Just you and me.
Kävellessäni kohti tallia, naamaani lensi lunta minkä ehti; oli kamala lumimyrsky, enkä nähnyt edes eteeni kunnolla, hahmotin tallin ja luotin siihen, etten astuisi ojaan, ehkei olisi pitänyt, sillä jalkani upposi syvälle johonkin; lensin kyljelleni lumiseen ojaan. Älähdin ja yritin kompuroida itseni ylös ojasta, turhaan, kaaduin sinne uudelleen.
Jonkin ajan taisteltuani ojanpohjaa vastaan, sain itseni kontattua tielle. Olin hengästynyt ja lumi vain vyöryi myrskynä ja tuulena kasvoilleni. Mahtavaa, juuri tänään olin menossa ensimmäistä kertaa Noran selkään.
Nousin seisomaan ja suuntasin kohti tallia lumisena kuin lumiukko.
Tallin pihassa yritin vilkuilla tarhoihin, josko Nora olisi siellä, ei ollut, luojan kiitos, säästyisin lumiukkohevoselta, märältä sellaiselta.
Avasin tallin oven, ja olin helpottunut siitä, että olin tyynessä tallissa, mutta oli siinäkin huonot puolensa; astuttuani talliin, jossa myrsky loppui, silmälasini menivät välittömästi huuruun. Huokaisu. Pyyhin silmälasit paitaani ja suunnistin tallin perälle, Noran karsinan luo.
Tamma makoili maassa unisen näköisenä, turpa hipoen maata. Hihkaisin ja ristin käteni yhteen ja päälleni vieri hyöky, joka todisti että olin täysin hurahtanut hevosiin. Katsoin Noraa pitkään, sillä en tahtonut häiritä sen unta.
- Voit kyllä pyytää sitä nousemaan ylös, takaani kuului Wellun ääni, jossa kuului pientä huvittuneen sävyä.
- Joo, toki. Ihan kohta, sanoin ja käännyin takaisin kohti Noraa. - Ihan kohta, toistin.
Wellu poistui tallista huvittuneen näköisenä.
Seisoin siinä vielä pitkään, häiritsemättä tammaa.
- Noniin, olen kyllä hyvin pahoillani, mutta nyt sinun pitää nousta, sanoin tammalle ja astui askeleen ja maiskutin kerran äänelläni. Se katsoi minua kyllästyneesti, ei varmaan olisi halunnut nousta, mutta nousi kiltisti ylös ja tuli tervehtimään minua.
- Odotas, sanoin sille ja kaivoin taskustani puolikkaan porkkanan, tamma nappasi sen himoiten sitä ja mussutti sitä tyytyväisenä.
Laitoin tamman oven perässäni raolleen ja tartuin harjoihin. Aloitin kumisualla, jolla hierovin liikkein putsasin tamman läpi jalkoja myöten. Siirryin kovempaan harjaan, ja otin suurimmat liat tamman vatsan alta, myös jalat. Pölyharjan nappasin ja harjasin sillä pitkin vedoin tammaa pitkään, kunnes tamma kiilsi edes vähän. Putsasin Noran kaviot ja selvitin harjan ja hännän. Vihdoinkin, nyt voimme mennä ratsastamaan.
Kävin tallin ovella ja vilkaisin ulos. Mitä!? Lumisade oli loppunut kuin seinään, ulkona pilvien välistä pyrki esiin aurinko. Mahtavaa!
Hyppelin iloisesti hakemaan tamman satulan ja suitset. Laitoin satulan hetkeksi telineeseen ja heitin ohjat tamman kaulalle, käännyin sen viereen ja tarjosin kuolaimia.
Tamma piteli suutaan kiinni. Työnsin peukoloni tamman suuhun, hampaattomaan kohtaan, jonka olisi tarkoitus kutittaa ja houkuttelemaan hevosta aukaisemaan suunsa; niin myös Nora teki, se avasi suunsa ja sain kuolaimet suuhun. Nostin niskaremmin niskan taakse ja kiinnitin muutkin remmit kiinni.
Tartuin satulaan ja nostin, liu'utin sen oikeelle kohdalleen ja oikaisin satulahuopaa molemmilta puolilta. Tiputin satulavyön toiselle puolelle ja nappasin sen vatsan alta tälle puolen. Laitoin sen ensimmäiselle reiälle odottamaan myöhempää kiristystä.
Talutin tamman maneesiin, eikä siellä ollut ketään ratsastamassa. Talutin Noran peremmälle maneesiin ja suljin oven perässäni.
Kiristin satulavyötä pari reikää ja laskin jalustimet alas molemmilta puolilta. Otin ohjia hieman lyhyemmäksi ja nostin jalkani jalustimeen ja ponnistin itseni tamman selkään, joka astui sivuun, olisi varmaan tahtonut jo aloittaa.
- Maltahan vähän, sanoin sille ja rapsutin sen kaulaa.
Laitettuani jalustimet minulle hyvän mittaiseksi, painoin pohkeitani tamman ympärille, ja se asteli kiltisti uralle. Tamman askel tuntui hyvin pehmeältä ja olemattomalta, vaikka kävelin vielä pitkin ohjin.
Kävelin kierroksen pitkin ohjin, aloin painaa pohkeillani ja myödätä istunnallani; tamma nosti ravin, vieläkin annoin sille pitkää ohjaa. Kevensin. Tamman askel tuntui hyvittavan lennokkaalta, mutta laahustavalta vielä.
Ravattuani muutaman kierroksen istuin alas, nojasin taakse ja puristin pohkeilla; tamma siirtyi käyntiin. Keräsin lyhyemmät ohjat.
Aloin antaa Noralle puolipidätteitä ja kokoomaan sitä, pyytäen pohkeilla eteen, pidättäen ohjilla, myödäten hevosen liikkeisiin. Noran askel alkoi hakemaan haluamaani rytmiä.
Tein paljon voltteja ja kiemuroita. Tamma alkoi taipua niskasta hiljalleen ja kantamaan takapäätään. Korjasin istuntaani muutaman kerran; selkä suoraksi, kantapäät alas, varpaat ja katse eteenpäin, nyrkit pystyssä. Tamma oli peräänannossa.
Pyysin sen pienin avuin raviin, se nosti päätään ja meni ravia kevennykseni tahtiin.
Pyysin sitä eteenpäin, tehden ohjilla puolipidätteitä. Tamma taipui taas luonnolliseen peräänantoon.
Lämmiteltyäni tammaa molempiin suuntiin, tein temponvaihteluja, lisättyä ja hidasta.
Tamman suuhun alkoi kerääntyä valkoista vaahtoa.
Nostaessani laukkaa, tamma loikkasi ensimmäisen askeleen, jolloin pidätin sitä ja annoin enemmän puolipidätteitä, kunnes tamma meni haluamaani tahtia, peräänannossa.
Tunnin kuluessa tein myös pohkeenväistöä ravissa ja käynnissä molempiin suuntiin, etu ja -takaosakäännöksiä, laukkaa ympyrällä, yms.
Tunnin päättyessä annoin sen vielä hengähtää; kevyessä ravissa pitkin ohjin, josta siirsin käyntiin pariksi kierrokseksi.
Pyysin tamman keskemmälle kenttää, pysäytin ja taputin sitä ja kehuin äänellä.
Tamma oli jokseenkin hikinen ja sen ryntäille oli valunut valkoista vaahtoa sen suusta.
Laskeuduin selästä ja nostin jalustimet ylös.
- Täydellistä, upeaa, ihanaa, HYVÄ! kehuin tammaa ja se käänsi korvansa höröön tyytyväisenä.
Tallissa riisuin tamman ja annoin sille porkkanan toisen puolikkaan ja harjasin sen läpi nopeasti.
Putsasin sienellä ja pyyhkeellä sen satulan ja suitset pikaisesti.
Vein tamman varusteet takaisin satulahuoneeseen. Palatessani tamman luo ovi oli sepposen selällään, mutta neiti seisoi siellä kiltisti ja ihmetteli oven aukioloa.
- Oho, sanoin ja menin rapsuttamaan tammaa, ja se nautti siitä. Annoin sille pusun turvalle ja sanoin heipat.
Lähdin tallilta, mieleni leijui jossain taivaalla. Ihana päivä, vaikka aikaisemmin kaaduinkin ojaan. Hahhah. Olin löytänyt itselleni täydellisen hotohevosen, ja siitä olin iloinen.
Loppumatka kotiin menikin sitten hyräillen ja haaveillen...
There's nothing I could say to you
Nothing I could ever do to make you see
What you mean to me
You're not alone
Together we stand
I'll be by your side
You know I'll take your hand
When it gets cold
And it feels like the end
There's no place to go
You know I won't give in
No, I won't give in
( ps. anteeksi noi kappalejaot ja muut, lisäsin ne wordpadiin, mutta kun kopioin tekstin tänne, ne katosivat. )
Hieno tarina, saat 160ve
-Ritsku