2010 10:36 pm

Tulin tallille päivällä. Kävelin heti Vilin karsinan luo. Viliä ei kyllä kovin paljon kiinnostanut että hänen rakas hoitajansa tuli tallille hoitamaan sitä. Se vain söi. Näytin sille kieltä ja lähdin hakemaan harjat. Very Happy Vili ei ollut tänään hyvällä tuulella. Kun harjasin sitä, se puri mua kaks kertaa käteen ja yritti potkasta jalkaan. Sain sen harjattua 15 minuutissa. Jäi vielä kaviot. Eka, toinen ja kolmas kavio meni mainiosti, mutta kun olin ottamassa viimeistä takakaviota, Vili säikähti jotain ja potkaisi sillä seinään. Menetin tasapainon ja kaaduin maahan. Vilistä tuli ääni, joka muistutti oudosti naurua. Otin viimeisen kavion, ja lähdin katsomaan tuntitaulukkoa. Vilillä ei ollut tänään tunteja. Ajattelin käydä juoksuttamaan sitä kentälle. Olin menossa hakemaan juoksutusnarua, mutta sitten näin että maastosta tulee joku hevonen. Katsoin taivaalle. Aurinko paistoi kirkkaasti ja ilmakin oli melko lämmin. Tänään oli niin harvinainen ilma, että minun oli pakko lähteä Vilin kanssa maastoon ainakin tunniksi. Jätin juoksutusidean ja lähdin satulahuoneeseen hakemaan satula ja suitset. Kun olin laittamassa Viliä kuntoon se oli ihan kiltti paitsi silloin kun yritin kiristää satulavyötä. Silloin alkoi taas potkia, mutta laitoin sen satulavyön kiinni vaikka pitikin suuttua pari kertaa. Vihdoinkin maastossa! Vili käveli rauhallisesti ja katseli ympärilleen. Ulkona oli aika märkää joten ensimmäinen asia joka tuli mieleeni oli se, että minulla menee aika paljon aikaa Vilin jalkojen putsamiseen. Ulkona oli niin lämmin ilma, että otin takkini pois ja heitin sen pensaikkoon. Aijoin hakea sen kotimatkalla. Viliä kiinosti paljon puiden oksat. Hän ehkä etsi lehtiä välipalaksi, mutta kun se ei löytänyt niitä, oli pakko jatkaa matkaansa. Kävelimme vielä vähän matkaa ja käännyimme. Vili alkoi kiirehtiä tallia kohti. Olimme jo melkein tallilla kun Vili kompastui ja melkein kaatui pensaikkoon. Sitten hän suoristui ja jatkoimme matkaa. Kun olimme jo tallin pihalla muistin että jätin takin pensaikon päälle. Taisin säikähtää silloin kun Vili oli melkein kaatunut ja unohdin kokonaan takista. Vein Vilin kiireesti karsinaan ja juoksin takaisin. Löysin paikan minne heitin takin, mutta takkia ei ollut. Katselin ympäriltä. Takkia ei ollut missään. Juoksin vähän eteen päin. Sielläkään ei ollut. Kävelin sinne tänne eikä sitä ollut missään. Minne se oli voinut kadota 10 minuutissa? Etsin vielä vähän aikaa, mutta en löytänyt. Lähdin takaisin tallille. Minulle tuli heti surullinen mieli. Otin Vilin suitset pois ja vein paikalleen. Tulin takaisin ottamaan satula pois. Kun olin löysämässä satulavyötä näin, että Vilin satulahuovassa on kiinnitetty joku musta kangas. Tulin lähemmäs ja näin takkini. Se oli kiinnittynyt satulahuovan reunaan. Siinä oli joku pieni reikä johon oli kiinnittynyt takkini heijastin. En voinut olla hymyilemättä. Ehkäpä se kiinittyi vahingossa kun Vili kompastui ja melkein kaatui pensaikkoon. Laitoin takin päälleni ja lähdin iloisena satulahuoneeseen viemään satulan. Hoidin Vilin koko ajan hymyillen. Vilillekkin tuli hyvä mieli. Laitoin sille riimun ja kiinintin riimunarun. Vein Vilin laitsalle ja lähdin siivoomaan Vilin karsinaa. Se ei ollut hirveän likainen joten siivoamisessa ei mennyt kovin paljon aikaa. Kävin hakemassa Vilin laitsalta ja vein sen takaisin karsinaan. Vili ryhtyi heti syömään ja minä lähdin putsailemaan sen satulaa ja suitsia. Oli jo illan aika joten toivotin Vilille hyvää yötä, annoin sille pusun ja lähdin kotiin. Razz

Saat 70ve
-Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Vs: Vilin hoitovihkonen   Vilin hoitovihkonen EmptyKe Huhti 07, 2010 9:00 pm

Kaulakoru

Tulin tallille hyvällä mielelllä. Kävelin Vilin karsinan luo ja avasin oven. Vili katsoi minua "uskallatkin tulla lähemmäs päivällisen kesken" katseella joten jätin sen rauhaan ja lähdin katsomaan tuntilistaa. Vilillä oli yksi tunti tänään ja se alkaisi ihan kohta. Kävelin takaisin karsinan luo ja aloin ettiä ratsastajaa. Ketään ei ollut. Aloin laittaa Vilin ite kuntoon. Harjasin sen nopeasti ja otin kaviot. Satulan ja suitsien kanssa meni mainiosti. Viliä ei kiinnostanut mitään kunhan sille annettaisin syötävää. Kello oli minuutin vaille kun karsinaan juoksi tyttö.
-Kiitti hirveesti, mä jäin ruuhkaan äidin kaa, hän sanoi, nappasi ohjat kädestäni ja lähti maneisia kohti.

Rupesin siivoomaan Vilin karsinaa. Siinä ei menny kovin paljon aikaa vaikka olikin hankalia kohtia. Sitten tuli tyttö joka tarvitsi apua Nemon kanssa. Hän ei saanut sille kunnolla satulaa. Autoin ja lähdin jatkamaan Vilin työtä.
Olin jo melkein lopettanut kun löysin Vilin karsinastakaulakorun. Ehkä se oli sen ratsastajan. Otin kaulakorun ja lähdin maneisia kohti.

Maneisissa oli todella kylmää. Istuin katsomoon. Tunnilla mentiin esteitä. Katsoin miten komeasti Vili hyppää ensimmäisen esteen. Minun teki mieli taputtaa. Vilin ratsastaja oli tosi hyvä. Vili totteli sitä mainiosti.
Vielä pari hevosta hyppäsivät samaa estettä. DUM!!! Joku pamautti maneisin ovea ihan korvani takana. Kännyin katsomaan kuka se oli mutta en nähnyt kedtään. Kun käännyin takaisin näin että kaikki hevoset lähtivät laukkamaan minne sattuu. Vili laukkasi pari kierrosta ja teki ison pukin. Ratsastaja lensi sen selästä. Vili jatkoi matkaansa maneisin toiselle puollelle. Juoksin katsomosta ja lähdin Vilin perässä. Vili pysähtyi nurkassa ja antaudui. Otin sen kiinni ja lähdin taluttamaan sitä ratsastajan viereen. Tyttö oli kunnossa mutta satutti jalkansa. Wellu käski viedä Vilin karsinaan sillä ratsastaja ei jaksannut enään ratsastaa.

Karsinassa Vili rupesi heti syömään. Otin satula sen selästä ja lähdin viemään sitä. Kun tulin takaisin satulahuoneesta näin sen ratsastajan karsinassa.
-Sulla on ihana hoitsu, hän hymyili ja antoi minulle suitset jotka hän otti pois.
-Joo, mutisin. -Ei kai sinua sattunut?
-Vähän, mutta hengissä ollaan, tyttö naurahti.
-Haluutko hoitaa Vilin kanssani? kysyin.
-Mielelläni, tyttö vastasi.
Hain harjat ja tulin takasin. Tyttö oli laittanut Vilille rimmun päälle.
-Nimeni on muuten Bea, hän sanoi. -Entä sun?
-Maria, mut kutsu Marjuks. Kaikki kutsuu.
Tyttö hymyili.

Hoidimme Vilin tosi pitkään. Puhuimme enemmän kun hoidimme. Oli jo ilta kun Vili oli jo hoidettu.
-Minun pitäisi lähteä, Bea sanoi.
-Joo, vastasin. -Minunkin.
-Moikka, Bea lähti karsinasta. Laitoin käteni taskuun. Siellä oli jotain.
-Odota! huusin. Bea kääntyi ja odotti kun juoksen hänen luokseen.
-Onko sinun? näytin sille kaulakorun.
-Joo, kiitti, Bea otti kaulakorun ja heilutti kättään.
Katsoin Bean perään ja ajattelin että minäkin sain vihdoin hyvän ystävän


100ve
-Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Vs: Vilin hoitovihkonen   Vilin hoitovihkonen EmptyTo Huhti 08, 2010 9:14 pm

Huonoja päiviä



Seuravana päivänä tulin tallille aamulla. Oli aurinkoista ja ajattelin että Vilikin on iloissaan kun pääsee kentälle työskentelemää, mutta kun ovasin karsinan oven näin heti ettei Viliä tee mieli mennä kentälle. Se seisoi ja potki ihan rauhallisena seinää. Kaikki hevoset viereisissä karsinoissa käännyivä katsomaan. Kävelin Vilin luokse ja otin sitä riimusta kiinni. Vein Vilin kauemmas seinästä ja jätin sen syömään heiniä sillä välin kun hakisin harjat.

Kun tulin takaisin harjojen kanssa näin että Vili potkii jo toista seinää. Hain riimunarun, otin Vilin kiinni ja talutin sen käytävälle. Siinäkään Vili ei halunnut olla rauhassa. Se nousi takajaloille kun yritin harjata sitä mahan alta. Sin kun sainkin Vilin harjattua. Laitoin sille satulan ja suitset ja lähdin taluttamaan sitä kentälle.

Kentällä kiivesin Vilin selkään ja annoin pohkeita. Ensin kaikki meni tosi hyvin, paitsi silloin kun yritin nostaa raviin Vili teki kaksi isoa pukkia. Lensin Vilin kaulan yli ja törmäsin maahan. Vili jatkoi matkaansa omatoimisesti laukassa kentän ympäri. Sain sen kiinni kun se yritti laukata ohitseni. Tajusin heti että tästä ei tule mitään ja on parasta jättää Vili päiväksi rauhaan.

Vein Vilin taas talliin ja otin siltä kampeet pois. Silloin ohini kulki Wellu.
-Näin että menit Vilin kanssa kentälle. Olitteppa nopeita jos ehditte tehdä kaikkeja harjoituksija jo, Wellu sanoi.
-Vili ei ole nyt hyvällä tuulella, mutisin.
-Hmm... Jos menisit vaikka taluttaa sitä maastoon, Wellu ehdotti.
-Juu.. mut en tiiä saanko sen kiinni jos se lähtee laukaamaan minne sattuu, vastasin.
-Kyllä sinä saat, Wellu hymyili ja lähti.
Niinpä laitoin Vilille riimun ja kiinnitin siihen riimunarun.

Maastossa Vili ei ollut niin riehukas. Se haisteli oksia, tutki kivijä ja katsoi minua välillä hämmästyneenä. Pari kertaa se jäi aivastelemaan. Käännyimme kohta takaisin. Vili taisi rauhottua, ja käveli oikein kunnolla. Ja sitten kännykkäni pilasi koko jutun. Minusta tuntui että se soi entistä kovemmin. Vili ryntäsi tietä pitki tallia kohti. Yritin pitää siitä kiinni mutta Vili veti täysillä ja minun oli pakko päästää irti. Vili ryntäsi vielä kovemmin. Juoksin perässä, mutta en enään nähnyt sitä. Kun olin jo talilla nain että Vili seisoo laitsan vieressä ja yrittää päästä sinne. Juoksi Vilin viereen ja otin sen kiinni. Sitten muistin että en ole vielä siivonnut Vilin karsinaa joten avasin laitsan portin ja päästin Vilin vapaaksi. Se näytti onnelliselta.

-Huh, läheltä piti, huokaisin jo karsinassa. Siivominen alkoi. Vilin karsina oli todella likainen. Sai täytettyä melkei kaksi kärryä. Työ oli loppunut. Hain Vilin laitsalta vein takaisin karsinaan.
-Sinun kanssa oli tänään töitä, sanoin sille. Laitoin karsinan oven kiinni ja melkein juoksin tallista kotiin päin.


hyviä vuoropuheluita!
Saat 100ve
-Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Vs: Vilin hoitovihkonen   Vilin hoitovihkonen EmptySu Huhti 11, 2010 3:58 pm

Kadonnut!


Aamulla ei ollut yhtään mitään tekemistä joten lähdin tallille. Tallin pihalla näin heti että Vili on laitsalla. En oikeen tietäsi miten voi olla huomaamatta hevosta joka hyppii sinne tänne ja yrittää päästä laitsalta. Juoksin nopeesti talliin hakemassa riimunarun ja palasin takaisin ottamassa Viliä kiinni. Vili melkein ryntäsi ulos kun avasin portin. Sain sen heti kiinni riimusta ja kiinitin siihen riimunarunkin. Vili rauhottui vasta kun olimme tallilla. Laitoin Vilin kiinni ja lähdin hakemaan harjoja. Kun tulin takaisin näin että Vili yrittää päästä karsinaan heinien luo. Otin sille vähän sieltä ja laitoin turvan eteen. Vili alkoi syömään ja minä harjaamaan sitä. Samalla ajattelin että menisinkö Vilin kanssa kentälle ratsastamaan, mutta ilma oli niin hyvä minun teki mieli hirveesti maastoon. Ei! Oltiin Vilin kanssa koko ajan vain maastossa.
Lähdin hakemaan Vilin suitset sillä aijoin mennä ilman satulaa. Viliä ei kiinnostanut mitä sille tehdään. Minusta tuntui että se tajusi vasta kentällä, että nyt pitäisi työskennellä.

Menimme käyntiä ja melkein heti ravia. Tein pari nopeeta pysähdystä ravissa. Sitten harjoittelimme voltteja. Vili oli tosi reipas. Ehkä se tiesi että miten nopeemmin tää menee sitä nopeemmin pääsee takaisin talliin.
Nostin laukaan. Vili laukkasi viisi kierrosta ja vielä kaksi omatoimisesti vaikka vedinkin hulluna ohjista. Tein ravissa "kokorataleikkaa" ja "ratapituussuunataanleikkaa". Lopetimme. Vili näytti iloiselta.

Tallissa otin Vililtä suitset ja vein Vilin laitsalle. Vili oli taas niin onnelinen että pääsee vapaaksi. Kun päästin sen se laukkasi niin nopeasti kun voi kauemmas minusta. Naurasin ja lähdin putsaamaan Vilin karsinaa.

Kun karsina oli puhdas lähdin hakemaan Viliä, mutta Vilä ei ollut laitsalla eikä missään lähestyvilllä.
-Voi herran jumala Vili, sanoin ja lähdin juoksemaan tallia päin. Tllissa näin Wellun ja Ritskun.
-Meil on hätä tilanne! huusin.
-Mitä tapahtui Wellu kauhistui. Kerroin koko jutun.
-Miten kauan karsinan siivous kesti? Ritsku kysyi.
-No, ehkä 10 minuuttia, sanoin.
-Kokeillaan etsiä täältä tallin lähestyviltä. Jos se on vielä täällä, Wellu sanoi. Minä nyökkäsin. Ritsku meni sanomaan jotain vieressä oleville tytöille. He nyökkäsivät ja lähtivät kiireesti tallista ulos.

Puolen tunnin kuluttua olin jo ihan puhki. Koko talli oli etsimässä mun hoitsua. Wellu soitti poliisillekkin. Minä kävelin riimunaru kädessä kilometrin päässä taalista. Kyynelet valuivat silmistäni. Jos Vilille sattui jotain? Näin jonkun vieraan laitsan jossa oli musta hevonen. Kävelin sen luokse ja silitin sitä. Hevonen oli todella ystävällinen. Se nuuhki takkiani ja etsiskeli nameja. Muistin että minulla oli housujen taskussa vähän porkkanoita joita olin ottanut Vilille. Annoin vähän hevoselle. Sitten kuulin äänen. Se lähti laitsan toisesta päästä missä oli puita. Hevonen kääntyi. Sieltä laukkas täyttä vauhti lumivalkoinen heppa. Se laukkas viereeni ja nappasi porkkanoita kedestäni.
-Vili!! huusin niin kovaa rttä musta hevonen säikähti. Kiivesin laitsan portin yli ja otin Vilin kiinni. Halasin sitä niin kovaa että itekkin hämmästyin miten Vili kestää minua.

Tallin pihalla näin heti ensimmäisenä Ritskun joka selitti jotain poliisille. Juoksimme heti sen viereen.
-Vili missä oot ollu!? Ritsku huusi. Kerroin sille koko tarinan.
-No jos tää on löytynyt nii me voidaankin jo tästä lähteä, poliisi sanoi. Poliisi auto ajoi pihalta ja meidä luoksemme jo kerääntyi porukkaa. Vili oli tyytyväinen siitä että on niin kuuluisa.

Illalla kun kaikki saiva jo tietää että Vili on löytynyt oli Vilin kanssa karsinassa. Vili söi heiniä ja minä vain silitin sitä.
Oli myöhää ja piti lähteä kotiin mutta en halunnut jättää Viliä yksin. Wellu tuli karsinan luo.
-On aika lähteä, hän hymyili. Nyökkäsin. Huomasin vasta nyt että itken.
-Pärjäätkö? Wellu kysyi. Nyökkäsin taas. Silitin Viliä vieöä kerran ja kuiskasin:
-Höpsö polle.


Wau, Saat 150ve
-Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Vs: Vilin hoitovihkonen   Vilin hoitovihkonen EmptyTi Huhti 13, 2010 8:42 pm

V ikkelä
I loinen
L uotettava
I hmeellininen

Saat 10ve
-Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Vs: Vilin hoitovihkonen   Vilin hoitovihkonen EmptyTi Huhti 13, 2010 10:09 pm

Ystävyys puu


Tulin tallille jo illalla. Vili oli tunnilla silloin kun avasin sen karsinan oven. Karsina oli hirveen likainen joten ryhdyin heti työhön ennen kun Vili oli tullut.

Tunnin jälkeen karsinaan tuli tyttö joka talutti Viliä perässään.
-Menikö Vili hienosti? kysyin.
-Joo, alussa oli iha kiva mut lopputunnilla sillä tuli yks pukki ja mä tietty lensin sen selästä, tyttö hymyili.
-Soo soo Vili, sinne meni sun porkkanat, sanoin Vilille. Jos Vili olisi lapsi hän ihan varmasti itkis. Tyttö nauroi ja pyysi että minä hoidan Vilin sillä hänet tultiin hakemaan.
Otin Vilin satulan ja suitset pois. Vili alkoi syödä ja minä harjaamaan sitä. Ulkona oli todella lämmin ilma. Lämpö oli jo 25 astetta mikä oli harvinaista. Hain Vili riimunarun ja kiinitin sen riimuun. Lähimme Vilin kanssa maastoa kohti. Vili oli utelias ja lähti melkein heti ravaamaan. Pysäitin sen vasta maastossa. Vili käveli korvat höröllä ja yritti taas nostaa raviin pari kertaa, mutta pidin jo kovasti kiinni siitä. Kävelimme reipasta käyntiä ja ihmettelin jo kohta miten pitkälle me päästiin. Maasto polku oli loppumassa. Edessämme oli iso puu. Sen oksat olivat niin pitkät että melkein koskettivat maata. Pysäytin Vilin. Katsoimme yhdessä puuta hetken, sitten sain loisto idean.
-Vili, tehdään tästä puusta ystävyyspuun, sanoin Vilille. Vili katsoi minua hämmästyneenä. Irrotin hiuspannastani rusetin ja kiinnitin sen puun oksaan. Sitten irrotin Vilin riimussa olevan rusetin ja kiinnitin se omani viereen. Sitten kaivoin taskustani kynän ja pienen paperipalan ja kirjoitin siihen:

"Jos olet löytänyt tämän puun, niin et ole yksin nimittäin tämä on ystävyyspuu. Laita tänne oman parhaan ystävänsä nimen ja kiinittäkää molemmat puun oksaan jotain pieniä merkkejä viereen." Laitoin lapun puun alle ja sen päälle nejä kiveä. Sitten kaivoin uuden lapun ja kirjoitin sinne: "Marju ja Vili." Laitoin sen ekan lapun viereen.

Viikon päästä kun olin tallilla tömistelin maastopolkua yksin sillä Vili oli tunnilla. Siivosin Vilin karsinan ja minulla ei ollut muutakaan tekemistä joten lähdin katsomaan ystävyys puutani. Kun olin paikalla suuni avautui ihan itsestään. Puu oli täynä koruja ja rusetteja. Sieltä oli löytynyt pari pehmoleluakin puun alla. Joku on tuonut nuppineulan ja kiinitti viestini sillä puun latvaan. Näin eet joku oli tuonut myös vihon. Avasin sen. Silmäilin sivuja ja laskin nimejä. Yhteensä 13 kaverusta tulivat laittamaan ystävyyspuuhun merkkejä. Löysin sieltä myös pari meidän tallin hevosia ja hoitajia.

Kotimatkalla olin todella ylpeä itsestäni. Nyt oli pakko näyttää Vilille. Lähdin juoksemaan tallia päin iloisemmalla mielellä mikä minulla koskaan ollut. Very Happy


Vautsi! Saat 80 ve
-Wellu
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Vs: Vilin hoitovihkonen   Vilin hoitovihkonen EmptyTi Huhti 20, 2010 3:03 am

Salama


Satoi kamalasti. Äiti kielsi minua menemään tallille, mutta näytin sille kieltä, laitoin sadetakin päälleni ja lähdin pyörälemään tallia kohti. Sateen vuoksi en nähnyt minne pyörailen, ja siksi ajoin melkein puuta päin, mutta käänsin pyöran nopeasti ja kolaria ei sattunut, mutta sadetakkini jäin oksaan kiinni. Jarrutin hulluna, ja tulin irrottamaan sitä oksasta. Eipä auttanut, koska sadetakkini päivät olivat lopussa. Huppu oli revinnyt ja hiha irtosi kokonaan. Minulla ei ollut aikaa suremaan ja tekemään takilleni hautajaiset, joten työnsin sen laukkuuni ja istuin pyörälle. Poljin ihan täysiin, mutta silti olin litimärkä kun tulin tallin pihalle. Kaadoin pyörän maalle ja juoksin täyttä vauhtia katon alle kuivuuteen. Siitäkään ei ollut paljon hyötyä, tunsin itteäni kun pesukoneesta tullut rätti. Kävelin Vilin karsinan luokse. Matkalla pari tyttöä katsoi minua ihmeessään ja kun kävelin ohi purskahtivat nauruun. Vilikään ei tuntenut minua ensin ja alkoi luimii. Siihen tilanteeseen minulla oli vara suunnitelma. Kaivoin laukustani omenan ja Vili heti muisti minut. Sillä aikaa kun Vili söi omenaa, minä riisuin hupparin, joka oli yhtä märkä kuin minä itse, ja laitoin sen Vilin karsinan oveen kuivumaan. Vili söi omenan loppuun ja katteli minua vähän aikaa. Kun yritin pistää hiuksiani kuntoon, Vili alkoi hirnua. Se kuulosti vähän naurulta, ja minä kostin sille sanomalla:
-Vili, nyt valmistaudu! Me mennään tunniksi kentälle, kun susta on tullut niin laiska viime aikoina...
Vili lopetti "nauamisen" ja laski päätä heinien luo. Taputin sitä kaulalle ja lähdin hakemaan pakin.

Vili seisoi käytävällä ja yritti kurkistaa pieneen ikkunaan joka oli karsinoiden yllä. Ulkona oli jo ihan pimeetä, vaikka kello olikin vasta 16. Minä halusin vähän rentoutua ja siksi pistin kuulokkeet korviini ja kuuntelin musiikkia samalla kun harjasin Vilin. En oikeen tajunnut miksi, mutta Vili alkoi kiemurtelee joka kolmas minuutti. Hermoni eivät enään kestäneet, kun Vili vihdoin hyppäs pystyyn ja minä kaaduin lattialle.
-Vili! Mitä ihm..., sanani katosivat valtavassa ukkosjyrinässä. Katsoin ympärilleen. Kaikki hevoset alkoivat hirnua ja nousta takajaloille.
-Marju! käännyin ja näin Bean.
-Mitä ihmettä tapahtuu? kysyin. -Missä kaikki ovat? Bea ei vastannut vaan otti minua kädestä ja veti ulos. Ulko-oven avattua näin heti tulta ja samua. Kaikki huusivat jotain, Wellu oli vesiämpyrä kädessä. Bea tuli selkäni takaa myös ämpäri kädessä.
-Mitä tapahtuu?! huusin sillä melua oli hirveen paljon.
-Käy hakee vettä! Salama osui puuhun, ja nyt se palaa! Jos emme saa tulen sammutettua, niin se voi tarttua talliin ja kaikki hevoset on vaarassa! Bea huusi korvaani. Seisoin ja katsoin sitä. Eihä tää voinu olla totta! Eihän mun tyhmässä ja tylsässä elämässä voinut tapahtua tällästä. Käteni tarttui olkapäähän ja nipistin itseäni.
-Au! se sattui, mutta huonoin asia oli se ettei tämä ollut unta... jakuuuu
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Vs: Vilin hoitovihkonen   Vilin hoitovihkonen EmptyTi Huhti 20, 2010 7:33 pm

-Marju! Hae nyt se vesi! Bea huusi. Kiljuntaa ja huutoja. Yritin olla järkevä ja lähdin täyttä vauhtia talliin. Siellä taytin ämpärin vedellä. Sillä aikaa kun ämpäri täyttyi, päässäni oli vain neljä sanaa: ei voi olla totta. Nyt ämpäri oli täynä, joku tyttö juoksi luokseni ja nappasi sen kädestäni. Täytin vielä kerran uuden ämpärin ja lähdin juoksemaan ulos. En nähnyt tulta eikä mitään paitsi samua. Sitten kuulin Wellun äänen:
-Lisää vettä!
Yritin juosta sinne mistä kuului ääni, mutta matkalla joku törmäsi minuun ja kaaduin maalle. Tunsin miten vesi valuu päälleni.
-Marju! Bea juoksi viereeni. Ootko kunnossa?!
-Joo, taidan olla! vastasin. Bea auttoi minut ylös. Huutoa, kiljuntaa ja muuta melua oli kaikkialla. Jalkaani sattui vähän, mutta pian minulla oli jo kylmä sillä paitani oli ihan märkä. Sitten tapahtui se mitä minä pelkäsin eniten. Juku tyttö huusi täysillä, niin kovaa että se kuului ainakin kilometrin päähän:
-Hevoset pääsivä irti!!!
Hiljaisuus. Kamalan pelottava hiljaisuus. Kaikki päät käännyivä johonkin suuntaa. Mekin käännyimme sinne. Pari sekunttia ja sieltä kuului Ritskun ääni:
-Maastoon! Kaikki maastoon suojaan!
Nyt oli vasta paniikki. Kaikki ryntäsivät talliin. Mekin juoksimme äkkiä perässä, mutta kun olin sisällä, tajusin että olisi paremmin jäädä ulos kun olla täällä. Kaikki hevoset laukkasivat, potkivat ja purivat toisiaan. Melkein suurin osa pääsi irti, ja Vili oli niiden joukussa. Se laukkasi nopeesti minun ohitseni riimunaru perässä, mutta refleksinä otin riimunarusta kiinni, vaikka se ei kovin paljon auttanut. Vili nousi takajaloilleen ja minä vain pidin riimunarusta. Joku tyttö juoksi viereeni ja auttoi minua. Vili oli jo maassa mutta jatkoi hirnumista. Tyttö juoksi taas auttamaan jotain hoitajaa hevosen kanssa. Oveen syntyi iso jono hoitajia ja hevosia. Näin Bean joka oli parissa askeleissa, minusta. Talutin Vilin nopeesti, Bean ja Topin viereen.
-Mitä me tehdään?! kysyin kovalla äänellä sillä täälläkin oli aika meluisaa.
-Mennään maastoon! Palokunta on jo kuulema paikalla, ja ne pärjää ilman meitä! Mutta hevoset on parasta viedä turvaan! hän vastasi.
Nyökkäsin ja huomasin vasta nyt että olemme jo ovella. Useimmat istuivat selkään ja lähtivät laukkaamaan maastoa kohti. Katsoin Beeaa. Hän nyökkäsi ja istui Topin selkään. jatkuu....


Wau, jänskää. Ei ole nyt aikaa, mutta luen pian sinun vikan osasi
-Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Vs: Vilin hoitovihkonen   Vilin hoitovihkonen EmptyKe Huhti 21, 2010 2:05 am

Topi lähti laukkaamaan täysillä maastoa päin. Minäkin kiivesin Vilin selkään ja annoin pohkeita. Siinä ei mennyt kauaa aikaa, sillä kaikki muutkin laukkasivat ja Vili seurasi niitä. Maastossa näin Bean ja Topin. Laukkasin niiden viereen ja hyppäsin selältä.
-Nyt kerro minulle mitä ihmettä tapahtui, käskin.
-No, kaikki alkoi siitä salamasta, Bea aloitti.
-Stop, kun minä tulin pyörällä tallille, salamaa ei ollut. Oli vain kaatosade, ihmettelin.
-No se alkoikin joskus neljältä. Me oltiin tyttöjen kanssa hoitajienhuoneessa, ja joku tuli sanomaan, että sielä on sika hienoja salamoita. Me mentiin tietty kattomaan koko porukalla, ja ne olikin hienoja. Ne oli niin lähellä maata ja emme voineet edes kuvitella, että ne ovat niin vaarallisia. Ja sit se tapahtui. Iso salama osui puuhun ja se syttyi palaamaan. Me pelästyttiin ja kaikki alkoi kiljua ja sitten me tajuttiin hakea Wellu. Wellu käski tuoda vettä, ja paljon. Se oli niin pelottavaa, Bean silmistä alkoivat valuta kyyneleet. Lohdutin sitä vähän aikaa, ennen kuin me huomattiin, että kaikki lähtevät tallia päin. Otin Vilin riimunarun käteen ja vedin siitä. Vili lähti liikkeelle. Topi ja Bea tulivat perässä. Minusta tuntui, että matka kesti ikuisuuden. Vihdoinkin! Talli oli edessä. Vähän aikaa ja Vili oli jo karsinassa. Laitoin sen kiinni, ettei se pelleilisi. Näin Bean, joka tuli luokseni.
-Käydään katsomassa, hän sanoi ja nyökkäsi tallin pihaa päin.
Lähdimme ovea päin ja minua pelotti, mitä olisin voinut nähdä nyt. Eka mikä osui silmiini eteen, oli kaksi mustaa puuta. Kännyin ja näin että tallin seinätkin olivat mustia, vaikkei niin mustia kun puut ja palokunnanmiehet. Näin Wellun, jonka huulet tärisivät ja Ritskun joka lohdutti sitä. Melkein kaikilla valuivat silmistä kyyneleet ja melkein kaikki alkoivat lähteä pois tallin pihalta. Kaikkia pelotti, niinkun minuakin. Seisoin ja katsoin kaikkea tämää. Entä jos tuli olisi voinut tarttua talliin, tai muihin puihin ja koko metsä syttyisi palamaan. Kävelin palomiesjoukon ohi ja kuulin kun joku niistä sanoi:
-Mahdotonta työskennellä tälläisen naislauman kanssa. Kaksi puuta, joista on 30 metriä muihin puihin ja 60 metriä tallin, syttyi palaamaan ja ne alkavat heti pillittämään.
Minun tekisi mieli kääntyä ja antaa sille miehelle kunnolla naamaan, mutta en voinut sillä jalat veivät ite minut Vilin karsinaan.
Karsinassa halasin Vilin kaulasta. En voinut enään kestää ja alkoin itkeä. Nyt minä vasta tajusin mitä palomies tarkoitti "naislaumalla". Niistä puistahan toki oli niin pitkä matka, ettei tuli olisi voinut ehtiä tarttua talliin tai metsään ennen palokunnan tuloa.
-Voi, Vili kulta, kuiskasin. Vili jo taisi unohtaa koko asiasta ja söi vain heiniä. Kaikki hevoset rauhottuivat jo. Annoin Vilille suukon ja lähdin hakemassa pyörääni, sillä nyt aijoin paeta kotiin. Ja nyt vasta huomasin että ulkona sataa vieläkin vettä. Kosketin kädelläni hiuksia. Ne olivat jo kokonaan märkiä.
Voi ei! Muistin, että kaadoin pyörän maahan ja just siellä oli iso lätäkkö. Nyt oli pakko taluttaa pyörä kotiin, sillä satula oli ihan märkä. Huokaisin. Tätä kauheeta päivää en unohda koskaan!


Upean jännä tarina. Loistavaa. Saat täudet 200ve
-Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Vs: Vilin hoitovihkonen   Vilin hoitovihkonen EmptySu Huhti 25, 2010 4:19 am

Normaali, vaikka vähän kuranen, päivä


Oli aurinkoinen ihana sunnuntai-iltapäivä. Lähdin tallille kävellen. Kävelin aika hitaasti ja sen takia olin tallilla vasta puolen tunnin kuluttua, vaikka oikeesti minulla kesti aina 15 minuuttia.

Vili oli harvinaisen rauhallinen tänään. Kävin hakemassa harjat. Vili seisoi niin hyvin hoitaessa, etten laittanut sitä edes kiinni. Hoidon jälkeen kävin katsomassa tunti listaa. Vilillä ei ollut tänään tunteja. Huomasin myös, ettei melkein kellään poneista ole tunteja. Siellä oli vain isoja hevosia. Ajattelin, käydä Vilin kanssa kentällä vähän ravaamaan, mutta nyt se ei ehkä onnistu. Kenttä on ihan varmasti varattu ja samoin maneesi. Maastossakin on ehkä ihan sairaasti porukkaa. Kävelin surullisena Vilin luokse, ja ilmoitin sille, että tänään on vapaapäivä. Vili taisi yrittää näyttää surulliselta, mutta olin ihan varma, että jos se olisi ihminen, niin sen karsinassa olisi puolentunnin kuluttua, maailman hauskin disco.

Minulla ei ollut muutakaan tekemistä kun lähteä vaikka katsomaan kuka on kentällä ja kuka on varannut kentän sen jälkeen. Jos me päästäis Vilin kanssa, edes 15 minuutiksi.
Kävelin kohti kenttää ja viime hetkellä kun,nostin pääni ylös avasin suuni. Kentällä ei ollut ketään. Juoksin maneesia kohti ja kurkkasin sinnekkin. Ei sielläkään ollut ketään. Olin niin iloinen että huusin "Jes!" jonnekkin maneesiin. Lähdin täyttä vauhtia Vilin luokse.
-Vili, vapaapäiväsi on peruuttu! kerroin sille iloisena. Vili taas ei näyttänyt niin onneliselta. Lähdin hakemaan riimun ja riimunarun.

15 minutin kuluttua, Vili ja minä seisoimme jo kentällä. Talutin Viliä kierroksen käyntiä. Sitten siirryimme raviin ja teimme vähän pysähtyksiä. Joka pysähdys Vili näytti 100 kertaa onnelisempi kuin ravissa. Sitten jatkoimme ravia koko kierroksen. Vili halusi aina oikasta kentän poikki ja pari kertaa se onnistuikin hinamaan minut sinne. Kun Vilin oikasu tauti loppui, se alkoi laukata joka kerta kun menimme lyhyttä sivua. Tässä se kyllä voitti. Vaikka olinkin ihminen joka on fiksumpi ja järkevämpi kuin ponit tai muut eläimet, niin tämä poni oli ainakin vahvempi. Vedin riimunarusta hulluna ja otin myös riimusta kiinni, mutta Vili vain heilautti päänsä ja minä lensin naama edellä mutaan. Vili jatkoi vaan laukkaa koko kentän ympäri. Koha se pysähtyi ja sain sen kiinni. Jatkoimme vielä vähän aikaa kävelyä, mutta minulla oli hirveä kiire peseytyä, joten vein Vilin takaisin karsinaan. Vili oli todella tyytyväinen itsestään. Näytin sille kieltä ja lähdin vessaa kohti.

Tunnin kuluttua, kun olin jo puhdas, menin taas hoitamaan Viliä. Siinä kyllä kesti. Kenttä oli aika kuranen ja Vilin jalat tietty myös. Sain ne jossain, puolessa tunnissa. Vili taas oli todella väsynyt ja yritti päästä minusta eroon potkaisemalla seinään ja melkein minua päin. Nyt jalatkin oli kunnossa. Annoin Vilille porkkanan kiitokseks siitä, että se kesti minua koko päivän. Vili antoi minulle anteeksi ja ryhtyi heti porkkanan popsimiseen. Minä taas, vielä vähän märkä, lähdin kotiin, missä minua odotti rakkaat läksyni maanantaiksi. Shocked


Saat 130ve hyvä tarina!
-Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Vs: Vilin hoitovihkonen   Vilin hoitovihkonen EmptyTo Toukokuu 06, 2010 3:08 am

Kaksi hoitsua

Pyöräilin täyttä vauhtia tallia päin. Sain tietää, että minusta tuli Dumlen hoitaja. Se oli ihanaa! Olen jo kauan haaveillut toisesta hoitoponista tai hevosesta.

Näin jo tutun rakennuksen puiden väleistä. En tiennyt miksi, mutta minun teki mieli pysäyttää pyörän ja juosta loppumatkan itse. En kuitenkaan tehnyt sitä, koska tiesin miten tyhmää se on.
Pyörä ajoi täysillä tallin pihalle. Pari pientä tyttöä, mulkkoili miten kaadan pyörän maahan ja kiirehdin ovelle. Avasin oven ja lähdin kävelemään niin nopeasti, kun pystyin. Vilin karsinan kävelin ohi, vaikka tajusinkin vasta viiden minuutin kuluttua, että olisi pitänyt jäädä moikkaamaan Viliä, mutta jalat veivät minut eteenpäin. Siinä! Karsinan ovessa oli kyltti jossa luki Dumle. Vein käteni karsinan oven kahvaan ja avasin. Karsnassa oleva olento nosti päätä katsoi minua, hämmästyneenä. Siinä, silmieni edessä seisoi, vähän Vilin korkonen, norjanvuonohevonen. Se katsoi minua vähän säikähtyneenä ja, kun tein askeleen karsinaan, se hirnui ja kääntyi, mutta silti käänteli päänsä ja korvat höröillä, ja katsoi välillä minua. Tein vielä askeleen. Tällä kertaa, Dumle kääntyi tutustumaan minuun. Ojensin sille kättä ja se haisteli sitä. Näin heti, ettei se pitänyt kädestäni, koska sen päällä ei ollut herkkuja. Dumle antoi silittää itseään. Sen turkki oli sileetä ja pehmeetä.
Parin minuutin kuluttua, kävin hakemassa riimun ja riimunarun. Niihin Dumle on jo hyvin tottunut, joten siinä ei ollut ongelmia. Haljaamisesta Dumle piti, mutta kavioiden ottamisessa, kului aikaa. Kun pyysin Dumlen kaviota, se antoi sen oikeen hyvin, mutta heti kun kaviokoukku tarttui kavioon, niin Dumle alkoi potkia ihan täysillä. Sain kaviot vain, jos pidin niistä kovin kiinni.
Vihdoin Dumle oli hoidettu ja se pääsi minusta eroon. Muistin, että minulla oli vielä Vili. Muistin myös, että halusin viedä Vilin ja Dumlen yhdessä tarhaan, jotta ne voisivat vähän tutustua toisiinsa. En halunnut vielä ottaa Dumlea maastoon tai kentälle taluttamaan, sillä en tiennyt sitä vielä niin hyvin.

Vili seisoi ihan rauhallisena karsinassaan, eikä sitä oikeen kiinnostanut, että hänen hoitajallaan on uusi hoitsu.
Harjasin Vilin käytävällä, sillä karsinassa se koko ajan söi heiniä, eikä keskittynyt yhtään hoitoon. Jos laitoin sen taas kireälle kiinni, se alkoi luimii ja potkii.
Käytävällä Viliä ei häiritsenyt mikään ja se rauhallisesti ja kärsivällisesti seisoi odottamassa, milloin se pääsee takaisin karsinaan.
Hoidossa ei kestänyt kauaa, koska jos Vili meni Dumlen kanssa tarhaan, niin sitä oli turha hoitaa kunnolla.
Laitoin Vilin riimuun riimunarun kiinni ja vein sen tarhaan. Vili ei kyllä ollut niin tyytyvällinen, kun pääsi kylmään tarhaan eikä lämpimään karsinaan.

Kävin hakemassa Dumlen. Dumle käveli reipasta käyntiä, vaikka pari kertaa jäikin syömään henää, avoinna oleviin karsinoihin.
Tarhassa päästin Dumlen vapaaksi ja jäin kattomaan miten hevoset pärjäävät.
Innostunut Vili meni heti tutustumaan, mutta arka Dumle lähti Vililtä pakoon. Vili jäi paikalle pariksi sekunniksi ja yritti taas tutustua. Dumle käyttäytyi oudosti. Pari kertaa se meni pakoon ja pari kertaa tuli Viliä lähemmäksi, mutta lopuksi lähti taas pakoon.
Jätin hevoset rauhaan ja lähdin siivoomaan karsinoita. Siinäpä oli työtä! En edes huomannut miten likaiset molemmat karsinat ovat. Tajusin vain sen, että miten likainen karsina on, huomaat vasta kun hevonen tai poni ei ole siellä sisällä.
Dumlen karsinasta aloitin ensin, koska mielestäni se ei näyttänyt niin likaiselta. Vilin karsinan kanssa, oli eri homma. Se taisi olla ennätys: 3 kärryä!
Kun karsinat olivat jo puhtaat, minä olin ihan hikinen.
Lähdin hakemaan hevoset tarhasta ja näin, että molemmat uupuneet kävelivät vierekkäin tarhan ympäri. Otin ne molemmat kiinni ja talutin talliin.
Tällä kerralla alotin hoidon Vilistä. Se oli han puhdas paitsi tietty jalat. Dumlella oli sama juttu. Molemman hevosen jalat olivat kunnossa ja kärsivällisyydestä, ne saivat palkkioksi milta porkkanaa.

Kun pyöräilin kotiin, ajattelin jo mollempia hevosia, eikä vaan Dumlea. Kyllä minun kannattaa oppia, pitää tasapainoa niiden väleissä.


Muuten hyvä, mutta tarina kuuluu Dumlen omaan päikkyyn. siirrä tämä sinne niin annan rahat sielläVery Happy
-Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Vs: Vilin hoitovihkonen   Vilin hoitovihkonen EmptySu Toukokuu 09, 2010 3:48 am

Puomirata

Pyöräilin aamulla tallille. Ilma oli aurinkoinen ja vähän viileä. Tallin pihalla näin, että Vili oli laitsalla, joten kävin hakemassa heti riimunarun ja tulin takaisin ottamassa Vili kiinni.
Avasin portin ja tein pari askelta Viliä kohti. Harmi, mutta Vili oli leikkisellä tuulella ja tietysti laukkasi laitsan toiselle puolelle. Juoksin tietysti perään ja Vili tietysti karkuun. Juokselime näin ainakin 15 minuuttia kunnes Vili oli jo niin väsynyt, ettei jaksannut edes yrittää näykkiä tai purra minua kun olin kiinnittämässä sen siimuun riimunarun.
Talutin Vilin tallille ja päästin karsinaan. Vili meni heti juomaan, koska juoksusta sille taisi tulla jano. Hain harjat ja rupesin harjaamaan Viliä. Se oli ihan puhdas paitsi tietty jaloista. Siinä oli kyllä työtä. Ne oli niin likaset, että minun piti käyttää jopa vettä, jotta saisin ne edes vähän puhtaimmaksi. Kun vihdoinkin sain Vilin jalat puhtaiksi, muistin, että halusin mennä ratsastaa kentälle Vilin kanssa ja tietty tajusin, että sen jalat ovat taas ihan kuraset kentän jälkeen. Huokaisin, mutta silti menin hakemaan satulan ja suitset.

Kentällä huomasin, että joku on jättänyt puomiradan ja pari ristikkoa. Katsoin ympärilleen, mut en huomannut ketään ja päätin vähän kokeilla rataa.
Kiivesin Vilin selkään ja annoin sille pohkeita. Vili meni aika reippaasti, joten siirsin sen kohta raviin. Ravasimme pari kierrosta, sitten tein täyskaarron ja lähdin puomeja päin. Eka puomi meni hienosti, mutta lähestyi kolme peräkkäistä puomia. Vili hidasti vähän vauhtia ja sen takii kompastui tokalla puomilla. Olin ihan varma, että Vili kaatuu, mutta se suoristui ja jatkoimme matkaa. Seuraavat puomit olivat helppoja.
Viimeeksi olivat ristikot. Siinä oli yksi puomi, jonta perässä tuli ristikko. Ristikon jälkeen tulivat kaksi tolppaa, joiden välistä, kuten tajusin, piti päästä. Tolppien jälkeen tuli viimeinen ristikko.
Piditin vähän aikaa hengitystäni ja annoin pohkeita. Vili meni suoraan. Annoin vain lisää pohkeita. Suoraan, suoraan, suoraan... ja hyppy! Vili hyppäsi just ristikon keskeltä ja mainiosti meni tolppien välistä, mutta jäi vielä yksi ristikko. Olin niin iloinen, etten muistanut sitä ja suoristin Vilin vasta viime hetkellä. En ehtinyt edes keskittyä kunnolla, kun Vili hyppäsi viimeisen ristikon. Loppu matkan se laukkasi.
Pysäytin Vilin ja taputin sitä kaulalle. Vili hirnui. Käännyin katsomaan tallia. Siellä ei taas ollut ketään.
"Kukakohan jätti puomit ja esteet kentälle?" ajattelin. Katsoin taas puomirataa. Minulle tuli mieli mennä rata uudestaan, mutta laukassa. Niinpä tein sen.
Vili ravasi kierroksen ja nosti laukkaan. Käänsin sen puomille. Eka puomi meni taas heposti ja komissa peräkkäisissäkään ei tullut ongelmia.
Kun lähestyimme esteitä, olin jo ihan varma, että tällä kerralla, se menee 100 kertaa paremmin. Olin oikeaassa. Vili hyppäsi kaksi estettä jo melkein omatoimisesti. Olin niin ylpeä siitä.
Pysäitin Vilin ja taputin sitä jälleen. Kuulin askeleita. Käännyin ja näin Ritskun.
-Moi, hän tervehti.
-Moi vaan, vastasin.
-Oletko itse laittanut kaikki nämä puomit? Ritsku ihmetteli.
-En, joku on näköjään jättänyt ja minä vain menin pari kertaa Vilin kanssa...
-No, ei haittaa, mut ne pitäis siivota.
-Juu, mä voin siivota ne, mut vien ensin Vilin karsinaan, sanoin ja hyppäsin Vilin selästä.
-Ok, mä voin, vaikka auttaa, Ritsku ehdotti. Nyökkäsin ja lähdin taluttamaan Vilin talliin.
Karsinassa otin Vilin suitset ja satulan pois ja jätin ne hetkeksi käytävälle.

Kohta oli kentällä siivoomassa Ritskun kaa puomit. Yhdessä meillä ei mennyt kauaa, ja kohta, Ritsku lähti tallin tekemään töitä ja minä palasin Vilin luo.
Vili oli juomassa, kun tulin karsinaan. Se oli vähän hikinen. Nostin käteni hiuksille ja huomasin, että minäkin olen. Hain Vilin harjat ja tulin harjaamaan sitä takaisin.
Vili näytti niin väsyneeltä, että olisi voinut nukahtaa siinä hetkessä. Yritin harjata sitä niin hyvin kun vain pystyin. Jalatkin olivat jo puhtaita, kun laitoin karsinan oven kiinni. Olin jo lähdössä pöyrälleni, mutta kuulin jonkun äänen karsinasta. Menin heti kurkistamaan, mitä siellä tapahtui ja tajusin, että se oli huono idea. Minusta olisi paremmin lähteä heti kotiin, kun nyt katsoa miten puhdas Vili makaa likaisissa heinissä. Huokaisin ja laitoin silmät kiinni.
Ei voi mitään, ajattelin ja jätin Vilin rauhaan. Tömistelin pyörälleni ja uupuneena lähdin kotiin.


HYvä!
Saat 140ve
-Ritsku

P.S Loppu oli hyvä! Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Vs: Vilin hoitovihkonen   Vilin hoitovihkonen EmptyTo Toukokuu 13, 2010 3:48 am

Kadonnut satula

Oli ihana aamu. Lähdin tallille kävellen, koska oli ihanan kuumaa. Mittari näytti kotona 32 astetta. Laitoin mukaan kolme pullollista vettä ja lähdin tömistelemään kohti tuttua rakennusta.

Tallilla oli aika vähän ihmisiä ja oli aika hiljaistakin. Luulin, että se johtuu aikasesta aamusta, jolloin kaikki ovat vilä kotona nukkumassa.
Lähdin hitaa vauhtia Vilin karsinan luo. Tuntui, että kesti ikuisuus, kun oli jo perillä. Vili söi aamukaurat loppuun. Tulin sisälle ja kurkistin sen kuppeihin. Ne oli aika likaiset ja se ei ollut minulle mikään onnen uutinen. Lähdin hakemaan vesiämpärin ja sienen.
Kohta olin jo putsailemassa Vilin kupit sillä aikaa, kun Vili söi kauran päälle heinää. Kupissa kesti kyllä kauan. Tallille oli tullut jo ensimmäiset ratsastajat, kun sain kupit puhtaiksi. Olin jo viemässä ämpärin takaisin, kun karsinaan lensi joku tyttö.
- En kai mä oo myöhästynyt? tyttö kysyi säikähtyneenä. - Milloin eka tunti alkaa?
- Ööö... katsoin kelloa. - Taisi olla 40 minuutin päästä.
- Huh, tyttö laittoin kädessään pitävän raipan lattialle. - Mul on menny kello rikki ja mä olin niin tyhmä, että lähin tallille kävellen, se selitti.
- Tarviitko apua? kysyin.
- En mä tän kaa tartte, kun on vielä niin paljon aikaakin, tyttö hymyili. Nyökkäsin sille ja lähdin viemään ämpärin. Samalla katsoin tuntilistaa. Vilillä oli tämä ja vielä yksi tunti tänään. Ensimmäinen oli aamutunti eli se alkaisi nyt ja toinen oli iltatunti, siihen oli vielä 5 tuntia.
Vietyään ämpärin, tulin takaisin Vilin karsinan luo. Tyttö oli jo hoitanut sen.
-Hyvä, se sanoi. - Olin just lähössä etsimään sinua. Voisitko auttaa Vilin satulan kanssa?
- Voin toki.
- Hyvä, mä voin hakea nyt sen satulan, tyttö lähti käytävää pitkin satulahuoneseen. Astuin Vilin karsinan sisälle. Vili oli jo puhdas ja suitset päällä.
Tyttö kurkisti karsinan sisälle.
- Ai, säpä olit nopea, missäs se satula on? kysyin.
- Hm, just samaa oli kysymässä sulta.

Rose, Moon, Neta, Foksu... Kaikilla oli satulat paikalla. Vili. Satulaa ei ollut. Seisoimme tytön kanssa hiljaa ja katottiin paikkaa, missä pitäisi olla Vilin satula.
- Ei ole, sanoi tyttö.
- Ei ole, toistin.
- No mitäs nyt? tyttö katsoi minua.
- Käy pyytämässä Wellulta lupa mennä ilman satulaa ja kerro tilanne, neuvoin. Tyttö nyökkäsi ja lähti kävelemään kohti ovea. Yhtäkkiä se pysähtyi.
- Entä sinä? hän kääntyi.
- Yritän etsiä se jostain tallista, sanoin. Tyttö lähti. Minä vaan seisoin ja mietin. Mahdotonta löytää satula, kun ei edes muista milloin on nähnyt sen viimekerralla.
Entä jos joku on vain pöllinnyt sen? Tai piilotti kiusan vuoksi. Tai tämä on ihan turhaa... Jos satula meni vain rikki ja Wellu heitti sen pois. Niin, piti käydä ensin kysymässä Wellulta. Lähdin tytön perään. Löysin hänet heti Wellun seurassa Vilin karsinan luo.
- Joo, voit toki mennä ilman satulaa ennen kun se löytyy... kuulin.
Kävelin kiireästi Wellun luo.
- Ei kai satulalle tapahtunut mitään semmoista et se voitas heittää pois? kysyin heti.
- Ei, Wellu vastasi. - Aamulla se oli vielä, koska joku on vahingossa kaatanut sen päälle jugurttia, joten pesin sen ja laitoin laitsan viereen tankoon kuivumaan. Pyysin Ritskua et se hakisi sen jossain vaiheessa. Jos satula on vieläkin siellä? Wellu ajatteli. Lähdin heti laitsalle. Sellä oli tyhjä tanko. Wellu tuli perässäni.
- Täytyy kysyy Ritskulta, Wellu sanoi.
- Joo, käydään kysymässä, nyökkäsin.

Kohta löysimme Ritskun Wilman karsinasta. Kysymykseemme Ritsku vain pudisti päätään ja vastasi:
- Olen käynyt jo laitsalla, mutta satulaa siellä ei ollut, vaan tyhjä tanko.

Pari tuntia myöhemmin putsailin Vilin kavioita ja ajattelin:
No, sitten joku on pöllinny sen. En oikeen tiennyt miksi, mutta minulla tuli ikävä sitä satulaa. Vaikka se olikin vanha, se oli todella pehmeä ja hyvä. Pitäisi sitten vaan ostaa uusi. Vilin kaviot olivat jo puhtaat, joten nousin seisomaan. Hain Vilin riimunaruna kiinitin sen riimuun. Talutin Vilin laitsalle ja päästin sen vapaaksi. Vili lähti heti laukkaamaan laitsan ympäri. Jäin katsomaan miten hoitsuni piti hauskaa.
Vähän ajan kuluttua tallista tuli pieni arka tyttö ja tuli suoraan mua päin.
- Ööö... Sori, mut mä meen nyt Vilillä. Voisitko ottaa Vilin kiinni, kun en osaa, hän pyysi.
- Oho, unohdin kokonaan, että Vilillä on vielä yksi tunti, selitin. - Sä pääset muuten tänään ilman satulaa, kun Vilin satula on kadonnut.
- Oikeesti? Mä en kyl haluis mennä ilman satulaa ku mä oon vasta alkeiskurssilla, tyttö säikähti. Olin hiljaa. En tiennyt mitä sanoisin. Avasin portin ja lähdin Viliä kohti, joka oli toisessa päässä laitsaa. Vili lähti innostuneena karkuun ja minä kuten aina perässä.
- Stop! sanoin kovalla äänellä. Se näytti aika hauskalta, koska pysähtyin minä eikä Vili. Peruutin pari askelta taaksepäin. Siinä se oli! Satula löhöili maalla. Yksi jalustin oli tippunut ja siinä näkyi vielä vähän kuolaa. Ihan varmasti, joku tuhma heppa otti jalustimesta kiinni ja vei sen toiselle puolelle laitsaa, minne portilta ei näy kunnolla. Otin satulan iloisena ja vein tytön luo.
- Et menekkään ilman satulaa, kerroin sille iloisena. - Tää löytyi.
- No kiva, tyttö ilahtui. Vilikin tuli korvat höröillä katsomaan mitä tapahtuu. Silloin napsautin ruumunarun sen riimuun kiinni.

- No hyvä, että se löytyi, Wellu ilahtui, kun kerroin sille mistä löysin satulan. - Loppu hyvin, kaikki hyvin.
- Niin, hymyilin. Tästä päivästä sain ihan tarpeeksi. Satula oli tunnilla, Vilin selässä. Lähdin hakemaan repustani vettä ja join siitä vähän. Kun olin jo tallin pihalla kuulin tutun Bean äänen:
- Marju, oota. Käännyin ja näin Bean joka juoksi luokseni.
- Oletko nähnyt Topin satulaa? En löydä sitä mistään, Bea sanoi.
- Et kai oo tosissasi?
- No en, oli vain pakko päästä kiusaamaan, Bea naurahti. - Mä meen Topin kaa maastoon, haluatko tulla mukaan?
- Ei kiitos. Mä kyllä lähden tästä kotiin, sanoin.
- Ok, Bea vilkutti iloisena ja minä lähdin takaisin kotiin.


Siinäpä vasta jänskä tarina:)
Saat 150ve
-Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Vs: Vilin hoitovihkonen   Vilin hoitovihkonen EmptySu Toukokuu 23, 2010 11:15 pm

Ensimmäinen laukka

Tulin tallille jo iltapäivällä. Minua jännitti. Sain tietää, että saan Dumlen itselleni. Siitä tulisi minun oma hevonen. Minulla kyllä oli jo oma heppa Eppu, mutta se asui mummilla Ruotsissa. Näin sen viimeksi kun olin 8 vuotias. Sain sen synttärilahjaksi, mutta nyt en ole nähnyt sitä pitkään ja en edes muistanut.

Tallilla oli kuuma ilma. Hevoset olivat jo kentällä ja näyttivät hikisiltä. Minulle tuli vähän sääliksi niitä. Avasin tallin oven ja lähdin heti katsomaan tuntilistaa. Vilillä oli tänään kolme tuntia peräkkäin. Voi sitä parkaa! Nyt se oli vasta ekalla tunnilla. Huokaisin ja lähdin kävelemään Vilin karsinan luo. Se oli aika puhdas. Minulla ei ollut muutakaan tekemistä kun mennä hoitamaan Dumlea.

Dumle seisoi rauhallisesti karsinassaan ja söi heiniä. Astuin sisälle karsinaan. Dumle nosti päänsä ja katsoi minua hämmästyneenä. Luin sen silmissä: "Miten tämä on mahdollista?" lauseen.
- Mitä? ihmettelin ääneen. Katsoin Dumlen silmiin ja luin: "Miten uskallat tulla ruoka-aikaan minun karsinaan?"
- Höh, mumusin ja otin Dumlen riimusta kiinni.

Hoidon jälkeen minua alkoi jännittää. Aijoin mennä ratsastamaan Dumlella ekaa kertaa. Tiesin, ettei se ole vielä koulutettu tarpeeksi, mutta aijoin silti kokeilla edes vähän ratsastaa sillä.
Hain satulan. Jo nytkin minua jännitti, koska en tiennyt miten Dumle suhtautuu satulaan. Nostin satulan ylemmäs ja vilkaisin Dumlea. Tämä katsoi tarkasti satulaa. Nostin sen vielä vähän ylös ja laskin hitaasti Dumlen selälle. Heti kun satula koski Dumlen selkää, Dumle alkoi luimia ja pureskellawkuppia, mutta se ei potkinnut tai purassut. Aloin jo muutenkin huomata, että Dumle on aika rauhallinen heppa. Laitoin satulan kaulalle ja liutin taas selälle. Vilkaisin samalla Dumlea uudestaan. Se ei pureskellut enään kuppia, mutta kyllä se vähän luimi. Nappasin satulavyön toiselta puolelta ja laitoin sen kiinni. Satulavyö meni helposti kiinni. Dumle jo rauhottui ja jatkoi heinien syömistä. Kävin hakemassa suitset. Tällä kertaa minua ei jännittänyt niin paljon. Niinhän suitset menikin mainiosti.
Otin ohjat kaulalta ja lähdin taluttamaan Dumlea maneesiin. Ilma oli niin hyvä joten kaikki tunnit pidettiin kentillä.
Maneesissa oli viileetä. Olin iloinen, etten mennyt kentälle, koska siellä oli niin kuuma, että kahden tunnin kuluttua minusta ja Dumlesta olisi varmaan tullut grillimakkaroita.
Talutin Dumlen keskelle maneesia ja mittasin jalustimet. Sen jälkeen laitoin vasemman jalan jalustimeen. Ponnistin pari kertaa ja heiti oikean jalan Dumlen toiselle puolelle. Vihdoinkin olin selässä. Dumle seisoi kauniisti ja katseli vain eri suuntiin. Kiristin satulavyötä vielä vähän. Dumle katseli minua vihaisena. Taputin sitä kaulalle. Sitten annoin Dumlelle pitkät ohjat ja puristin jalkojani. Dumle ei liikkunut. "Ai niin joo!" muistin. "Dumlehan oei ole vielä koulutettu kunnolla." Annoin Dumlelle kovempaa pohkeita. Ihme kyllä, se lähti liikkeelle. Annoin sille lisää pohkeita. Dumle lähti reipampaa käyntiä. Kävelimme kierroksen ympäri. Dumle käveli aika reippaasti. Kokeilin tehdä voltin. Vedin oikeeta ohjaa ja annoin vasenta pohjetta. Dumle kääntyi mainiosti.
- Hyvä poika, taputin Dumlea. Nyt halusin kokeilla ravia. Otin ohjat tuntumalle ja annoin pohkeita. Dumle käveli rauhessa vain eteen päin. Annoin kovempia pohkeita, mutta Dumle ei reagoinut siihen. Päätin käyttää raippaa. Heti kun raippa kosketti Dumlen takapuolta, Dumle lähti raviin. Sen ravi oli todella pompottavaa. Lähdin heti keventämään sillä takapuoleni ei voinut kestää tälläistä ravia perusistunnassa. Keventäminen oli niin nopea, että aloin laskea ääneen:
- Yks, kaks, yks, kaks... Menin silti sekaisin, joten aloitin alusta. Alku meni hyvin, mutta lopussa taas menin sekaisin. Vasta 5 kerran jälkeen löysin Dumlen ravin rytmin. Tein ravissa voltin. Se meni pieleen, sillä Dumle kiemurteli eikä edes kääntänyt voltille kunnolla. Kokeilin uudestaan. Sama juttu. Kokeilin vain uudestaan ja uudestaan, muuttei siitä tullut mitään. Annoin kohta periksi ja jatkoin koko uraa pitkin. Kahden kirroksen jälkeen halusin kokeilla, osaako Dumle nostaa laukkaan. Lähestyi lyhyt sivu jonka aijoin laukata. NYT! Annoin Dumlelle ulkopohjetta, muttei Dumle nostanut laukkaan. No eipä tietysti kun ei sitä ole vielä koulutettu siihen. PRRRRRRRRR!!!! Kännykkäni soi takin taskussa. "No voi hurja!" ajattelin."Miksi minä en laittanut kännykän kiinni!"
- HUI!! huudahdin. Dumle lähti laukkaamaan säikähtyneenä. Laukka oli ihanan pehmeetä ja tasaista. Naurasin.

Vein Dumlen karsinaan sen jälkeen kun otin satulan ja suitset pois. Nämä oli ihanat treenit. Dumle laukkas! Vaikka omatoimisestikin. Tulin takaisin Dumlen karsinaan. Heppa joi vettä. Taputin sitä vähän aikaa ja jätin hetkeksi rauhaan.
Kävelin käytävää pitkin ja yhtäkkiä näin Vilin. Unohdin siitä jo kokonaan. Vili seisoi käytävällä riimunaru kiinni seinään. Sen vieressä seisoi tyttö joka harjasi sitä.
- Moi, tulin lähemmäksi ja tervehdin sitä.
- AI, moi, tyttö katseli minua hämmästyneenä. - Sinä olit se Vilin hoitaja? Nyökkäsin.
- Olin just lähössä kysymään voisinko hoitaa Vilin tnä puolestasi. Minut tulloaan hakemaan vasta 2 tunnin päästä ja minulla ei ole mitään muuta tekemistä..." tyttö katsoi minu "koiran pentu silmillä."
- Voit toki, nyökkäsin. - Minulla on muutenkin täällä toinen hoitsu minkä pitäisi hoitaa.
- Kiva! Kiitti hirveesti, tyttö hymyili. - Jos haluat voidaan hoitaa Vili yhdessä.
- Ei kiitos, sanoin väsyneenä. - Minua ei riitä nyt kahdelle ponille yhtäaikaa. Kiitti sullekkin et teet mun työt.
- Ole hyvä, tyttö nauroi.
Palasin Dumlen karsinalle ja avasin oven. Dumle makoili heinissä ja taisi vetää pikku nokosia. Hymyilin ja päätin jättää sen tänään rauhaan. Laitoin karsinanoven kiinni ja sitten vasta muistin kännykästä. Käteni liukui taskuun ja nappasi sieltä kännykän. "Yksi puhelu tullut", luin. Painoin nappia ja "Yksi puhelu tullut" lauseen siaksi ilmestyi sana äiti.
- Mitä se yks taas soittelee? mumusin. Painoin taas nappia ja kuulin normaalin "piip, piip, piip..." äänen. Äiti vastasi. Se alkoi heti höpöttää jotain mitä en oikeen edes kuunnellu. Minä kiinnostuin yhtäkkiä Nemon karsinassa oleviin heiniin ja aloin tutkia niitä. Sitten kuulin sanan "heppa".
- Mitä? kysyin. Äidin ääni alkoi höpöttää uudestaan.
-MITÄH!!!! toistin.
Jatkuu... Arrow Arrow

Ps. Sama Epun ja Dumlen hoitovihoissa


Viimeinen muokkaaja, Marju pvm Su Toukokuu 23, 2010 11:18 pm, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Vs: Vilin hoitovihkonen   Vilin hoitovihkonen EmptySu Toukokuu 23, 2010 11:17 pm

Lentokoneessa

Vihdoinkin lentokoneessa! Istuin ikkunan vieressä ja katsoin alas lentokoneesta. Tiesin, että äiti oli siellä jossain vilkuttamassa minulle. Minun teki mieli vilkuttaa sille takaisin, mutta tiesin, että kaksi minun ikäistä poikaa, jotka istuivat vieressäni alkaisivat nauramaan. Kuului ääni. Katsoin ylös ja näin, että turvavyöt voi ottaa pois. Molemmat pojat ottivat turvavyöt pois ja alkoivat heti kaivamaan reppujaan. Minäkin otin vyön ja kun nostin katseensa pojat kaivoivat esiin Aku Ankka taskukirjat ja rupesivat lukemaan. Hymyilin. Laitoin silmät kiinni ja yritin muistaa kaiken alusta asti. Muistin miten äiti soitti minulle ja kertoi, että mummi muutti pois ja Eppu muuttaa Suomeen, sillä mummi ei jaksanut raahata sitä uuteen kotiinsa. Kun suljin kännykän aloin hyppiä ja riehua hulluna niin, että melkein sain Wellulta porttikiellon tallille. Seuravana päivänä puhuin Ritskun kanssa Epusta ja Ritsku antoi luvan tuoda Epun talliin. Oli niin ihanaa nähdä taas Epun. En itse huomanukkaan miten ikävä minulla sitä on. Muistin vieläkin miten pienenä avasin mummin kotitallin oven ja näin siellä ihanan pikku ponin. Pääsin heti ratsastamaan sillä. Koko kesän jonka olin mummilla ratsastin ponilla joka päivän, mutta sitten meidän piti lähteä. Muistan miten itkin ponin karsinassa ja miten se katsoi minua isolla mustilla silmillään, ihan kun haluaisi lohduttaa minua. Me lähdettiin ja kotona itkin ja suruilin Eppua koko kuukauden. Sitten alkoi koulu, sain uusia ystäviä ja unohdin Epun. Näin sen seuraavan kerran vasta kahden vuoden kuluttua. Tulin innoissaan pienen karsinan luo ja avsin oven. Miten olinkin hämmästynyt kun en nähny minun omaa pikku poniani. Siellä seisoi iso hevonen, joka tuijotti minua hämmästyneenä. Sammalla lailla kun minä sitäkin. Sitten minulle selitettiin, että Eppu kasvoi ihan niinkun minäkin. Ehkäpä siksi sekään ei tunnistanut minua heti. Vasta kun menin ratsastamaan metsään Epulla tajusin, että näiden lihaksien alla on se sama rakas Eppuni. Eppukin taisi hoksata, että tämä pitkä hiuksinen neiti olen minä. Minä joka ratsastin, hoidin ja rakastin Eppua yli kaiken.
Se kesä meni samalla lailla kun vimeksi. Ensin oli hauskaa, sitten oli aika lähteä. Mutta nyt kaikki muuttuu. Eppu tulee kanssani Suomeen, enkä lähe enään minnekkään hänen luotaan...
- Hei tyttö, kuulin ja avasin säikähtäneenä silmiään. Yksi poista katsoi minua tarkasti. Toinen kurkki hänen selän takaa.
- Miksi sinä itket? hän kysyi.
- Mitä? sanoin ja kuulin miten käheältä ääneni kuului. Laitoin käteni poskelle ja nyt huomasin, että silmistäni valui kyneliä.
- Ei, mitään. Muistelin vaan yhtä tärkeetä..., halusin sanoa ihmistä, mutte viime hetkellä tajusin miten tyhmältä se kuulostaisi. -... eläintä. Käänsin päätäni ja pyyhin kyyneleet niin, ettei pojat huomaisi. Laitoin kuulokkeet korvalle ja laitoin radiosta jonkun kivan melodian soimaan. Melodia oli kaunis ja hidas. Laitoin silmät taas kiinni ja yritin ajatella jotain kivaa.

Kuvittelin miten minä ja Eppu laukkaaamme jossain metsässä. Eppu kääntää yhtäkkiä jollekkin pienelle polulle ja minä en edes yritä pysäyttää sitä. Eppu laukkaa ja laukkaa ja päädymme jollekkin isolle ja upealle niitylle. Eppu pysähtyy ja antaa minun tarkasti katsoa niittyä. Se on upea. Viereisessä metsässä näkyi marjoja, sieniä ja kukkia. Menen Epun selältä ja jätän sen hetkeksi niitylle yksin. Eppu seisoo rauhassa ja katsoo mitä puuhaan. Otan pari voikukkaa ja kerään vähän marjoja. Tulen takaisin Epun luokse. Laitan sen ihanaan harjaan voikukat koristeeksi. Eppu näyttää niin ihanalta. Kiipeään takaisin selälle ja ennen kun annoin pohkeita Eppu lähtee laukkaamaan jonnekkin, niityn toiselle puolelle. Siinä oli pieni ylämäki ja sen takii en nähnyt minne Eppu on menussa, mutta vihdoinkin ylämäki on ohitettu ja näin ison puun. Puussa on paljon vaaleanpunaisia kukkia, ja puusta lähtee iso varjo. Minulle tuli jo kuuma. Hyppään taas selästä pois ja talutan Epun varjoon. Siellä on viileetä. Katson Eppua suoraan silmiin ja sekin katsoo minua.
- Olemme nyt laskeutumassa Stockholmin lentoasemalle, joten olkaa hyvät ja kiinnittäkää turvavyönne! Eppu sanoi yhtäkkiä.
- Häh! avasin silmät ja näin, että istun lentokonessa ja vieressäni lentoemäntä. Kaksi poikaa katsovat minua taas.
- Hyvä, että heräsit. Kuulit varmaan jo mitä lentäjä sanoi kajuttimella, lentoemäntä hymyili.
- Öö... Joo... Turvavyöt..., sanoin epämääräisesti. Emäntä hymyili ja nyökkäsi. Laitoin turvavyön kiinni. "Olipa ihana uni!" tuumin. Kaksi poikaa kinastelivat mihin asti kukin pääsi Aku Ankka kirjassa. Katsoin niitä väsyneenä. Ne huomasivat katseeni ja vaikenivat.
Jatkuu... Arrow Arrow
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Vs: Vilin hoitovihkonen   Vilin hoitovihkonen EmptySu Toukokuu 30, 2010 4:33 am

Tapaaminen

Lentoasemalla oli hirveä lauma ihmisiä. "Miten voin löytää täältä mummin, jos en löydä edes uloskäyntiä", tuumin.
- Mariaa! kuulin, mutten välittänyt yhtään.
- Mariaaa! kuulin taas. Käännyin katsomaan kuka hävitti, jonkun Marian ja näin hämmästyneenä mummin.
- Kulta, etkö sinä enään nimeäsikään muista, mummi tuli halaamaan minua.
- En kyllä muista, nauroin.

Istuin taksissa ja katselin ikkunasta ulos. Siinä se rakas Stockholm kaupunki oli. Jokaisesta kadusta minulla oli muistoja. "Tossa tiputin jätskini viemäriin, kun olin yhden kaverin kanssa. Ja tossa olin kolme tuntia etinny kauppaa missä myytäisiin saksia, vaikka sen jälkeen en itekkään tiennyt mihin minä niitä saksia tarvitsin.Ja täältä löysin kerran lompakon missä oli 50 euroa. Se oli kyllä tuuri, mutta äiti valitettavasti löisi sen omistajan", muistelin.
- Perillä ollaan, kuulin mummin äänen etupenkiltä. Auto ajoi valtavan ja upean talon pihalle.
- Mummi mitä me täällä! Ethän sinä täällä asu! ihmettelin.
- Nyt asun! mummi sanoi iloisena.
- Et oo tosissasi! avasin suuni.
-Kyllä! Voitin tän lotossa! mummi hymyili. - Minulle jäi vaan numero 76 peittämättä. Olin ihan hikinen kun kuulin...
- Joo, kerrot myöhemmin, sanoin. - Mutta missä Eppu on?
- Se on siellä vanhassa kodissa, mummi heilautti kättä.
- Jätitkö sen ihan yksin sinne! kauhistuin.
- No ei! Minäkin asun vielä siinä talossa. Odotan, että kaikki kamat tulevat tänne. Halusin vain näyttää sinulle tämän ihanan paikan, mummi lähti autoa päin. Jäin vielä katsomaan taloa, sillä aikaa kun mummi selitti taksin kuskille, miten päästään entiseen taloon. Minun mielestäni tämä talo ei sovinnut mummille. Se oli liian hieno ja komea. Sellaisissa asuivat vain prinsessat ja prinssit.
- Maria, tuu nyt, kuulin.
- Aha, mutisin.

Vihdoinkin! Tämä vanha ja niin tuttu rakennus oli ihana nähdä sen ison linnan jälkeen.Tulin kiireästi autosta ulos. Mummi maksoi rahat kuljettajalle ja hän auttoi kantaa laukkuni autosta. Auto ajoi pihalata ja mummi alkoi avaamaan laukkuani heti ulkona.
- Mitä sinä teet? kysyin.
- Pitäähän minun tarkistaa miten kirkkaan pinkkejä vaatteita sinä tällä kertaa otit, mummi kaivoi laukustani mini hameen. - Aijotko sinä oikeesti ratsastaa tällä?
- No en tietenkään! nappasin hameen mummin kädestä. - Nämä ovat kaupunkia varten.
- Kaupunkia!? mummi katsoi minua epäilyttävänä. - Minä luulin, että aijot koko päivät ratsastaa.
- Ratsastaa minä kyllä vielä ehdin, laitoin hameen takaisin laukkuun.
- Luulin, että menette Epun kanssa sinne teidän lempi paikkaan, mummi jatkoi mulkkaamista.
- Mihin? kysyin katsoin mummia suoraan silmiin. Hänen katse muuttui. Nyt se oli todella vakava.
- Anna kun arvaan, pyöritin silmiäni. - Nyt tulee sinun lempi "unohda" sana.
- Mitä järkee, kääntyi. - Unohdit jo itsekkin kaiken. Hän lähti ja minä jäin seisomaan pihalle.

Söin makaroonilaatikkoa, kun keittiön ovi avautui ja sisään tuli mumi. ¨
-Mitä sinä täällä teet? hän ihmetteli.
- Syön makaroonilattikkoa, sanoin. – Aika hyvää muuten.
- Minä luulin, että olet tallissa Epun kanssa, mummi sanoi.
- Ööö... olin just lähdyssä, mutisin.
- Älä vaan sano, että sinä omaa heppaasi pelkäät, mummi nauroi.
- Mutta jos Eppu ei tunnista minua, jos se alkaa potkimaan ja puremaan? sanoin pelästyneenä.
- Hei, Eppu on kyllä kiltti pappa, joka ei tee mitään kenellekkään, mummi sanoi ja veti minut kädestä ulos.
Ovi pamahti ja minä jäin ulos yksin.
Tein pari askelta pientä ja niin tuttua tallia päin. Avasin sen oven ja astuin sisään. Jostain huoneesta kuului hevosen hirnunta. Laitoin oven kiinni ja lähdin pientä huonetta päin josta kuului yhäkin hirnunta. Siinä se tuttu karsina on! Näin miten oven takaa kurkistivat kaksi pientä mustaa korvaa, jotka käännyivät minua päin. Vedin syvään henkeä ja astuin sisään karsinaan. Heppa kääntyi ja katsoi minua todella hämmästyneenä. Seisoin ja tuijotin sitä silmiin. Sekin seisoi ja samalla lailla tuijotti minua.
Pian suustani kuului todella matala ääni:
- Hei Eppu.
Jatkuu... Arrow Arrow
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Vs: Vilin hoitovihkonen   Vilin hoitovihkonen EmptySu Toukokuu 30, 2010 4:37 am

Kira

Eppu hirnui taas. Minä säikähdin, mutten kehtannut liikkua. Eppu aloitti taas tuijotus kisan. Tällä kerralla en enään jaksannut olla sitä, joten rohkestuin ja tulin Epun viereen silittämään sen kaulaa. Epun turkki oli kokonaan musta. Sillä oli myös todella isot silmät ja siksi sen katse näytti vähän surulliselta. Epun häntä oli melko pitkä, mutta harja oli leikattu. Silitin sitä vähän aikaa. Eppu ei tainut ensin tunnistaa minua kunnolla. En oikeastaan minäkään. Viime kerralla Eppu oli vähän pienempi ja sen turkki oli vaaleempi.
Miksiköhän mummi kutsui sitä papaksi? tuumin. Sehän on jo kokonainen herrasmies.
Päätin heti mennä ratsastamaan Epulla. Sen suitset oli karsinan viereisessä naulakossa. Menin etsimään satulaa, mutten löytänyt enkä jaksannut mennä kysymään mummilta. Päätin mennä Epun kanssa maastoon ilman satulaa. Nappasin suitset ja menin laittamaan ne Epulle. Huomasin vasta nyt, että Eppu oli puhdas. Se oli aika outoa, koska mummi ei ainakaan mee hoitamaan Eppua. Kun suitset oli laitettu ja kypärä oli päässä, lähdin taluttamaan Eppua maastoon päin, mutta kun olimme jo ohittaneet pääoven kuulin äänen:
- Mitä ihmettä sinäkin teet! Käännyin ja näin tytön, joka tuli mäkeä alas talon pihalle. Jäin seisomaan, koska en ollut varma huusiko tyttö minulle. Tyttö juoksi täyttä vauhtia minun ja Epun luokse.
- Mitä sä teet MUN hoidokkin kaa, se raivostui ja repi ohjat kädestäni.
- No miltäs näyttää? Menen ratsastamaan tietysti, revin ohjat takaisin tytöltä.
- Tällä hepalla saa ratsastaa vain minä ja sen omistaja, tyttö katsoi minua ilkeästi. Halusin sanoa jotain, mutta en ehtinyt.
- Ja kuka säki oot? Mitä teet täällä ja miksi menit ilman lupaa ratsastamaan Eppusellani? tyttö jatkoi. Se puhui nopeasti ja jokaisen lauseen jälkeen hän ärsytti minua enemmän ja enemmän.
- Ja ohjat tänne! hän repi ohjat jälleen kerran kädestäni. Tyttö lähti taluttamaan Eppua takaisin talliin, sillä aikaa kun minä jäin seisomaan suu auki pihalle. Sitten lähdin täyttä vauhtia takaisiin keittiöön. Mummi teki lettuja pannulla.
- Kuka toi oli!? kysyin suoraan.
- Ai toi tyttö joka tuli just tänne? se on... mummin lause jäi kesken.
- Mikä ärsyttävä nimi! sanoin ilkeällä äänellä.
- Ethän sinä edes kuullut sen nimeä, mummi ihmetteli.
- Häh? Mitä olitkaan sanomassa? en kuunnellut, koska mielessäni juoksin tytön perään raippa kädessä.
- Olin sanomassa, että sen nimi on Kira... mummi jatkoi.
- Mikä ärsyttävä nimi, keskeytin taas.
- Niin... Se on naapurin tytär. Helenan. Hän maksaa Epun ruuista ja ratsastus tavaroista, jos sen tytär pääsee hoitamaan Eppua, mummi kertoi. Minä en kuunnellut. Minulle tuli yksi pirullisen nerokas idea mieleen.

Kävelin takaisin talliin ja puristin kädessäni pientä lappua. Epun karsina oli jo edessä. Kira oli ottamassa sille suitset pois.
- No mitä ny... hän aloitti, mutta tällä kerralla olin nopeampi.
- Tossa, ojensin sille lapun.
- Tässä on Epun huoltajan allekirjoitettu lappu, jossa sanotaan, että saan luvan ratsastaa Epulla, sanoin. Kira tutki lappua pysyi pitkään hiljana. Sitten hän sanoi:
- Tässä ei sanota mitään, että saat mennä Epulla itse, joten tuun taluttamaan sinua.
Jes, ajattelin. Suunitelma menee aika hyvin. Hymyilin Kiralle ja menin sen perässä kun se lähti taluttamaan Eppua maastoa päin.

Maastossa menin Epun selkään ja Kira lähti taluttamaan Eppua ja minua. Pidin ohjat käsissä oikeen kömpelösti ja yritin kääntää ne sillain, että Kira huomaisi. Näin Kiran katseen käsissäni ja odotin, jotain töykeää huomautusta, mutta hän oli hiljaa. Sitten yritin toista keinoa:
- Miten hevonen saadaan raviin?
- Etkö tiedä miten hevonen saadaan raviin? Kuka sinut oikeen ratsastamaan päästi? Kira sanoi kovalla äänellä.
- Minä olen aloittanut jo alkeiskursin! sanoin itserakkaalla äänellä.
- Okeei... No, ei tässä muutakaan vaihtoehtoa oo, kira mumisi. - Eli annat vaa pohkeita eikä muuta.
- Ai näin? annoin Epulle kiireesti pohkeita, mutta melkein heti kosketin sen takapuoleen raipalla. Raippa oli toisessa kädessäni, joten Kira ei huomannut sitä, mutta tärkeintä oli se, että Eppu siirtyi heti laukkaan.
- Ei! Mitä sinä te... Kira yritti juosta perässä, mutta hän kompastui kiveen ja kaatui suoraan lätäkköön. Riimunaru oli vieläkin Epun kuolaimessa kiinni, joten kumarruin ja irrotin sen. Kun riimunaru oli kädessäni, käännyin ja yritin heittää se niin pitkälle kun vain pystyin. Pysäytin Epun, jotta saisin nähdä minne riimunaru lensi. Käännyin ja näin Kiran, joka istui litimärkänä lätäkössä ja jonka päälle tippui heittämäni riimunaru. Käänsin Epun, aloin nauraa. Tiesin, että olin juuri todella inhottava ja törkeä, mutta tämä oli hyvä kosto. Tunsin oloni jotenkin paremmaksi. Nyt tämä tyyppi on omalla paikalla.

- Kuka toi ärsyttävä tyyppi on?! Kira karjui ja osoitti minua. Minä seisoin parissa askeleessa hänestä ohjat kädessä. Mummi seisoi ja katsoi Kiraa hämmästyneenä.
- Kuka hän on?! Kira toisti. Mummi oli ihan varma, että jotain on meneillä. No, vain tyhmä olisi ihan normaalisti, jos hänen nenän edessä olisi litimärkä tyttö, joka huutaisi korvaan ja haluisi saada tietää, kuka on tyyppi, joka seisoo siinä lähellä ja pitää hevosesi ohjat kädessä.
- Mitä tapahtui? mummi kysyi hiljaa.
- Nyt vanhus! Kerrot kuka toi on, tai äitini ei maksa enään koskaan Epun ruuat ja se kuolee nälkään! Kira karjui ihan täysillä. Toi oli jo viimeinen tippa.
- Kehtaatkin puhua mummini kanssa noin! raivostuin ja heitin ohjat maalle. Eppusta ei pitänyt enään kukaan kiinni, mutta tämä silti pysyi rauhalisena paikallaan.
- Mummin? Kira katsoi minua. - Onko toi, sun mummi?
- Kyllä, mummi tuli eteen ennen kun avasin suuni. - Tämä on minun lapsen lapseni ja hän on Epun omistaja. Kira pysyi hiljaa. Oli pitkä hiljaisuus. Sitten Kira suoristui ja sanoi todella hiljalla ja pelottavalla äänellä:
- Minä menen nyt suoraan kotiin ja sanon äidille, ettei hän missään nimessä osta Epulle yhtään heinää. Katsoin mummia ja yritin näyttää pelästyneeltä.
- Tuun sitten Epun hautajaisiin ja tuon sille nippu porkkanoita, jotka laitan... Kiran lause jäi kesken. Minä raivostuin jo niin, että voisin hypätä Kiran päälle ja kuristaa sen kuolleeksi.
- Eppu ei nää nälkää koskaan! Jo huomenna se lähtee suomeen, missä sille on jo varattu karsinapaikka sellaisessa tallissa kun Ruusuke! Minulla on siellä jo kaksi hoitsua, joista yksi on myytävänä ja parin viikon päästä siitä tulee minun oma hevoseni! Epulla on siellä ruokaa, seuraa ja muitakin ihmisiä, jotka tulevat joskus rapsuttelemaan tai hoitamaan sitä, ja sinä et ikinä nää enään Eppua! Ikinä! Ja vaikka tulisitkin suomeen ja juoksisit suoraan luokseni, ja rukoilisit polvilla, jotta antaisin sinun nähdä Epun, et nää sitä ikinä, koska sellaisen ihmisen kun sinä, ei haluasi nähdä yksikään hevonen! lopetin lauseen karjumalla. Kira katsoi minua suoraan silmiin. Huomasin, että silmistäni valuu kyynelet. Oli hiljaisuus. Kaikki seisoivat ja tuijotivat toisiaan. Eppukin oli paikallaan, vaikka se olikin selkäni takana ja en nähnyt sitä, tiesin, että se on siellä. Tuijotin Kiraa jo pitkään, mutta vasta nyt huomasin, että hänkin rupesi itkemään. Vihdoinkin Kira liikahti. Hän kumartui, otti laukunsa ja lähti polkua pitkin kotiin.
Jatkuu... Arrow Arrow
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Vs: Vilin hoitovihkonen   Vilin hoitovihkonen EmptySu Toukokuu 30, 2010 4:39 am

Eppu ja Ruusuke

Tallilla oli kylmää. Olin just tullut alkeiskurssi tunnilta, jolla talutin Vilin ratsastajaa. Kentällä satoi vettä, mutta maneesi oli varattu, joten Wellu sanoi, että valitettavasti pitäisi kestää. Sade ei ollut paha, sitä paitsi aurinko tuli melkein heti ulos pilvien taa. Kaikki otti hupparit pois, paitsi minä. Minulla oli vieläkin kylmä. Vili söi heinää karsinassa ja sen ratsastaja hoiti sitä, koska halusi kokella hoitaa itse. Minä istuin heinillä ja otin taskustani, joka minuutti kännykän, jotta saisin tietää paljon kello on.
- Miksi katot koko ajan kelloa? ratsastaja kysyi.
- Mun hevoseni pitäisi tulla just Ruusukkeeseen. Se tuotiin Ruotsista, selitin.
- Oikeesti? ratsastaja heitti harjan pakkiini ja tuli istumaan viereen. - En tiennyt, että sinulla on oma heppa. Kerro...
Kerroin tytölle koko tarinan. Kiraan me jäätiin jumiin, koska tyttö ei voinut uskoa, että on olemassa näin inhottavia ihmisiä.
- Sitten, seuraavana päivänä, lähdimme suomeen, mutta sitten Epulla taisi olla jonkun rokotuksen kanssa ongelmia, joten minun oli tultava Eppua ennen ja se tulee, vasta tänään, kerroin. Olin jo avamassa suutaan, jotta jatkaisin, mutta sitten kuulin äänen:
- Marju. Nostimme päät ratsastajan kanssa ja näimme Wellun.
- Eppu on jo tullut. Haluat varmaan nähdä miten sillä sujuu uudella paikalla, Wellu hymyili. Ponnahdin ylös ja lähdin täyttä vauhtia tallin pihalle. Näin heti miten Ritsku talutteli iloista Eppua luokseni.
- On kyllä ihana heppa, hän sanoi, kun olimme jo tarpeeksi lähellä toisiamme. - Todella rauhallinen ja todella söpö.
- Se on, sanoin iloisella äänellä ja taputin Eppua kaulalle. Ritsku talutti Eppua uuteen, puhtaaseen karsinaan ja laittoi karsinan oven kiinni. Eppu näytti todella tyytyvälliseltä. Huomasin, että karsinan ovessa oli tyhjä kyltti. Olin jo avamassa suutani, kun Wellu antoi minulle liidun.
- Sinä saat nyt tämän kunnian, Wellu naurahti. Otin liidun ja nostin käteni kohti kylttiä. Liitu tarttui kylttiin ja kirjoitti isoilla kirjaimilla "EPPU". Siitä tuli todella hieno. Jäin hetkeksi katsomaan kylttiä. Huomasin, että Wellu ja Ritsku lähtivät, mutten halunnut irrottaa katsetta kyltistä. Eppu... Nyt siitä tuli Ruusukkeen asukas. Vaikka Eppu lätisikin, olin varma, että Ruusuke jää sille ikuiseksi sydämmeen. Kuten minulle, Dumlelle ja kaikille muillekkin hoitajille ja Ruusukkeen asukkaille...
LOPPU!!!


Sait tästä siis 300ve
-Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Vilin hoitovihkonen Empty
ViestiAihe: Vs: Vilin hoitovihkonen   Vilin hoitovihkonen Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Vilin hoitovihkonen
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Virtuaalitalli ruusuke :: Hoitajille :: Hoitovihkot-
Siirry: