Virtuaalitalli ruusuke
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Virtuaalitalli ruusukkeen foorumi

PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

Ransun ja Santun hoitovihko

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
hanna
Tosihyvä chattaaja
Tosihyvä chattaaja
hanna

Viestien lukumäärä : 79
Ikä : 26

Ransun ja Santun hoitovihko Empty
ViestiAihe: Ransun ja Santun hoitovihko   Ransun ja Santun hoitovihko EmptyTi Helmi 16, 2010 10:56 pm

Lähdin aikaisin tallille jossa Santtu ja Ransu olivat. Ne vietäisiin tänään takaisin ruusukkeeseen. Ransu ja Santtu oli pyynnöstäni hoidettu valmiiksi kuljetukseen. Me vain lastasimme ne traileriin ja sitten lähdimme kohti ruusuketta.
“Talutat sä Ransun ni mä otan Santun vai?’’ kysyin isältäni joka yllätys, yllätys oli kuskina.
‘’Joo mä voin ottaa Ransun’’. Isäni sanoi ja jatkoi ajamista.
Matkaan meni noin puolituntia. Vihdoin ruusukkeessa isäni pysäköi auton ja aloimme ottaa Ransua ja Santtua pois traikusta. Ransu oli tottunut tulemaan pois trailerista mutta Santulla kesti tovi ennen kuin se suostui tulemaan pois.
‘’On toi Santtu kyllä jäärä!’’ Isäni ärähti samalla kun veimme orejani talliin. Ne ilmi selvästi tunnistivat paikan.
‘’Mun pitää tästä lähteä töihin. Moikka!’’ Isäni sanoi ja jätti Ransun karsinaan.
‘’Moikka!’’ Huikkasin vain isäni perään.
Näin Ennin ja Eveliinan tulevan talliin.
‘’Moi!’’ Enni huikkasi ja lisäsi:’’ Hei, Ransu ja Santtu on täällä! Muuttaako ne tänne nyt?’’
‘’ Joo se tässä olisi tarkoitus.’’ Vastasin samalla kun otin Santulta suojia pois.
‘’ Mä voin purkaa Ransun jos sä haluut.’’ Eveliina sanoi.
‘’Joo käy mulle.’’ Vastasin ja lähdin viemään Santun suojia pois. Kun tuli Enni sanoi:’’ Mä pääsen ratsastamaan Uunolla tunnin. Eveliina pitää.’’
‘’ Mä tuun kattomaan!’’ Sanoi innoissani ja kysyin vielä:’’ Onko Ransu jo purettu?
‘’ Joo valmis on. Enni laita Uuno valmiiksi.’’ Eveliina sanoi ja tuli pois karsinasta ja lähti viemään suojia pois.
‘’Joo se ei oo yhtään likanen joten voin laittaa sille kaiken suoraan päälle.’’ Enni sanoi ja haki Uunon kamat ja laittoi ne sille päälle.
‘’Lähdetään heti kun olet saanut sen valmiiksi. Mennään maneesiin koska ulkona on niin kylmä.’’ Eveliina sanoi.
‘’Ok. Se on nyt valmis.’’ Enni sanoi ja lähti Uunon kanssa kohti maneesia.
Maneesissa oli Eveliinan kasaamia esteitä. Niitä oli aika paljon. En ajatellut katsella tuntia kauaa koska minulla oli ratsastettavana neljä hevosta. Katselin tuntia hetken ja lähdin sitten Santun luo. Laitoin sille kamat päälle ja lähdin maastoon. Maastossa emme olleet käyneet pitkiin aikoihin joten päätin mennä rauhassa. Ei mitään kiitolaukka maastoa tällä kertaa. Kävelin hetken ja sitten nostin ravin. Teimme normaalia pidemmän maastoretken. Santtu oli hieman jäykkä mutta kun tulimme kohti tallia ja laskin sen käyntiin se tuntui venyvän. Ratsastin tallille ja laskeuduin alas satulasta. Enni ja Eveliina tulivat Uunon kanssa pois maneesista.
‘’Menikö se hyvin ja mitä te teitte?’’ Kysyin Enniltä.
‘’Hyvin se meni. Me hypättiin sarjaa ja pystyesteitä.’’ Enni sanoi samalla kun talutimme hepat talliin.
‘’Mä olin pitkällä maasto lenkillä. Santtu oli aika jäykkä mutta ku me tultiin tallin pihalle se jotenkin vaan anto periksi.’’ Sanoin samalla kun otin Santulta kamoja pois.
‘’Oliko se kuuluisa kiitolaukka maasto?’’ Eveliina sanoi kierosti hymyillen.
‘’Ei se oli pelkkä ravimaasto. Ei me laukattu.’’ Sanoin ja menin laittamaan Ransulle suitsia.
‘’Mitä teet Ransun kanssa?’’ Enni kysyi samalla kun harjasi Uunoa.
‘’Yritän mennä koulua maneesissa. En tiedä tuleeko siitä mitään.’’ Sanoin ja laitoin Ransulle pintelit.
‘’Ok’’ Eveliina sanoi. Lähdin Ransun kanssa maneesiin. Laitoin oven kiinni ja nousin selkään. Minun ei tarvinnut säätää jalustimia koska Ransulla ei muut ratsastaneet. Annoin sille pitkät ohjat ettei sille tulisi selkä kipeäksi. Muistin että aina kun nostin ensimmäisen kerran ravin se pinkaisi täysillä kierroksen ja sitten se laittaisi pään alas. Mutta ravi olisi pakko jossain aiheessa nostaa. Lähdin ympyrälle. Nostin ravin ja tein monta puoli pidätettä. Nyt se ei lähtenyt kiitoravia. Kiitin sitä oikein kunnolla. Ravailin vähän aikaa ja sitten rupesin tekemään koululiikkeitä. Tein kaatiuria ja pääty-ympyröitä. Nostin laukan. Ransu oli hieman raskas ratsastaa. Muuten se meni todella nätisti. Laukassa harjoittelin pääty-ympyrällä työskentelyä. Se oli helppoa joten rupesin kokeilemaan tempon vaihtelua. Ransu oli herkkä suustaan joten apujen piti olla pieniä. Lakin sen laukasta raviin ja harjoittelin tempon vaihtelua ravissa. En keventänyt vaan harjoittelin tasapainoa. Harjoittelimme vielä hetken ja sitten siirryimme käyntiin. Annoin Ransulle pitkätohjat. Laskeuduin alas ja talutin Ransun talliin. Kun olin yksäritallissa näin siellä Emmun.
‘’Moi!’’ Emma huudahti ja tuli katsomaan Ransua.
‘’Moi! Olin just ratsastamassa. Ransu meni tosi hyvin.’’ Sanoin Emmulle.
‘’Aaa Ransu ja Santtu on tullu tänne takas vai?’’ Emmu sanoi ja silitteli Ransua.
‘’Joo tänne ne nyt muutti.’’ Vastasin Emmulle.
‘’Ok. Tarvitsetko Ransun purkamisessa apua?’’ Emmu kysyi.
‘’Joo kyl sä voit tulla auttamaan.’’ Vastasin ja vein Ransun karsinaan.
Purimme Ransun ja harjasimme sen. Sitten lähdin katsomaan hoitsujani.
‘’Moikka!’’ Huikkasin Emmulle.
‘’Moikka!’’ Emmu sanoi ja lähti.
Kävelin talliin nopeasti. Kävin kaappini kautta ottamassa pari porkkanaa. Kun olin tallissa huomasin surukseni että molemmat olivat tunneilla. Annoin porkkanat Amylle ja Nemolle. Sitten menin takaisin yksityis-talliin. Vein Ransun ja Santun ulos ja lähdin seuraavalla bussilla kotiin.

Hyvä saat 130ve.
- Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas

Ransun ja Santun hoitovihko
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Ransun hoitopäikky
» Santun hoitopäikky
» Ciriuksen hoitovihko
» Frendin hoitovihko