Olin menossa aamulla tallille. Tallille menin isäni kyydillä, koska hän oli menossa samaan suuntaan. Tallilla näin Eveliinan ja Emman. He olivat jonkinlaisen taulun edessä.
’’ Moi!’’ sanoin Emmalle ja Eveliinalle.
’’ Moi!’’ He sanoivat yhteen ääneen.
’’ Mitä te katotte?’’ Kysyin hämilläni.
’’ Iltatalli vuoroja’’, Emma vastasi.
’’ Ok Mitä ne on?’’ Kysyin.
’’ Iltatalli vuoroja. Niissä pitää tehdä nämä asiat: Hevosten yöloimittaminen, Hevosten ruokinta
Tallien puhdistus lakaisu, tavarat oikeille paikoille ym., vesiautomaattien toimivuus, Ruokaämpärit pois karsinoista ja Tallin ovet lukkoon’’ Eveliina vastasi.
’’ Hmm… Mä otan vuorot 15.1–17.1’’, sanoin samalla kun laitoin nimeni listaan.
’’ Hyvä! Sitte mäki laitan nimeni toho 18.1–21.1 kohtaan’’, Emma sanoi ja laittoi nimensä listaan.
’’ Kiva, mut mun pitää lähtee hoitaa Ransua, Junnua ja Pocoa. Moikka!’’ sanoin ja lähdin Pocon luokse.
’’ Moro!’’ Eveliina ja Emma sanoivat.
Lähdin Pocon luokse laitumelle, koska mietin että se oli siellä. Olin laitumella ja tähystelin Pocoa laitumelta mutta se ei ollut siellä. Lähdin tallille. Olin aivan varma että se on siellä karsinassaan. Kauhukseni huomasin: Poco ei ollut siellä! Kiirehdin Junnun karsinaa kohti, varmistaakseni ettei se ollut karannut. Junnu kökötti karsinassaan rauhallisesti ja näytti siltä ettei sillä ollut aikomustakaan karata.
Kiiruhdin yksäritalliin ja katsoin, että onko Ransu tallissa. Siellä se onneksi oli. Harjasin sen nopeasti ja suitsin sen. En löytänyt satulaa joten jouduin menemään ilman sitä. Talutin Ransun ulos ja nousin penkiltä, punttauksen kanssa selkään. Lähdin metsään kohti, koska olin ennenkin löytänyt sen sieltä.
Kävelin metsässä, mutta Pocoa ei näkynyt. Nostin ravin. Ransun tapaista: Kiitoravia vähän matkaa ja sitten pysähdyhdys. Lensin voltilla kaulan yli. Ransu kyllä pysyi paikallaan. Nousin kaatuneelle puun rungolle seisomaan. Nousin selkään ja nostin ravin. Ratsastin eteenpäin mutta Pocoa ei näkynyt. Nostin laukan, koska ajattelin sen edistävän etsintöjä. Ransun laukka oli ihana. Olin metsän keskellä enkä nähnyt Pocoa. Murheellisena lähdin takaisin tallille. Metsän reunalla laskin Ransun käyntiin. Laskeuduin selästä ja vein sen talliin. Otin siltä suitset pois ja vein ne pois. Harjasin Ransun ja menin siivoamaan Pocon karsinaa. Avasin karsinan oven ja yllätyin: Poco makasi lattialla. Se oli maannut kokoajan lattialla nukkumassa. Se nousi nopeasti ylös kerjäämään herkkuja. Vein Pocon laitumelle ja rupesin putsaamaan sen karsinaa. Kun olin putsannut sen menin Junnun karsinalle. Kävin hakemassa sen harjat ja suitset+satulan. Suitsin ja satuloin sen, jossa oli ongelmia: se näykki eikä tykännyt ajatuksesta että menisin ratsastamaan sillä. Kun vihdoin sain sen kuntoon menin maneesiin. Nousin selkään ja lähdin käyntiin. Se käynnissä meni ihan suht nätisti. kun siirryimme raviin alkoi armoton pukki sarja. Ne ensimmäiset olivat pieniä mutta sitten sen pukit olivat isoja ja tipuin. Nousin selkään ja Lähdin raviin. Teetin sillä tehtäviä joten sillä ei ollut aikaa pukittaa. Nostin laukan. Ulkokuori voi pettää: sillä on ihana laukka! Se kyllä pukitti mutta ei saanut minua alas. Hiljensin raviin. Ravailin vähän aikaa ja siirsin käyntiin. Vähän ajan päästä nousin satulasta ja vein Junnun talliin. Otin siltä kamat pois ja harjasin sen. vaihdoin vaatteeni ja lähdin vaihtamaan vaateet. Hain Pocon pihalta ja harjasin sen. Se odotti kiltisti.
Annoin sille taskussani olevat porkkanat ja makupalat. Menin Ransun luokse ja vein sen laitumelle. Sitten lähdinkin jo kotiin.
Saat 80 ve!
-Wellu