Virtuaalitalli ruusuke
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Virtuaalitalli ruusukkeen foorumi
 
PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

 

 Maran hoitopäikky

Siirry alas 
2 posters
KirjoittajaViesti
Ritsku
Erinomainen chattaaja
Erinomainen chattaaja
Ritsku


Viestien lukumäärä : 207
Join date : 11.08.2009
Ikä : 27
Paikkakunta : Lahti

Maran hoitopäikky Empty
ViestiAihe: Maran hoitopäikky   Maran hoitopäikky EmptyPe Toukokuu 14, 2010 2:19 pm

Tänne Maran jutut
Takaisin alkuun Siirry alas
E.T
Perus chataaja
Perus chataaja
E.T


Viestien lukumäärä : 24
Join date : 14.05.2010
Paikkakunta : Täällä Telluksella...

Maran hoitopäikky Empty
ViestiAihe: Vs: Maran hoitopäikky   Maran hoitopäikky EmptyPe Toukokuu 14, 2010 3:08 pm

Aloitankin sitten saman tien kirjoittelemaan... !?

Näin oppia tuntemaan hevonen...


[i]
- Joko? kärsimätön naamatauluni ilmaantui ovenrakoon. Isä laittoi mahdottoman hitaasti kenkiä jalkaansa.
- Joo joo, mene nyt vaan sinne autoon, isä närkästyi ja heitti avaimet minulle. Hyppelin rappusilta kohti autoa kypärä ja ratsastushanskat kädessäni. Aurinko poltti sietämättömän kuumasti, vaikka vielä pari viikkoa sitten oli ollut pieniä lumikasoja joka puolella. Avasin ovet ja hyppäsin autoon. Isä siirtyi rattiin ja matka saattoi alkaa... Kohti Ruusuketta!

Nojasin tylsistyneenä auton ikkunaan ja tarkkailin maisemia sivusilmällä. Äkkiä tyhjien peltojen sijaan puiden välissä vilahti pätkä aitaa, sitten hevonen ja toinenkin! Erikokoisia ja näköisiä. Suuri, pieni, vanttera ja siro... ei, mutta tuohan on Mara! Mara seisoi laitumella syöden heinätupsua. Aurinko kiilteli sen puhtaissa, sutjakoissa kyljissä.
- Iskä, iskä me ollaan perillä! aloin kiljua ja rutistin kypärän tiukasti syliini varmistellen tavaroitani muistuttaen liikehdinnältäni sähköiskun saanutta. Isä ajoi parkkipaikalle ja pinkaisin äkkiä ulos. Olin niin innoissani, etten tajunnut isän jo huristelevan pois. Sitten katsoin ympärilleni ja olo muuttui äkkiä tosi orvoksi. Seisoin yksin tallin suurella pihalla, ja kuulin vain kärpäsen surinaa, kavionkapsetta ja loittonevan auton äänet. Kasasin itseni ja lähdin määrätietoisesti kuraisine kenkineni harppomaan talliin päin. Astuin sisään ja vastaani tulvahti ihanan viileä, hevosen ja heinäntuoksu. Vedin ilmaa ahnaasti sisääni ja seisahduin tallin oven eteen sisäpuolelle. Hetkeksi kaikki tallissa keskeyttivät puuhansa ja tuijottivat tulijaa. Sitten taas maailma jatkoi pyörimistään ja minä kipitin vähän ujosti toimistoon, jossa Ritsku puhui puhelimessa tärkeän näköisesti ja kirjoitteli jotain. Odotin hetken ja katselin taas ympärilleni. Seinät olivat julisteiden ja taulujen peitossa, kaikki tietenkin esittivät hevosia. Ritsku lopetti puhelun ja nosti tutkivasti katseensa minuun:
- Voinko auttaa jotenkin?
Keräsin voimia vastaukseen ja aloitn varmasti:
- Joo, olen E.T, Maran uusi hoitaja... tässä kohtaa jäi lause kesken, sillä en tiennyt mitä olisin seuraavaksi sanonut. Eikä tarvinnutkaan, sillä Ritsku katseli minua mittaillen ja kysyi taas:
- Onkos kokemusta hevosista?
- Juu, jonkin verran. Etenkin arabeista, vastasin nyökkäillen.
- Hyvä! Voitkin sitten hakea Maran tammalaitumelta. Tuolta löytyy riimunnarut ja Maran karsinan edessä pitäisi olla sille riimu.
Kiitin ja lähdin pikavauhtia tallin puolelle. Otin tarvitsemani, vaikka riimun löytäessäni silmissä vilisi jo melkoisesti hevosennimiä! Kävelin ulos, jossa taas kuuma aurinko pommitti säteillään kasvojani. Hieno, iso, tumma hevonen käveli auringossa kiiltäen kokeneennäköisen tytön perässä. Ripustin riimun ja sen varren olalleni köpöttäen tammalaitumia kohti. Siellä sain pari mulkaisua ja hännänhuiskausta. Hevoset söivät tyytyväisenä, ja vain muutama tuli portille vastaan. Kutsuin Maraa nimeltä, mutta se vain huiskautti häntäänsä. Livahdin portista sisään ja suljin sen perässäni. Kävelin reippaasti kohti arabitammaa ja kutsuin sitä ihan lähellä ollessani. Vaan sepä käänsi peränsä minua kohti ja huiskin hännällään entistä enemmän.
- Ai, sä haluat leikkiä, vai? kysyin haastavalla äänellä. Lähdin kävelemään poispäin, ja silittelin muita tammoja, joiden päät ilmaantuivat uteliaasti luokseni. Tästäkös Mara kimmastui, ja kipitti puoliravilla heti luokseni. Solautin riimun sen päähän ja taputtelin jutellen. Mara huomasi tulleensa huijatuksi, mutta käveli perässä samalla kun kiinnitin riimuun varren.
- Saitpas sen nopsaan kiinni! Mitä oikein teit? kysäisi vastaan tuleva Wellu.
- Joku vanha intiaanien koulutustyyli kai, vastasin. Mara pökkäsi turvallaan takaraivoani käskevästi.
- Tehän tulette hyvin juttuun, Wellu totesi ja jatkoi matkaansa.
- Eikös vaan, kuiskasin Maralle. Mekin jatkoimme matkaamme kohti tallia. Mara älysi oviaukon, joka johti hämärään talliin. Se alkoi tanssahdella ja vetää minua toiseen suuntaan.
- No, tules nyt, tyttö pieni! lepersin ja silittelin Maraa. Eleeni olivat rauhallisia ja pysyin lähellä hevosta, enkä kiskonut sitä. Mara hämmästyi tuota siinä määrin, että kävelin vierelläni ja antoi minun mennä ensin ovesta, ja tuli vielä itsekin perässä! Kehuin tammaa hyvästä työstä (siis ovesta kävelemisestä) ja talutin sen karsinaan. Sain taas ihmetteleviä katseita, mutta pian taas kaikki jatkoivat hommiaan. Mietin, mitä olisin keksinyt itse tekemistä. Päätin jättää Maran karsinaan sulattelemaan asioita hetkeksi, ja jätin sille riimun päähän. Otin riimunnarun mukaani ja lähdin tutkimaan Maran tavaroita. Satula oli puhdas, siis sitä tuskin pitäisi pestä. Suitset olivat kyllä vähän nuhjuisen oloiset, ja ensitöikseni pesin kuolaimet. Harjapakista löytyikin paljon tavaraa, ja puhdistin harjat + pesin suojatkin siinä samalla. Olisikohan sopivaa ratsastaa Maralla jo tänään? ajattelin itsekseni hiljaa. Ei, empä usko. Tuskin saisin lupaa edes! Vein harjat paikoilleen, ja vilkaisin vielä satulan suuntaan. Otin satulahuovan kokonaan irti ja harjasin ja ravistelin sen karvoista. Laitoin sen paikalleen ja johan näytti paremmalta. Kaivelin kaappeja, ja valjasrasva olikin helppo löytää. Rasvasin hiukan suitsia, mutten purkanut niitä. Kasaamiseen menisi turhan paljon aikaa. Kun rasva kerran oli kädessä, niin rasvasimpa samalla sitten jalustinhihnat. Sitten suljin purkin huolella ja vein sen paikoilleen. Käteeni sattui toinenkin pesusieni ihan vahingossa. Jos Mara ei olisi juuri tullut sisään, olisin voinut vaikka pestä ruoka-astian, vesiautomaatin taikka kalterit. Päätin vähän vedellä ja sienellä niitä pyyhkäistä ulkoa päin. Se osoittautui surkeaksi ideaksi, sillä Mara niin kovin mielellään näykki pesusientä ja kerran veti sen kokonaan suuhunsa! Mara oli niin ihanan näköinen, että sitä oli pakko vähän rapsutella harjanjuuresta, kun hain sientä takaisin.

[i]Kalterit kiiltelivät puhtauttaan, ja mietin, mitä tehdä. Ratsastaminen houkutteli, mutta pidin mielessä, etten ollut vielä hoitanut kauaa Maraa.... Tai no, tänäänhän vasta aloitin. Ikkunasta tuli kirkas auringonsäde sisään ja lämmitti kasvojani. Se paistoi suoraan silmiin. Isutuin tuolilla ja katselin Maraa. Se kuopi karsinansa pohjaa ja hörähteli välillä. Olo oli jokseenkin väsynyt, varmaan johtui kuumuudesta. Hain kuitenkin Maran harjat ja riimunnarun. Kiinnitin varren ruskeaan, hieman kuluneeseen riimuun. Kunhan saan rahaa, niin ostaisin varmasti Maralle kaikkea kivaa... Mutta se on sen ajan murhe! Rapsutin taas Maraa harjantyvestä, se kun niin pitää siitä! Tamma hörähti ja pökkäsi turvallaan suoraan leukaani.
- Au! Hassu tyttö, naurahdin. Mara alkoi hamuamaan mahaani, etsi kai taskuja. Niitä ei vihreästäT-paidastani löytynyt.
- Hei, ei saa kutittaa! hihittelin. Mara veti nolona päänsä pois, kun herkkuja ei ollutkaan. Vedin vetosolmulla riimunvarren kalteriin ja aloin ensin harjailla kumisualla. Maran takapuolenpäältä löytyikin hieman pölyä. Tamman häntä huiskahteli verkkaisesti puolelta toiselle. Vaihdoin harjan pehmeämpään ja tein huolellista työtä. Kuin huomaamatta aurinko alkoi jo vaihtaa väriään punertavaksi. Harjasin vielä harjakammalla ja piikkisualla jouhet. Harjasin pölyharjalla jalat, ja Mara näytti oikein siistiltä. Otin koukun ja pyysin Maraa nostamaan toisen etusensa: Menin seisomaan sen viereen nojaten hiukan, ja jalka nousi. Mara yritti vetää jalkansa pois, mutta pidin siitä lujasti kiinni enkä välittänyt siitä, että Mara yritti potkia ilmaa. Siirryin takaseen, ja Mara keksi uuden tavan: Se nojasin minuun kaikin voimin! Laskin jalan ja nostin sen uudelleen. Tamma nojasi jo vähemmän. Kiersin etukautta ja puhdistin lähes vaivatta etusen ja seuraavana viimeinen takanen, ja taas sain hevosen painon päälleni! Kun työ oli tehty, taputin Maraa. Huomasin, että tallissa ei ollut melkein ketään meidän lisäksemme. Kaikki olivat ratsastamassa tai jo lähteneet. Kuinka aika voi mennä muka
näin nopeasti? Ritsku tuli toimistosta ja ilmoitti, että voin viedä Maran takaisin laitumelle kun olen valmis.
- Okei, sanoin ja Ritsku käveli ulos. Irrtoin riimunnarun kalterista ja taputin taas Maraa. Pidin vielä vähän varautuneesti kiinni ja läheltä hevosta, mutta kyllä minä vielä joskus taluttelen Maraa ihan rennosti, naru pitkällä, kuten jotkut kilttejä ja rauhallisia hevosiaan. Kiersin kävellessäni käden Maran kaulan ali toiselle puolelel ja taputin sitä. Työnsin sormeni lämpöisän harjan alle ja Mara nautti rapsutuksista. Painoin päätäni Maran kaulalle, mutta se oli jo liikaa, ja Mara nykäisi narusta.

- Haloo, pölvästi! En mä ole mikään kiltti heppa! Mara viestitti ilmeellään. Saavuimme laitumen portille ja astelimme sisään. Käänsin Maran portin suuntaan ja suljin uksen. Päästin hevosen irti ja katsoin, kuinka siro arabitamma katosi pienen kumpuaman taakse muiden tammojen joukkoon. Lähdin tyhjä riimu ja sen naru kourassani tallia kohti. Nuuhkin maailman ihaninta tuoksua, hevosen ja tallin tuoksua. Vein riimunnarun ja riimun paikoilleen ja kyykistyin rapsuttamaan pientä, nuhruista maatiaiskissaa. Päätin kuuluvani tänne viimeistään silloin, kun näin Maran nostavan päätään heinikosta kun hiljaa toistin sen nimeä ennen lähtöäni.

Maran hoitopäikky Main.php?g2_view=core

Loppu!

Aivan ihaaana tarina!
Saat 200ve
Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
http://hopealeimu.suntuubi.com
E.T
Perus chataaja
Perus chataaja
E.T


Viestien lukumäärä : 24
Join date : 14.05.2010
Paikkakunta : Täällä Telluksella...

Maran hoitopäikky Empty
ViestiAihe: Vs: Maran hoitopäikky   Maran hoitopäikky EmptyPe Toukokuu 14, 2010 11:23 pm

Maran hoitopäikky Maranylistysvirsi

Joo, tos oli joku tommonen tyhmä töherrys kun oli tylsää Smile


Ihaana runo. Saat 60ve
-Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
http://hopealeimu.suntuubi.com
E.T
Perus chataaja
Perus chataaja
E.T


Viestien lukumäärä : 24
Join date : 14.05.2010
Paikkakunta : Täällä Telluksella...

Maran hoitopäikky Empty
ViestiAihe: Vs: Maran hoitopäikky   Maran hoitopäikky EmptyLa Toukokuu 15, 2010 1:27 am

Jatkamme tutustumista!

Seuraavana aamuna heräsin suoraan kasvoihin porottavaan aurinkoon. Siristelin silmiäni unisesti. Päätä särki hiukan. Olin valvonut illalla pitkään miettiessäni Maraa - maailman ihaninta hoitsua. Venyttelin ja nousin ylös. Raotin verhoja ja kurkkasin ulos. Kyllä - täydellinen tallisää! Nappasin mytyn sohvalta, se mytty esitti vaatteitani. Puin äkkiä ja säntäsin keittiöön. Äiti luki lehteä ja isä asteli arvokkaasti aamutakissaan kohti jääkaappia. Menin leipähyllylle ja otin ensimmäisen asian käteeni. Se oli näkkäri. Vedin suihini sen ja varmistin kaikki tallikamat mukaan.
- Noniin, lähdetään! tokaisin
- Ai minne? isä kysyi. - En kyllä nyt lähde minnekään! Tuskin siellä edes on ketään, hän jatkoi suu täynnä leipää. Isä tiesi, että kaikki mitä sanon, liittyy talliin tai hevosiin. Ähkäisin vastaukseksi ja lähdin hakemaan pyörääni. Fillarilla aina paras!

Esiin pujahtivat taas tutut laitumet. Hihkaisin ääneen onnesta ja lisäsin vaihteita. Sotkin niin kovaa kun pääsin. Voi olla, että ketjut olisivat voineet mennä, mutta toivoin niiden kestävän. Maraa ei näkynyt laitumella. Tajusin olevani perillä, joten jarrutin ja talutin nopeasti pyöräni puunviereen nojalleen. Pikavauhtia - ja äkkiä olin tallin ovella.
- Moi! Mikäs sut tänne näin aikaisin lennätti? kysyi Ritsku joka oli juuri menossa Tellan karsinaan. Tuskin ehdin vastata, kun hän jatkoi:
- Jos haluat auttaa, voit viedä Maran tarhaan.
Se olikin mieluinen tehtävä, ja lähdin oitis hakemaan riimunnarua. Maran karsinalta löytyi riimu. Tamma hörähti kysyvästi kuin sanoen: "Mitä SÄ täällä teet?"
- Huomenta, pikkuprinsessa! tervehdin hevosta. Se kiersi kerran karsinansa ympäri ja nuuhkaisi ilmaa. Tamma vaikutti innostuneelta ja tanssahteli hiukan, kun astuin karsinaan. Jouduinkin taistelemaan hevosenpyydystyksestä, sillä Mara ei ollut sillä tuulella, että olisi antanut itsensä kiinni. Lopulta tartuin sen otsatukkaan ja pujotin riimun rimpuilevan arabin päähän. Pidin riimusta kiinni kaikin voimin ja kiinnitin varren. Raotin ovea vain vähän, ja johan Mara ryntäsi karsinastaan ulos minua perässään raahaten. Siinä rytäkässä ovi lennähti selälleen. Mara kääntyi automaattisesti kohti ulko-ovea ja raahasi minut perässään pihalle. Se huomasi täysinäisen rehukärryn ja veti minut perässään sinne. Kun tamma pysähtyi, yritin vetää sitä irti heinistä - tuloksetta.
- Oi voi sentään! totesi Wellu ja tarttui avukseni riimunnaruun. Mara lähti laiskasti rouskutellen perään ja käveli diivaillen: "Kyllä minä sinut saan vedettyä minne lystään", se varmasti ajatteli. Ehkä eilinen olikin liian helppoa ja se paljastaa kyntensä vasta nyt. En vielä tiennytkään, millainen voisi Mara pahimmillaan olla!

Tarhat tulivat esiin ja Mara innostui. Tarhan porteille asti se taas raahasi minua perässään. Tamma tanssahteli odottavasti ja heti, kun sain portin auki, se lähti ravilla parin loikan höystämänä tarhaansa sisään. Riimunnaru lipsahti kädestäni. Suljin äkkiä portin ja riensin irrottamaan riimunnarua. Se oli helpommin sanottu kuin tehty, sillä Mara vältteli minua kaikin keinoin... Siis esimerkiksi hyppäämällä pystyyn! Juuri silloin, kun se kavahti takasilleen, sain otteen riimunnarusta. Ehdin jopa väistää laskeutuvaa Maraa. Oli hyvin vaivalloista pidellä tammaa paikoillaan, mutta päästin riimusta irti vasta, kun varsi oli irti. Mara ravasi ympyrää ja siirtyi sitten verkkaiseen käyntiin, häntä tietenkin huiskien. Avasin porttia mennäkseni ulos, ja Mara kävi takanani maahan ja alkoi piehtaroida nautinollisesti. Mahtaisikohan olla yhtä nautinnollista harjata se tämän jälkeen?

Tallissa oli jo muutama hoitaja, kun palasin.
- Mikäs noin kauan kesti? kysyi Ritsku vähän huolestuneesti.
- Ääh, ei mitään. Mara vaan vähän haritti vastaan, sanoin totuudenmukaisesti ja väläytin pienen, vaivaantuneen hymyn. Millaistakohan mahtaisi olla Maran kanssa tulevaisuudessa? Olin jo muuttanut mieleni ratsastamisesta täysin. Olisi jo ihme, jos kuukaudessa pääsisin sen selkään. En todellakaan halua edetä liian nopeasti! Ritsku katosi toimistoon ja minä puolestani satulahuoneeseen. Suitset olivat koskemattomat sitten eilisen, eikä satulaankaan näyttänyt kukaan olevan kajonnut. Suojat olivat puhtaat yhä, eivätkä harjatkaan näyttäneet pahalta. Päätin siltikin puhdistaa harjat, ja kävin toimeen piikkisukaa apuna käyttäen. Asettelin kaikki siististi harjapakkiin. Vein sen paikoilleen ja pölähdin tallikäytävään. Huomasin Tessan Mamman karsinassa, hänhän oli ainoa, jota jotenkuten tunsin. Keräsin rohkeuteni ja menin suoraan kysymään:
- Tarviitko apua? Mulla ei oo just nyt mitään tekemistä.
- En oikeastaan... Kannattaa kysyä Wellulta, kuului vastaus. Lähdinkin heti Wellun pakeille. Hänet löysin pienen etsinnän jälkeen maneesista.
- Tarviitko apua? kuului taas kysymys.
- No, jos haluat niin voithan näitä puomeja avukseni kannella, hän sanoi ja osoitti puomikasaa.
- Viedään ne tuonne kentälle, kun maneesissa ei enää paljon tunteja pidetä, hän jatkoi. Ryhdyin toimeen ja sain itseni hikeen alta aikayksikön. Jonkin ajan kuluttua Wellu sanoi, ettei enempää puomeja tarvitakaan.
- Kiitos vain avusta! hän huudahti perään, kun lähdin takaisin talliin.

Johan kummasti keksin taas lisää tekemistä. Otin pesusienen ja menin Maran tyhjään karsinaan puhdistamaan ruokakuppia. Jynssäsin niin kauan, että melkein näin siitä oman kuvani. Kävin huuhtelemassa sienen ja hankasin vesiautomaattia. Sekin alkoi kiiltää nopeasti. Pesin vielä viimeisen kerran sienen ja otin pienen harjan tilalle. Harjasin suolakiven ja nostin sitä hiukan, niin että sain kätevästi alustankin puhdistettua. Vein harjan pois ja otaksuin, että voisin käydä kurkkaamassa vähän Maraa tarhoilla.

Siellähän se tamma oli, kuuli askeleeni jo kaukaa ja katseli uteliaasti. Kun se huomasi minun olevan vain harmiton ihminen jolla ei ole senlaiselle upealle hevoselle merkitystä, tamma kääntyi heinäpehkon puoleen. Kävelin silti portille ja kutsuin tammaa nimeltä. Se otti syödessään hitaan askeleen kauemmas. Hevosen takamus kääntyi minuun päin ja häntä huiski. Siirsin jalkaani, ja Maran korvat liimautuivat niskaan luimuun: "Olen huonolla tuulella nyt, älä tule lähemmäs!"

Jatkuu!
Takaisin alkuun Siirry alas
http://hopealeimu.suntuubi.com
E.T
Perus chataaja
Perus chataaja
E.T


Viestien lukumäärä : 24
Join date : 14.05.2010
Paikkakunta : Täällä Telluksella...

Maran hoitopäikky Empty
ViestiAihe: Vs: Maran hoitopäikky   Maran hoitopäikky EmptyLa Toukokuu 15, 2010 2:13 am

Jatkamme tutustumista, osa 2
Jatkoa edelliseen...

- No ole keskenäs sitten, tuhahdin ja käännyin tallia kohti. Vilkaisin taakseni vähän matkan päässä. Näin maran ottavan muutaman askeleen eteenpäin heinätukko suussaan. Ehkä sillä vain oli huono päivä.

Laahustin tallille. Nyt en taaskaan keksinyt tekemistä. Voiko olla todellista, että näin lyhyessä ajassa mieleni muuttui...? Taas mieleni ratsaille tekevi. Nojasin tallin ulkoseinään ja aurinko lämmitti kasvojani.
- Mitäs mietit? kysyi Ritsku. Siristelin silmiäni ja katsoin häneen.
- Tekee mieli ratsastaa, vastasin niinkuin asia on.
- No satulaan sitten, hän kannusti.
- Empä tiedä... emmin.
- No, mikset muka voisi?
- En tunne vielä Maraa hyvin...
- Tiedätkös, olet fiksu kun sen myönnät, Ritsku sanoi. - Mutta voithan lainata ehkä jotain muutakin, jos et kerro kenellekään, hän jatkoi. Silmäni revähtivät teevadin kokoisiksi.
- Ihanko totta?! huudahdin ja nousin omien jalkojeni varaan unohtaen lämpöisen seinän.
- Shh, ei kerrota kenellekään. Käyt vaan pikaisesti satulassa, siinä se, Ritsku rauhoitteli.
- Joo joo! Äkkiä sitten, olin heti juonessa mukana. Lähdimme satulahuoneeseen. Mara houkutti. Olisi tehnyt mieli jo maistaa sen kyytiä, mutta ei ehkä sittenkään... Mietin pitkään. Todella pitkään. Pelkäsin, että Ritsku jo peruisi lupauksensa, joten yritin valita äkkiä.
- Okei, kokeillaan Maraa. Mutta käyn vaan äkkiä selässä, päätin.
- Hyvä. Saakos olla satulalla vai ilman? virnisti Ritsku. Hymyilin takaisin ja vastasin, että voin ottaa tällä kertaa satulan. Lähdin hakemaan Maraa, kun Ritsku toi Maran varusteita. Matkalla mietin, että eihän tässä enää mitään salattavaa olisi, kun päädyin sittenkin Maraan. Hoitsunihan se on!

Tarhan portille kun pääsin, huomasin Maran jo vähän leppyneen. Se nosti päätään, ja lähti hitaasti ja epävarmasti löntystämään minua kohti pää korkealla, kun juttelin sille ja avasin porttia:
- Lähdetään ratsastamaan, pikkuinen! Tule tule, lepersin lempeästi.

Jatkuu!
Takaisin alkuun Siirry alas
http://hopealeimu.suntuubi.com
E.T
Perus chataaja
Perus chataaja
E.T


Viestien lukumäärä : 24
Join date : 14.05.2010
Paikkakunta : Täällä Telluksella...

Maran hoitopäikky Empty
ViestiAihe: Vs: Maran hoitopäikky   Maran hoitopäikky EmptySu Toukokuu 16, 2010 5:53 pm

Jatkamme tutustumista, osa 3
Jatkoa edelliseen

Otin Maran pään vastaan ja solautin riimun sille. Lähdin taluttamaan tammaa kohti tallia. Se taisi ymmärtää sanan ratsastus ja näytti hyvin mietteliäältä ja tiesin jo silloin, että kujeita olisi luvassa. Aurinko porotti taas suoralta kädeltä ja joka paikkaa poltti. Taputin Maraa pihassa ja se tulikin jo mielellään viileään talliin.
- Laitetaan vaikka vesarissa, Ritsku sanoi ja rapsutti leikkisästi Maran turpaa ohi tullessaan. Äkkiä toimistosta kuului puhelimen pärinää.
- Anteeksi, voit aloitella laittamaan sitä itse, Ritsku sanoi ja lähti vastaamaan työpuheluun. Nyökkäsin ja laitoin Maran kiinni. Aloin harjailla sitä huolellisesti ja aloitin kumisualla. Hinkkasin erityisesti kylkiä ja selkää, Marahan oli piehtaroinut. Pyörivin ja rivakoin liikkein sain nopeasti hyvää jälkeä. Mara oli ihmeen hyvin paikoillaan, mitä nyt välillä yritti litistää minut seinän väliin. Taputin sitä ja siirryin kavioihin. Mara nostikin ne melkein heti, mutta jouduin tekemään noston monta kertaa, sillä arabineito aina huitaisi koipensa otteestani. Juuri parahiksi Ritsku ilmaantui takaisin ja aloimme virittää satulaa. Nostin sen maran selkään ja Ritsku avuliaasti suoristi satulahuovan toiselta puolelta. Ajattelin, että aika hassua kun Ritsku jaksaa olla noin ystävällinen että tämmöistä uutta tulijaa auttaa ja tulee vaan juttelemaan... Semmoinen on kai vaan jonkun luonne. Kiinnitin satulavyön, joka teki tiukaa Maran pullistelun vuoksi.
- Kiristän sitten myöhemmin, kuittasin, kun satulavyö juuri ja juuri meni ensimmäiseen reikään. Ripustin ohjat Maran kaulalle ja tarjosin kuolaimia. Tamma veti päänsä korkealle otteestani.
- Ääh, pääsi syvältä kurkustani ja yritin uudelleen. Otin peukalon apuun ja kuolaimet menivät suuhun, mutta kun vedin niskarhihnaa korvien taa, Mara avasi suunsa ja kuolaimet lipsahtivat pois.
- Hitsi, oli seuraava kommenttini ja yritin uudelleen. Ritsku auttoi hiukan, ja suitset olivat siististi päässä. Kiinnitin kaikki remmit ja olimme valmiita.
- Ainiin, suojat! Olisiko suojat pitänyt laittaa? muistin vähän myöhässä.
- Ei tarvitse, kun käydään vaan vähän tuossa kentällä, Ritsku vastasi. Niin talutimme Maran kentälle. Oli ensimmäisen ratsastuksen vuoro!

[i]Satulaan!


[i]Ja niin sitten ponnistin Maran selkään ja se lähti oitis lyhytaskeleiseen käyntiinsä. Mara kulki reippaasti, mutta pysäytin sen kiristääkseni satulavyön.
- Pari kierrosta riittää, sanoin jännittyneellä äänellä ja yritin hillitä hermostuneisuuteni.
- Rennostin vaan, Ritsku kannusti.
"Älä sitten riuhdo ohjista", tunsin Maran olemuksen viestittävän ja se nyki päätään korkealle vetäen ohjia kädestäni monta kertaa voimakkaasti.
Keräsin ohjat itselleni ja asettelin tammaa hiukan sen
tepastellessa puoliksi sivuttain. Ritsku katseli ajatuksissaan, kun väkersin hiki hatussa Maran satulassa. Jostain kummasta Tessakin pölähti kentänlaidalle. En ensin huomannut ollenkaan häntä, mutta nyökkäsin sitten. Ilmeekään värähtämättä Maran sivuhypyistä himosin kokeilla vähän reippaampaa kyytiä ja annoin pienen, hennon pohkeen raviin. Maran ravi tosiaan oli pomppivaista! Kevensin koko ajan, sillä muuten minusta varmaan olisi tullut vatkulia.
- Ei hätää, kyllä sen laukka on varmaan pehmeämpää, Tessa huikkasi vihjailevasti.
- En ikinä! naurahdin. - Lennän saman tien alas! jatkoin, mutta loppu hiipui taas keskittymiseeni. Taputin Maraa kiitokseksi. Se ei kyllä juurikaan kuunnellut apujani, ja juoksi vaan pohkeen läpi. Otin vielä vähän tuntumaa, ja sen Mara tulkitsi jo liian kovakouraiseksi toiminnaksi ja lähti ryöstämään. Sen pukkilaukka kesti onneksi vain vähän, ja tamma pysähtyi keskelle kenttää korvat luimussa.
- Anteeksi, tyttö pieni, sanoin ja rapsuttelin Maran harjaa. Ritsku ja Tessa molemmat tuijottivat ihmeissään kenttää kohti. Nostin uuden ravin ja laitoin Maran niin kunnolla töihin, ettei se voinut enää lähteä käsistä.

Hetken päästä jo annoin pitkät ohjat ja pienen loppuverkan jälkeen jalkauduin. Taputin Maraa ja hölläsin satulavyötä. Mara huitoi turvallaan ilmaa. Se näytti innokkaalta, ja olisi varmaankin halunnut vielä kuluttaa energiaansa.
- Tessa? Tuletko avuksi, jos vähän irtojuoksutetaan tätä? kysäisin ujonpuoleisesti.
- No eipä mulla muutakaan ole, Tessa vastasi ja lähti mukaan.
- Hypytetäänkö? Tessa kysyi.
- Vaikkapa, mennäänkö maneesiin? vastasin liittäen kysymyksen samaan.
- Ok, haen sille riimun, nähdään kohta, Tessa vastasi ja lähti juoksemaan tallia kohti. Vein Maran maneesiin ja Ritsku katosi taas toimistoonsa. Mara hyppeli sivuille kun Maneesin ovi aukesi. Heti kun tilaa riitti, tamma veti minut peräänsä. Ja oi mikä onni: maneesissa oli valmiina unohtunut irtohypytyspaikka! Pitäisi vaan vähän madaltaa esteitä ja siinä se. Tessa porhalsi sisään riimu ja varsi mukanaan. Irrtoimme suitsista ohjat ja ne ripustettiin sivummalle satulan kanssa. Mara päästettiin esteille ja se jarrutti heti ensimmäisellä esteella. Tessa maiskautti pari kertaa. Mara katseli hieman vauhkon oloisena ympärilleen. Mietin, että olikohan tämä sittenkään niin hyvä ajatus. Nopeasti se kävi; Mara loikkasi eseen ylitse ja lähti pukitellen jatkamaan matkaansa käytävässä. Pässä se kääntyi ja hirnahti, etuset nousivat aavistuksen verran ilmaan. Otimme kiinni tamman yhteistuumin ja laitoimme suojat sille etusiin. Nyt Mara saattoi jatkaa hyppimistä hieman turvallisemmin. Emmin silti yhä, olisiko parempi hypyttää sitä myöhemmin. Tessapa oli vallan innoissaan, joten annoin asian olla.

Jatkuu![/i][/i]
Takaisin alkuun Siirry alas
http://hopealeimu.suntuubi.com
E.T
Perus chataaja
Perus chataaja
E.T


Viestien lukumäärä : 24
Join date : 14.05.2010
Paikkakunta : Täällä Telluksella...

Maran hoitopäikky Empty
ViestiAihe: Vs: Maran hoitopäikky   Maran hoitopäikky EmptyTi Toukokuu 18, 2010 1:01 am

Jatkamme tutustumista, osa 4
Jatkoa edelliseen...

Mara starttasi taas ja lähtikin melkoisella voimalla. Toiselle esteelle ehdittyään se taas pysähtyi. Tamma kohotti päätään ja leiskautti häntäänsä. Sitten se hyppäsi esteen yli suoraan siltä seisomalta.
- En kyllä haluis olla kyydissä, mutisin. Tessa nyökkäsi ja katsoi innostunutta tammaa. Mara jatkoi taas pukitteluaan.
- Pitäisikö sitä vähän rauhoitella? kysyin epävarmasti.
- Joo, lopetellaan tältä päivältä, Tessa vakavoitui myös. Pyydystimme Maran, joka ei sitten kovin helppoa ollutkaan. Vaihdoimme suitset riimuun ja kiinnitin ohjat suitsiin. Tessa sai kunnian kantaa Maran satulaa, kun minä ripustin olkapäälleni suitset ja talutin Maraa, joka taas innokkaasti veti vihreitä heinätukkoja kohti.


[i]Hyvää yötä, Mara!

Tallissa harjasimme Maran oikein huolellisesti, mutta teimme työt rivakasti, sillä kello tikitti koko ajan eteenpäin. Vein Maran karsinaan ja silitin sen otsaa. Mara luimisti, muttei jaksanut vaivautua tekemään sen kummempaa. Se näytti väsyneeltä.
- Hyvää yötä, Mara! kuiskasin karvaiseen korvaan, joka vihdoin nousi niskasta höröön. Suljin oven hiljaa ja kuulin takaani rouskutusta.

Loppu![/i]

Saat tästä ainutlaatuisesta tarinasta... 300ve. Mahtavasti kirjoitat nuo miten hevosetkin ajattelevat ja muuta mahtavaakin siinä oli!
-Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
http://hopealeimu.suntuubi.com
E.T
Perus chataaja
Perus chataaja
E.T


Viestien lukumäärä : 24
Join date : 14.05.2010
Paikkakunta : Täällä Telluksella...

Maran hoitopäikky Empty
ViestiAihe: Vs: Maran hoitopäikky   Maran hoitopäikky EmptyTi Toukokuu 18, 2010 1:40 am

Uusi päivä, uudet kujeet!

Seuraava aamu oli painajaismaisen lämmin. Heräsin huomaamaan, että olin kuumissani liimautunut lakanaan. Olo oli hikinen, ja painuin heti suihkuun puunaamaan itseni joka puolelta. Seuraavaksi - ylläri - puin tallivaatteet ja lähdin jälleen kerran banaani puoliksi suussani taivaltamaan pyörällä tallille.

Huomenta!

Jo hyvin tutunnäköiset, lämpöisät ja aurinkoiset sekä harvinaisen vihreät laitumet tulivat näkyviin. Siellä näkyi myös Mara, muiden tammojen joukossa jälleen kerran. Pysähdyin aidalle:
- Maraaa! Tule, tule tyttö pieni! maanittelin. Mara katseli minua kysymysymerkkinä, ja ujosteli kai pyörää. Kaivoin taskuani, ja kokonainen lauma kaikenkarvaisia hevosia ja poneja
Mara mukaanlukien tuli aidalle. Tarjosin Maralle omenanpuolikasta, joka oli pilkottu kuuteen osaan. Mara närppi ne etuhampaillaan kädestäni, ja väisteli rapsutuksia taitavasti. Muut hevoset, melkein kaikki, antoivat rapsuttaa. Mara palasi heinien joukkoon häntä kärpäsiä hätistellen, ja ajoin pyöräni kanssa tallin pihaan. Parkkeerasin tutun puun viereen ja jätin pyöräni samaan paikkaan nojaamaan. Puolijuoksua, ja pian olin taas tallin ovella. Se oli selällään auki, ja sisältä sain vastaani joukon hyvin läkähtyneen näköisiä tallityttöjä. Katselin ovella ympäri tallia.
- Lämmin päivä, Tessa totesi jostai karsinasta. Myöntäviä, väsähtäneitä ja läkähtyneitä muminoita ja nyökkäyksiä oli joka puolella.

Jatkan pian! Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
http://hopealeimu.suntuubi.com
E.T
Perus chataaja
Perus chataaja
E.T


Viestien lukumäärä : 24
Join date : 14.05.2010
Paikkakunta : Täällä Telluksella...

Maran hoitopäikky Empty
ViestiAihe: Vs: Maran hoitopäikky   Maran hoitopäikky EmptyKe Toukokuu 19, 2010 9:12 pm

Uusi päivä, uudet kujeet!
Jatkoa edelliseen...

- Taitaa olla, myönsin. Vedin mukaani Maran riimunnarun ja lähdin pihalle sitä hakemaan. Matkalla mietin eilistä. Eilistä, kun olin ensi kertaa ratsastanut Maralla. Tietenkin se oli keksinyt vaikka mitä, ja ryöstänyt keskellä tyhjää kenttää... Taas olin ajatuksissani kulkenut jo tammalaitumen portille asti. Taskusta löytyi onneksi vielä jotain: pieni, kovettunut ruisleivänpala. Oli melkoinen työ kartella muita tammoja, mutta sain riimun ja herkun oikeaan osoitteeseen. Talutin Maran talliin päin, ja se taas kammoksui hieman ovea. Mutta ei se mitään, tuohan on jo tuttua meille...

Mara käveli tahallaan hidastellen perässäni, ja jouduin nykäisemään sitä. Jäin karsinan ovelle odottamaan, ja Mara löntysti luokseni. Avasin oven ja vein hevosen sisään.

Anteeks, lyhyt pätkä mutta jatkan myöhemmin.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://hopealeimu.suntuubi.com
E.T
Perus chataaja
Perus chataaja
E.T


Viestien lukumäärä : 24
Join date : 14.05.2010
Paikkakunta : Täällä Telluksella...

Maran hoitopäikky Empty
ViestiAihe: Jatkoa   Maran hoitopäikky EmptyKe Heinä 28, 2010 5:46 pm

Uusi päivä, uudet kujeet
Jatkoa viime numerosta...

Sidoin Maran riimunnarun kalteriin ja taputin sitä kaulalle, joka antoi taas tammalle syytä heittää mielenosoituksellisesti päätään.
- Aiotko tänään uudestaan satulaan? kysyi Wellu joka oli tullut hiljaa taakseni. Säpsähdin ja käännyin.
- Juu, varmaan. Nyt voisi kokeilla maneesissa kun on näin kuumaakin, vastasin ja leyhyttelin kuumaa ilmaa pois kasvoiltani. Samassa tunsin Maran lujan pökkäisyn selässäni ja olin lentää Wellun päälle.
- Tullaan, tullaan, sanoin Maralle ja kipitin hakemaan harjat. Otin ensin kumisuan ja irrotin pyörivin liikkein irtolian samettisesta karvasta. Sitten jatkoin kovallaharjalla jalat ja muut, seuraavaksi siistin lopputuloksen pehmeälläharhalla jonka puhdistin piikkisukaan aina välillä. Lopuksi otin koukun ja pyysin Maraa nostamaan. Sepä oli tylsistyksissään mennyt ja avannut riimunnarunsa ja näykkäisi nyt minua takapuolesta kun kyykistyin sen jalan viereen. Jätin jalan rauhaan, enkä huomannut, kun Mara nosti sen heti kun käänsin selkäni.
- Hyi! Ei saa, komensin ja kiinnitin riimunnarun uudelleen tiukemmin. Laitoin vetosolmun pään lenkistä läpi, ettei se pääsisi aukeamaan. Sitten menin taas etusen pariin ja Mara nosti sen hetken pohdinnan jälkeen. Kiitin vuolaasti ja puhdistin kavion. Loput sujuivatkin melkein ongelmitta.

- Mara, suostuisitkos olemaan kiltisti jos tänään kiipustan sun selkääsi? kysyin tammalta. Se nosti päänsä ja katseli minuun hieman kysyvästi. Se hörähti, kuin vastatakseen. Ja tiesin kyllä, että jon neiti yhtään ymmärsi kysymystäni, sen vastaus oli: "Älä luulekaan!" tai ainakin jotain sensuuntaista. Hain kuitenkin varusteet, mutta päätin viedä tukalan satulan pois, sillä näin kuumalla olisi mukavampaa ratsastaa ilman. Suitsin Maran nopeasti eikä se jaksanut laittaa vastaan. Tamma kun oli varmasti väsynyt kuumalla ilmalla niinkuin muutkin. Talutin Maran ulos ja Ritsku oli sopivasti hommia vailla joten lähti valvomaan ettei Mara keksi koiruuksia. Suuntasimme maneesiin ja Ritsku punttasi minut Maran paljaaseen selkään. Tamma nytkähti liikkeelle ennenkuin sain ohjia kunnolla käsiini. Se otti muutaman raviaskeleen mutta sain sen pysäytetyksi. Taputtelin Maran kaulaa rauhoittavasti ja asetuin kunnolla. Otin ohjat käteen paremmin mutten vielä tuntumalle. Annoin pohjetta ja otaksuin että lentäisin pian maahan, mutta sen sijaan Mara tyytyi askeltamaan rauhallisesti mutta verkkaisesti uralle. Alkukäyntien jälkeen ohjasin sitä paljon ympyröille ja taivuttelin ja asettelin, jottei se keksisi itse puuhaa. Mara kyllästyi pian tämmöisen vanutukseen ja vetkutteluun, ja se nosti ravin. Tamma osasi olla yllättävän kovasuinen (ja päinen) ja estelyistä huolimatta se suuntasi maneesin keskelle. Se seisahtui aivan keskelle eikä enää liikkunut. Kun olin hetken suostutellut, se lähti kävelemään taas. Jottei tämä toistuisi, nostin ravin. Ritsku sai puhelun ja poistui ulos hetkeksi. Aloin jännittää; mitä jos Mara nyt... Pyyhin ajatukset ja keskityin siihen volttiin, jota olin juuri tekemässä. Myötäsin Maran liikkeitä ja rentouduin, se alkoi itsekin rauhoittua ja tunsin, kuinka sen selkälihaksista katosi jännitys. Hitaasti mutta varmasti aloimme sulautua yhdeksi ratsukoksi. Mara totteli apuja paremmin ja minä myötäsin ja annoin pieniä, selkeitä ja helliä apuja ja kehuin paljon. Tuumin hetken, uskaltaisinko jo nostaa laukan. Olisi kovin epämukavaa, jos kävisi niinkuin eilen.
- Ei, mikään ei voi rikkoa harmoniaa väliltämme, julistin Maralle ja se hörähti. Vaahto tipahti sen ryntäille ja hölläsin hieman ohjaa. Pidin sen kuitenkin kurissa ja tein vielä pari volttia ennen pitkää sivua. Kulmassa tein etosakäännöksen ja pitkällä sivulla annoin kepeän laukkapohkeen. Mara lähti reippaampaan raviin ja heitti päätään.
- Soojaa, ei hätää, tyttö! rauhoittelin ja taputin Maran kaulaa. Hidastin käyntiin ja pysäytin tamman. Se seisoi kuuliaisesti korvat minuun päin. Sen lihakset värähtelivät odottavasti ohuen karvapeitteen alla. Taputin kaulalle ja annoin siltä seisomalta laukkapohkeen.
- Laukka! sanoin hiljaa mutta topakasti, juuri sillä sävyllä, että Mara ymmärsi. Se nosti laukan ja voi hitsi, millainen tunne! Mara laukkasi sulavasti ja rennosti, sen askel oli pitkää ja annoin ihan millin lisää ohjaa. Taputtelin neitiä kaulalle. Mutta sitten, juuri kun olin ulko-oven kohdalla astui Ritsku takaisin sisään ja Marakos sitä säikähtikin! Se hyppäsi sivulle ja salamannopeasti mätkähdin maahan.
- Oivoi! Eikai sattunut? Ritsku huolehti ja tuli auttamaan minut ylös.
- Ei mitään hätää, sanoin ja pyydystin Maran takaisin. Se hieman tanssahteli ja korskui mutta oli muuten yllättävän rauhassa. Nousin uudelleen selkään ja Ritsku laittoi muutaman kavaletin keskelle maneesia. Selitin, miten ihanaa oli ollut laukata Maralla.
- Mutta varo vaan, vaikka teillä menee nyt hyvin ja ymmärrätte toisianne, siihen ei koskaan pidä luottaa liikaa. Mara on todella oikukas tamma, Ritsku varoitti. Tyydyin nyökkäämään ja keskityin taas täydelliseen ohjaamiseen.

- Täältä tullaan, laukkapuomit! supatin niin hiljaa, että vain Mara kuuli. Se laukkasi sulavasti ja tahdikkaasti. Tulimme suoraan, täydellistä tietä, puomeille ja Maran askeleet asettuivat niihin kuin itsestään. Kehuin ylitsevuotavasti Maraa ja taputin sen kaulaa. Sitten se hidasti raviin. Yritin antaa heti uuden laukkapohkeen, mutta Mara teki äkkipysäyksen ja olin lentää kaulalle. Sen lihakset jännittyivät ja korvat värähtelivät.
- Mara, älä nyt vaan... ehdin sanoa, kun jo lensin maahan. Mara oli kavahtanut pystyyn, vaikka laskeutuikin pian.
- Sille taisi nyt riittää tämä höykytys, Ritsku totesi taluttaessaan Maraa luoksein.
- Juu vedetään vielä loppukäynnit.

Mara nautti suihkutuksesta, vaikkei sitä varmaan näyttänytkään. Ritsku piteli siitä kiinni, ja minä suihkutin viileää vettä tamman kylkiin. Mara kiljahti ja hyppäsi pystyyn aina välilllä, mutta oli muuten varsin kiltisti. Sen piti aina vaan esittää hieman hankalaa tapausta...

Jatkuu...
Takaisin alkuun Siirry alas
http://hopealeimu.suntuubi.com
Sponsored content





Maran hoitopäikky Empty
ViestiAihe: Vs: Maran hoitopäikky   Maran hoitopäikky Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Maran hoitopäikky
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Santun hoitopäikky
» Mamman hoitopäikky
» Tellan hoitopäikky
» Chilin hoitopäikky
» Moonin hoitopäikky <3

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Virtuaalitalli ruusuke :: Hoitajille :: Hoitovihkot-
Siirry: