Virtuaalitalli ruusuke
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Virtuaalitalli ruusukkeen foorumi
 
PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

 

 Epun hoitovihko

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Epun hoitovihko Empty
ViestiAihe: Epun hoitovihko   Epun hoitovihko EmptySu Toukokuu 23, 2010 10:48 pm

EPPU

Omistaja: Marju

Epun hoitovihko EPPU1

Epun hoitovihko EPPU2

Epun hoitovihko EPPU3
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Epun hoitovihko Empty
ViestiAihe: Vs: Epun hoitovihko   Epun hoitovihko EmptySu Toukokuu 23, 2010 11:05 pm

Ensimmäinen laukka

Tulin tallille jo iltapäivällä. Minua jännitti. Sain tietää, että saan Dumlen itselleni. Siitä tulisi minun oma hevonen. Minulla kyllä oli jo oma heppa Eppu, mutta se asui mummilla Ruotsissa. Näin sen viimeksi kun olin 8 vuotias. Sain sen synttärilahjaksi, mutta nyt en ole nähnyt sitä pitkään ja en edes muistanut.

Tallilla oli kuuma ilma. Hevoset olivat jo kentällä ja näyttivät hikisiltä. Minulle tuli vähän sääliksi niitä. Avasin tallin oven ja lähdin heti katsomaan tuntilistaa. Vilillä oli tänään kolme tuntia peräkkäin. Voi sitä parkaa! Nyt se oli vasta ekalla tunnilla. Huokaisin ja lähdin kävelemään Vilin karsinan luo. Se oli aika puhdas. Minulla ei ollut muutakaan tekemistä kun mennä hoitamaan Dumlea.

Dumle seisoi rauhallisesti karsinassaan ja söi heiniä. Astuin sisälle karsinaan. Dumle nosti päänsä ja katsoi minua hämmästyneenä. Luin sen silmissä: "Miten tämä on mahdollista?" lauseen.
- Mitä? ihmettelin ääneen. Katsoin Dumlen silmiin ja luin: "Miten uskallat tulla ruoka-aikaan minun karsinaan?"
- Höh, mumusin ja otin Dumlen riimusta kiinni.

Hoidon jälkeen minua alkoi jännittää. Aijoin mennä ratsastamaan Dumlella ekaa kertaa. Tiesin, ettei se ole vielä koulutettu tarpeeksi, mutta aijoin silti kokeilla edes vähän ratsastaa sillä.
Hain satulan. Jo nytkin minua jännitti, koska en tiennyt miten Dumle suhtautuu satulaan. Nostin satulan ylemmäs ja vilkaisin Dumlea. Tämä katsoi tarkasti satulaa. Nostin sen vielä vähän ylös ja laskin hitaasti Dumlen selälle. Heti kun satula koski Dumlen selkää, Dumle alkoi luimia ja pureskellawkuppia, mutta se ei potkinnut tai purassut. Aloin jo muutenkin huomata, että Dumle on aika rauhallinen heppa. Laitoin satulan kaulalle ja liutin taas selälle. Vilkaisin samalla Dumlea uudestaan. Se ei pureskellut enään kuppia, mutta kyllä se vähän luimi. Nappasin satulavyön toiselta puolelta ja laitoin sen kiinni. Satulavyö meni helposti kiinni. Dumle jo rauhottui ja jatkoi heinien syömistä. Kävin hakemassa suitset. Tällä kertaa minua ei jännittänyt niin paljon. Niinhän suitset menikin mainiosti.
Otin ohjat kaulalta ja lähdin taluttamaan Dumlea maneesiin. Ilma oli niin hyvä joten kaikki tunnit pidettiin kentillä.
Maneesissa oli viileetä. Olin iloinen, etten mennyt kentälle, koska siellä oli niin kuuma, että kahden tunnin kuluttua minusta ja Dumlesta olisi varmaan tullut grillimakkaroita.
Talutin Dumlen keskelle maneesia ja mittasin jalustimet. Sen jälkeen laitoin vasemman jalan jalustimeen. Ponnistin pari kertaa ja heiti oikean jalan Dumlen toiselle puolelle. Vihdoinkin olin selässä. Dumle seisoi kauniisti ja katseli vain eri suuntiin. Kiristin satulavyötä vielä vähän. Dumle katseli minua vihaisena. Taputin sitä kaulalle. Sitten annoin Dumlelle pitkät ohjat ja puristin jalkojani. Dumle ei liikkunut. "Ai niin joo!" muistin. "Dumlehan oei ole vielä koulutettu kunnolla." Annoin Dumlelle kovempaa pohkeita. Ihme kyllä, se lähti liikkeelle. Annoin sille lisää pohkeita. Dumle lähti reipampaa käyntiä. Kävelimme kierroksen ympäri. Dumle käveli aika reippaasti. Kokeilin tehdä voltin. Vedin oikeeta ohjaa ja annoin vasenta pohjetta. Dumle kääntyi mainiosti.
- Hyvä poika, taputin Dumlea. Nyt halusin kokeilla ravia. Otin ohjat tuntumalle ja annoin pohkeita. Dumle käveli rauhessa vain eteen päin. Annoin kovempia pohkeita, mutta Dumle ei reagoinut siihen. Päätin käyttää raippaa. Heti kun raippa kosketti Dumlen takapuolta, Dumle lähti raviin. Sen ravi oli todella pompottavaa. Lähdin heti keventämään sillä takapuoleni ei voinut kestää tälläistä ravia perusistunnassa. Keventäminen oli niin nopea, että aloin laskea ääneen:
- Yks, kaks, yks, kaks... Menin silti sekaisin, joten aloitin alusta. Alku meni hyvin, mutta lopussa taas menin sekaisin. Vasta 5 kerran jälkeen löysin Dumlen ravin rytmin. Tein ravissa voltin. Se meni pieleen, sillä Dumle kiemurteli eikä edes kääntänyt voltille kunnolla. Kokeilin uudestaan. Sama juttu. Kokeilin vain uudestaan ja uudestaan, muuttei siitä tullut mitään. Annoin kohta periksi ja jatkoin koko uraa pitkin. Kahden kirroksen jälkeen halusin kokeilla, osaako Dumle nostaa laukkaan. Lähestyi lyhyt sivu jonka aijoin laukata. NYT! Annoin Dumlelle ulkopohjetta, muttei Dumle nostanut laukkaan. No eipä tietysti kun ei sitä ole vielä koulutettu siihen. PRRRRRRRRR!!!! Kännykkäni soi takin taskussa. "No voi hurja!" ajattelin."Miksi minä en laittanut kännykän kiinni!"
- HUI!! huudahdin. Dumle lähti laukkaamaan säikähtyneenä. Laukka oli ihanan pehmeetä ja tasaista. Naurasin.

Vein Dumlen karsinaan sen jälkeen kun otin satulan ja suitset pois. Nämä oli ihanat treenit. Dumle laukkas! Vaikka omatoimisestikin. Tulin takaisin Dumlen karsinaan. Heppa joi vettä. Taputin sitä vähän aikaa ja jätin hetkeksi rauhaan.
Kävelin käytävää pitkin ja yhtäkkiä näin Vilin. Unohdin siitä jo kokonaan. Vili seisoi käytävällä riimunaru kiinni seinään. Sen vieressä seisoi tyttö joka harjasi sitä.
- Moi, tulin lähemmäksi ja tervehdin sitä.
- AI, moi, tyttö katseli minua hämmästyneenä. - Sinä olit se Vilin hoitaja? Nyökkäsin.
- Olin just lähössä kysymään voisinko hoitaa Vilin tnä puolestasi. Minut tulloaan hakemaan vasta 2 tunnin päästä ja minulla ei ole mitään muuta tekemistä..." tyttö katsoi minu "koiran pentu silmillä."
- Voit toki, nyökkäsin. - Minulla on muutenkin täällä toinen hoitsu minkä pitäisi hoitaa.
- Kiva! Kiitti hirveesti, tyttö hymyili. - Jos haluat voidaan hoitaa Vili yhdessä.
- Ei kiitos, sanoin väsyneenä. - Minua ei riitä nyt kahdelle ponille yhtäaikaa. Kiitti sullekkin et teet mun työt.
- Ole hyvä, tyttö nauroi.
Palasin Dumlen karsinalle ja avasin oven. Dumle makoili heinissä ja taisi vetää pikku nokosia. Hymyilin ja päätin jättää sen tänään rauhaan. Laitoin karsinanoven kiinni ja sitten vasta muistin kännykästä. Käteni liukui taskuun ja nappasi sieltä kännykän. "Yksi puhelu tullut", luin. Painoin nappia ja "Yksi puhelu tullut" lauseen siaksi ilmestyi sana äiti.
- Mitä se yks taas soittelee? mumusin. Painoin taas nappia ja kuulin normaalin "piip, piip, piip..." äänen. Äiti vastasi. Se alkoi heti höpöttää jotain mitä en oikeen edes kuunnellu. Minä kiinnostuin yhtäkkiä Nemon karsinassa oleviin heiniin ja aloin tutkia niitä. Sitten kuulin sanan "heppa".
- Mitä? kysyin. Äidin ääni alkoi höpöttää uudestaan.
-MITÄH!!!! toistin.
Jatkuu... Arrow Arrow

ps. Sama Dumlen ja Vin vihoissa
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Epun hoitovihko Empty
ViestiAihe: Vs: Epun hoitovihko   Epun hoitovihko EmptySu Toukokuu 23, 2010 11:08 pm

Lentokoneessa

Vihdoinkin lentokoneessa! Istuin ikkunan vieressä ja katsoin alas lentokoneesta. Tiesin, että äiti oli siellä jossain vilkuttamassa minulle. Minun teki mieli vilkuttaa sille takaisin, mutta tiesin, että kaksi minun ikäistä poikaa, jotka istuivat vieressäni alkaisivat nauramaan. Kuului ääni. Katsoin ylös ja näin, että turvavyöt voi ottaa pois. Molemmat pojat ottivat turvavyöt pois ja alkoivat heti kaivamaan reppujaan. Minäkin otin vyön ja kun nostin katseensa pojat kaivoivat esiin Aku Ankka taskukirjat ja rupesivat lukemaan. Hymyilin. Laitoin silmät kiinni ja yritin muistaa kaiken alusta asti. Muistin miten äiti soitti minulle ja kertoi, että mummi muutti pois ja Eppu muuttaa Suomeen, sillä mummi ei jaksanut raahata sitä uuteen kotiinsa. Kun suljin kännykän aloin hyppiä ja riehua hulluna niin, että melkein sain Wellulta porttikiellon tallille. Seuravana päivänä puhuin Ritskun kanssa Epusta ja Ritsku antoi luvan tuoda Epun talliin. Oli niin ihanaa nähdä taas Epun. En itse huomanukkaan miten ikävä minulla sitä on. Muistin vieläkin miten pienenä avasin mummin kotitallin oven ja näin siellä ihanan pikku ponin. Pääsin heti ratsastamaan sillä. Koko kesän jonka olin mummilla ratsastin ponilla joka päivän, mutta sitten meidän piti lähteä. Muistan miten itkin ponin karsinassa ja miten se katsoi minua isolla mustilla silmillään, ihan kun haluaisi lohduttaa minua. Me lähdettiin ja kotona itkin ja suruilin Eppua koko kuukauden. Sitten alkoi koulu, sain uusia ystäviä ja unohdin Epun. Näin sen seuraavan kerran vasta kahden vuoden kuluttua. Tulin innoissaan pienen karsinan luo ja avsin oven. Miten olinkin hämmästynyt kun en nähny minun omaa pikku poniani. Siellä seisoi iso hevonen, joka tuijotti minua hämmästyneenä. Sammalla lailla kun minä sitäkin. Sitten minulle selitettiin, että Eppu kasvoi ihan niinkun minäkin. Ehkäpä siksi sekään ei tunnistanut minua heti. Vasta kun menin ratsastamaan metsään Epulla tajusin, että näiden lihaksien alla on se sama rakas Eppuni. Eppukin taisi hoksata, että tämä pitkä hiuksinen neiti olen minä. Minä joka ratsastin, hoidin ja rakastin Eppua yli kaiken.
Se kesä meni samalla lailla kun vimeksi. Ensin oli hauskaa, sitten oli aika lähteä. Mutta nyt kaikki muuttuu. Eppu tulee kanssani Suomeen, enkä lähe enään minnekkään hänen luotaan...
- Hei tyttö, kuulin ja avasin säikähtäneenä silmiään. Yksi poista katsoi minua tarkasti. Toinen kurkki hänen selän takaa.
- Miksi sinä itket? hän kysyi.
- Mitä? sanoin ja kuulin miten käheältä ääneni kuului. Laitoin käteni poskelle ja nyt huomasin, että silmistäni valui kyneliä.
- Ei, mitään. Muistelin vaan yhtä tärkeetä..., halusin sanoa ihmistä, mutte viime hetkellä tajusin miten tyhmältä se kuulostaisi. -... eläintä. Käänsin päätäni ja pyyhin kyyneleet niin, ettei pojat huomaisi. Laitoin kuulokkeet korvalle ja laitoin radiosta jonkun kivan melodian soimaan. Melodia oli kaunis ja hidas. Laitoin silmät taas kiinni ja yritin ajatella jotain kivaa.

Kuvittelin miten minä ja Eppu laukkaaamme jossain metsässä. Eppu kääntää yhtäkkiä jollekkin pienelle polulle ja minä en edes yritä pysäyttää sitä. Eppu laukkaa ja laukkaa ja päädymme jollekkin isolle ja upealle niitylle. Eppu pysähtyy ja antaa minun tarkasti katsoa niittyä. Se on upea. Viereisessä metsässä näkyi marjoja, sieniä ja kukkia. Menen Epun selältä ja jätän sen hetkeksi niitylle yksin. Eppu seisoo rauhassa ja katsoo mitä puuhaan. Otan pari voikukkaa ja kerään vähän marjoja. Tulen takaisin Epun luokse. Laitan sen ihanaan harjaan voikukat koristeeksi. Eppu näyttää niin ihanalta. Kiipeään takaisin selälle ja ennen kun annoin pohkeita Eppu lähtee laukkaamaan jonnekkin, niityn toiselle puolelle. Siinä oli pieni ylämäki ja sen takii en nähnyt minne Eppu on menussa, mutta vihdoinkin ylämäki on ohitettu ja näin ison puun. Puussa on paljon vaaleanpunaisia kukkia, ja puusta lähtee iso varjo. Minulle tuli jo kuuma. Hyppään taas selästä pois ja talutan Epun varjoon. Siellä on viileetä. Katson Eppua suoraan silmiin ja sekin katsoo minua.
- Olemme nyt laskeutumassa Stockholmin lentoasemalle, joten olkaa hyvät ja kiinnittäkää turvavyönne! Eppu sanoi yhtäkkiä.
- Häh! avasin silmät ja näin, että istun lentokonessa ja vieressäni lentoemäntä. Kaksi poikaa katsovat minua taas.
- Hyvä, että heräsit. Kuulit varmaan jo mitä lentäjä sanoi kajuttimella, lentoemäntä hymyili.
- Öö... Joo... Turvavyöt..., sanoin epämääräisesti. Emäntä hymyili ja nyökkäsi. Laitoin turvavyön kiinni. "Olipa ihana uni!" tuumin. Kaksi poikaa kinastelivat mihin asti kukin pääsi Aku Ankka kirjassa. Katsoin niitä väsyneenä. Ne huomasivat katseeni ja vaikenivat.
Jatkuu.... Arrow Arrow
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Epun hoitovihko Empty
ViestiAihe: Vs: Epun hoitovihko   Epun hoitovihko EmptySu Toukokuu 30, 2010 4:50 am

Tapaaminen

Lentoasemalla oli hirveä lauma ihmisiä. "Miten voin löytää täältä mummin, jos en löydä edes uloskäyntiä", tuumin.
- Mariaa! kuulin, mutten välittänyt yhtään.
- Mariaaa! kuulin taas. Käännyin katsomaan kuka hävitti, jonkun Marian ja näin hämmästyneenä mummin.
- Kulta, etkö sinä enään nimeäsikään muista, mummi tuli halaamaan minua.
- En kyllä muista, nauroin.

Istuin taksissa ja katselin ikkunasta ulos. Siinä se rakas Stockholm kaupunki oli. Jokaisesta kadusta minulla oli muistoja. "Tossa tiputin jätskini viemäriin, kun olin yhden kaverin kanssa. Ja tossa olin kolme tuntia etinny kauppaa missä myytäisiin saksia, vaikka sen jälkeen en itekkään tiennyt mihin minä niitä saksia tarvitsin.Ja täältä löysin kerran lompakon missä oli 50 euroa. Se oli kyllä tuuri, mutta äiti valitettavasti löisi sen omistajan", muistelin.
- Perillä ollaan, kuulin mummin äänen etupenkiltä. Auto ajoi valtavan ja upean talon pihalle.
- Mummi mitä me täällä! Ethän sinä täällä asu! ihmettelin.
- Nyt asun! mummi sanoi iloisena.
- Et oo tosissasi! avasin suuni.
-Kyllä! Voitin tän lotossa! mummi hymyili. - Minulle jäi vaan numero 76 peittämättä. Olin ihan hikinen kun kuulin...
- Joo, kerrot myöhemmin, sanoin. - Mutta missä Eppu on?
- Se on siellä vanhassa kodissa, mummi heilautti kättä.
- Jätitkö sen ihan yksin sinne! kauhistuin.
- No ei! Minäkin asun vielä siinä talossa. Odotan, että kaikki kamat tulevat tänne. Halusin vain näyttää sinulle tämän ihanan paikan, mummi lähti autoa päin. Jäin vielä katsomaan taloa, sillä aikaa kun mummi selitti taksin kuskille, miten päästään entiseen taloon. Minun mielestäni tämä talo ei sovinnut mummille. Se oli liian hieno ja komea. Sellaisissa asuivat vain prinsessat ja prinssit.
- Maria, tuu nyt, kuulin.
- Aha, mutisin.

Vihdoinkin! Tämä vanha ja niin tuttu rakennus oli ihana nähdä sen ison linnan jälkeen.Tulin kiireästi autosta ulos. Mummi maksoi rahat kuljettajalle ja hän auttoi kantaa laukkuni autosta. Auto ajoi pihalata ja mummi alkoi avaamaan laukkuani heti ulkona.
- Mitä sinä teet? kysyin.
- Pitäähän minun tarkistaa miten kirkkaan pinkkejä vaatteita sinä tällä kertaa otit, mummi kaivoi laukustani mini hameen. - Aijotko sinä oikeesti ratsastaa tällä?
- No en tietenkään! nappasin hameen mummin kädestä. - Nämä ovat kaupunkia varten.
- Kaupunkia!? mummi katsoi minua epäilyttävänä. - Minä luulin, että aijot koko päivät ratsastaa.
- Ratsastaa minä kyllä vielä ehdin, laitoin hameen takaisin laukkuun.
- Luulin, että menette Epun kanssa sinne teidän lempi paikkaan, mummi jatkoi mulkkaamista.
- Mihin? kysyin katsoin mummia suoraan silmiin. Hänen katse muuttui. Nyt se oli todella vakava.
- Anna kun arvaan, pyöritin silmiäni. - Nyt tulee sinun lempi "unohda" sana.
- Mitä järkee, kääntyi. - Unohdit jo itsekkin kaiken. Hän lähti ja minä jäin seisomaan pihalle.

Söin makaroonilaatikkoa, kun keittiön ovi avautui ja sisään tuli mumi. ¨
-Mitä sinä täällä teet? hän ihmetteli.
- Syön makaroonilattikkoa, sanoin. – Aika hyvää muuten.
- Minä luulin, että olet tallissa Epun kanssa, mummi sanoi.
- Ööö... olin just lähdyssä, mutisin.
- Älä vaan sano, että sinä omaa heppaasi pelkäät, mummi nauroi.
- Mutta jos Eppu ei tunnista minua, jos se alkaa potkimaan ja puremaan? sanoin pelästyneenä.
- Hei, Eppu on kyllä kiltti pappa, joka ei tee mitään kenellekkään, mummi sanoi ja veti minut kädestä ulos.
Ovi pamahti ja minä jäin ulos yksin.
Tein pari askelta pientä ja niin tuttua tallia päin. Avasin sen oven ja astuin sisään. Jostain huoneesta kuului hevosen hirnunta. Laitoin oven kiinni ja lähdin pientä huonetta päin josta kuului yhäkin hirnunta. Siinä se tuttu karsina on! Näin miten oven takaa kurkistivat kaksi pientä mustaa korvaa, jotka käännyivät minua päin. Vedin syvään henkeä ja astuin sisään karsinaan. Heppa kääntyi ja katsoi minua todella hämmästyneenä. Seisoin ja tuijotin sitä silmiin. Sekin seisoi ja samalla lailla tuijotti minua.
Pian suustani kuului todella matala ääni:
- Hei Eppu.
Jatkuu... Arrow Arrow
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Epun hoitovihko Empty
ViestiAihe: Vs: Epun hoitovihko   Epun hoitovihko EmptySu Toukokuu 30, 2010 4:53 am

Kira

Eppu hirnui taas. Minä säikähdin, mutten kehtannut liikkua. Eppu aloitti taas tuijotus kisan. Tällä kerralla en enään jaksannut olla sitä, joten rohkestuin ja tulin Epun viereen silittämään sen kaulaa. Epun turkki oli kokonaan musta. Sillä oli myös todella isot silmät ja siksi sen katse näytti vähän surulliselta. Epun häntä oli melko pitkä, mutta harja oli leikattu. Silitin sitä vähän aikaa. Eppu ei tainut ensin tunnistaa minua kunnolla. En oikeastaan minäkään. Viime kerralla Eppu oli vähän pienempi ja sen turkki oli vaaleempi.
Miksiköhän mummi kutsui sitä papaksi? tuumin. Sehän on jo kokonainen herrasmies.
Päätin heti mennä ratsastamaan Epulla. Sen suitset oli karsinan viereisessä naulakossa. Menin etsimään satulaa, mutten löytänyt enkä jaksannut mennä kysymään mummilta. Päätin mennä Epun kanssa maastoon ilman satulaa. Nappasin suitset ja menin laittamaan ne Epulle. Huomasin vasta nyt, että Eppu oli puhdas. Se oli aika outoa, koska mummi ei ainakaan mee hoitamaan Eppua. Kun suitset oli laitettu ja kypärä oli päässä, lähdin taluttamaan Eppua maastoon päin, mutta kun olimme jo ohittaneet pääoven kuulin äänen:
- Mitä ihmettä sinäkin teet! Käännyin ja näin tytön, joka tuli mäkeä alas talon pihalle. Jäin seisomaan, koska en ollut varma huusiko tyttö minulle. Tyttö juoksi täyttä vauhtia minun ja Epun luokse.
- Mitä sä teet MUN hoidokkin kaa, se raivostui ja repi ohjat kädestäni.
- No miltäs näyttää? Menen ratsastamaan tietysti, revin ohjat takaisin tytöltä.
- Tällä hepalla saa ratsastaa vain minä ja sen omistaja, tyttö katsoi minua ilkeästi. Halusin sanoa jotain, mutta en ehtinyt.
- Ja kuka säki oot? Mitä teet täällä ja miksi menit ilman lupaa ratsastamaan Eppusellani? tyttö jatkoi. Se puhui nopeasti ja jokaisen lauseen jälkeen hän ärsytti minua enemmän ja enemmän.
- Ja ohjat tänne! hän repi ohjat jälleen kerran kädestäni. Tyttö lähti taluttamaan Eppua takaisin talliin, sillä aikaa kun minä jäin seisomaan suu auki pihalle. Sitten lähdin täyttä vauhtia takaisiin keittiöön. Mummi teki lettuja pannulla.
- Kuka toi oli!? kysyin suoraan.
- Ai toi tyttö joka tuli just tänne? se on... mummin lause jäi kesken.
- Mikä ärsyttävä nimi! sanoin ilkeällä äänellä.
- Ethän sinä edes kuullut sen nimeä, mummi ihmetteli.
- Häh? Mitä olitkaan sanomassa? en kuunnellut, koska mielessäni juoksin tytön perään raippa kädessä.
- Olin sanomassa, että sen nimi on Kira... mummi jatkoi.
- Mikä ärsyttävä nimi, keskeytin taas.
- Niin... Se on naapurin tytär. Helenan. Hän maksaa Epun ruuista ja ratsastus tavaroista, jos sen tytär pääsee hoitamaan Eppua, mummi kertoi. Minä en kuunnellut. Minulle tuli yksi pirullisen nerokas idea mieleen.

Kävelin takaisin talliin ja puristin kädessäni pientä lappua. Epun karsina oli jo edessä. Kira oli ottamassa sille suitset pois.
- No mitä ny... hän aloitti, mutta tällä kerralla olin nopeampi.
- Tossa, ojensin sille lapun.
- Tässä on Epun huoltajan allekirjoitettu lappu, jossa sanotaan, että saan luvan ratsastaa Epulla, sanoin. Kira tutki lappua pysyi pitkään hiljana. Sitten hän sanoi:
- Tässä ei sanota mitään, että saat mennä Epulla itse, joten tuun taluttamaan sinua.
Jes, ajattelin. Suunitelma menee aika hyvin. Hymyilin Kiralle ja menin sen perässä kun se lähti taluttamaan Eppua maastoa päin.

Maastossa menin Epun selkään ja Kira lähti taluttamaan Eppua ja minua. Pidin ohjat käsissä oikeen kömpelösti ja yritin kääntää ne sillain, että Kira huomaisi. Näin Kiran katseen käsissäni ja odotin, jotain töykeää huomautusta, mutta hän oli hiljaa. Sitten yritin toista keinoa:
- Miten hevonen saadaan raviin?
- Etkö tiedä miten hevonen saadaan raviin? Kuka sinut oikeen ratsastamaan päästi? Kira sanoi kovalla äänellä.
- Minä olen aloittanut jo alkeiskursin! sanoin itserakkaalla äänellä.
- Okeei... No, ei tässä muutakaan vaihtoehtoa oo, kira mumisi. - Eli annat vaa pohkeita eikä muuta.
- Ai näin? annoin Epulle kiireesti pohkeita, mutta melkein heti kosketin sen takapuoleen raipalla. Raippa oli toisessa kädessäni, joten Kira ei huomannut sitä, mutta tärkeintä oli se, että Eppu siirtyi heti laukkaan.
- Ei! Mitä sinä te... Kira yritti juosta perässä, mutta hän kompastui kiveen ja kaatui suoraan lätäkköön. Riimunaru oli vieläkin Epun kuolaimessa kiinni, joten kumarruin ja irrotin sen. Kun riimunaru oli kädessäni, käännyin ja yritin heittää se niin pitkälle kun vain pystyin. Pysäytin Epun, jotta saisin nähdä minne riimunaru lensi. Käännyin ja näin Kiran, joka istui litimärkänä lätäkössä ja jonka päälle tippui heittämäni riimunaru. Käänsin Epun, aloin nauraa. Tiesin, että olin juuri todella inhottava ja törkeä, mutta tämä oli hyvä kosto. Tunsin oloni jotenkin paremmaksi. Nyt tämä tyyppi on omalla paikalla.

- Kuka toi ärsyttävä tyyppi on?! Kira karjui ja osoitti minua. Minä seisoin parissa askeleessa hänestä ohjat kädessä. Mummi seisoi ja katsoi Kiraa hämmästyneenä.
- Kuka hän on?! Kira toisti. Mummi oli ihan varma, että jotain on meneillä. No, vain tyhmä olisi ihan normaalisti, jos hänen nenän edessä olisi litimärkä tyttö, joka huutaisi korvaan ja haluisi saada tietää, kuka on tyyppi, joka seisoo siinä lähellä ja pitää hevosesi ohjat kädessä.
- Mitä tapahtui? mummi kysyi hiljaa.
- Nyt vanhus! Kerrot kuka toi on, tai äitini ei maksa enään koskaan Epun ruuat ja se kuolee nälkään! Kira karjui ihan täysillä. Toi oli jo viimeinen tippa.
- Kehtaatkin puhua mummini kanssa noin! raivostuin ja heitin ohjat maalle. Eppusta ei pitänyt enään kukaan kiinni, mutta tämä silti pysyi rauhalisena paikallaan.
- Mummin? Kira katsoi minua. - Onko toi, sun mummi?
- Kyllä, mummi tuli eteen ennen kun avasin suuni. - Tämä on minun lapsen lapseni ja hän on Epun omistaja. Kira pysyi hiljaa. Oli pitkä hiljaisuus. Sitten Kira suoristui ja sanoi todella hiljalla ja pelottavalla äänellä:
- Minä menen nyt suoraan kotiin ja sanon äidille, ettei hän missään nimessä osta Epulle yhtään heinää. Katsoin mummia ja yritin näyttää pelästyneeltä.
- Tuun sitten Epun hautajaisiin ja tuon sille nippu porkkanoita, jotka laitan... Kiran lause jäi kesken. Minä raivostuin jo niin, että voisin hypätä Kiran päälle ja kuristaa sen kuolleeksi.
- Eppu ei nää nälkää koskaan! Jo huomenna se lähtee suomeen, missä sille on jo varattu karsinapaikka sellaisessa tallissa kun Ruusuke! Minulla on siellä jo kaksi hoitsua, joista yksi on myytävänä ja parin viikon päästä siitä tulee minun oma hevoseni! Epulla on siellä ruokaa, seuraa ja muitakin ihmisiä, jotka tulevat joskus rapsuttelemaan tai hoitamaan sitä, ja sinä et ikinä nää enään Eppua! Ikinä! Ja vaikka tulisitkin suomeen ja juoksisit suoraan luokseni, ja rukoilisit polvilla, jotta antaisin sinun nähdä Epun, et nää sitä ikinä, koska sellaisen ihmisen kun sinä, ei haluasi nähdä yksikään hevonen! lopetin lauseen karjumalla. Kira katsoi minua suoraan silmiin. Huomasin, että silmistäni valuu kyynelet. Oli hiljaisuus. Kaikki seisoivat ja tuijotivat toisiaan. Eppukin oli paikallaan, vaikka se olikin selkäni takana ja en nähnyt sitä, tiesin, että se on siellä. Tuijotin Kiraa jo pitkään, mutta vasta nyt huomasin, että hänkin rupesi itkemään. Vihdoinkin Kira liikahti. Hän kumartui, otti laukunsa ja lähti polkua pitkin kotiin.
Jatkuu... Arrow Arrow


Kirjotat virkeet hienosti ja ehkä hiukan ilkeä olit Kiiraa kohtaan, mutta tarinahan tää on ja juoni oli aivan loistava, kun olit keksinyt, että Epulla on hoitaja ja... kaikkea. Hienoa! Mainiota luettavaa!
-Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Epun hoitovihko Empty
ViestiAihe: Vs: Epun hoitovihko   Epun hoitovihko EmptySu Toukokuu 30, 2010 4:54 am

Eppu ja Ruusuke

Tallilla oli kylmää. Olin just tullut alkeiskurssi tunnilta, jolla talutin Vilin ratsastajaa. Kentällä satoi vettä, mutta maneesi oli varattu, joten Wellu sanoi, että valitettavasti pitäisi kestää. Sade ei ollut paha, sitä paitsi aurinko tuli melkein heti ulos pilvien taa. Kaikki otti hupparit pois, paitsi minä. Minulla oli vieläkin kylmä. Vili söi heinää karsinassa ja sen ratsastaja hoiti sitä, koska halusi kokella hoitaa itse. Minä istuin heinillä ja otin taskustani, joka minuutti kännykän, jotta saisin tietää paljon kello on.
- Miksi katot koko ajan kelloa? ratsastaja kysyi.
- Mun hevoseni pitäisi tulla just Ruusukkeeseen. Se tuotiin Ruotsista, selitin.
- Oikeesti? ratsastaja heitti harjan pakkiini ja tuli istumaan viereen. - En tiennyt, että sinulla on oma heppa. Kerro...
Kerroin tytölle koko tarinan. Kiraan me jäätiin jumiin, koska tyttö ei voinut uskoa, että on olemassa näin inhottavia ihmisiä.
- Sitten, seuraavana päivänä, lähdimme suomeen, mutta sitten Epulla taisi olla jonkun rokotuksen kanssa ongelmia, joten minun oli tultava Eppua ennen ja se tulee, vasta tänään, kerroin. Olin jo avamassa suutaan, jotta jatkaisin, mutta sitten kuulin äänen:
- Marju. Nostimme päät ratsastajan kanssa ja näimme Wellun.
- Eppu on jo tullut. Haluat varmaan nähdä miten sillä sujuu uudella paikalla, Wellu hymyili. Ponnahdin ylös ja lähdin täyttä vauhtia tallin pihalle. Näin heti miten Ritsku talutteli iloista Eppua luokseni.
- On kyllä ihana heppa, hän sanoi, kun olimme jo tarpeeksi lähellä toisiamme. - Todella rauhallinen ja todella söpö.
- Se on, sanoin iloisella äänellä ja taputin Eppua kaulalle. Ritsku talutti Eppua uuteen, puhtaaseen karsinaan ja laittoi karsinan oven kiinni. Eppu näytti todella tyytyvälliseltä. Huomasin, että karsinan ovessa oli tyhjä kyltti. Olin jo avamassa suutani, kun Wellu antoi minulle liidun.
- Sinä saat nyt tämän kunnian, Wellu naurahti. Otin liidun ja nostin käteni kohti kylttiä. Liitu tarttui kylttiin ja kirjoitti isoilla kirjaimilla "EPPU". Siitä tuli todella hieno. Jäin hetkeksi katsomaan kylttiä. Huomasin, että Wellu ja Ritsku lähtivät, mutten halunnut irrottaa katsetta kyltistä. Eppu... Nyt siitä tuli Ruusukkeen asukas. Vaikka Eppu lätisikin, olin varma, että Ruusuke jää sille ikuiseksi sydämmeen. Kuten minulle, Dumlelle ja kaikille muillekkin hoitajille ja Ruusukkeen asukkaille...
LOPPU!!!


Koko tarinasta saat loistavat 300ve
-Ritsku
Takaisin alkuun Siirry alas
Marju
Hyvä chattaaja
Hyvä chattaaja
Marju


Viestien lukumäärä : 69
Join date : 29.03.2010
Ikä : 26
Paikkakunta : Tuusula

Epun hoitovihko Empty
ViestiAihe: Vs: Epun hoitovihko   Epun hoitovihko EmptyKe Loka 20, 2010 12:54 am

Sateinen päivä

Kävelin pitkää tietä pitkin. Talli oli vielä kaukana, mutta minä olin jo märkä. Ainakin kun lähdn kotoolta paistoi aurinko ja ulkona oli noin 4 astetta lämpöä. Jätin pyörän kotiin ja päätin lähteä hoitamaan ihanat heppuseni kävellen, samalla nauttia ilmasta.
Nyt kyllä nautin ilmasta...
Laitoin huppuni taas päähän, jotta edes pää olisi kuiva, muttei autanut. Huppukin oli niin märkä et siitä valui vettä täysillä. Parempi on ilman huppua. Otin sen pois.
Kuulin kavioiden äänen ja käännyin. Joku laukkasi hevosella täyttä vauhtia minua päin. Perännyin. Hevonen hidasti vauhtia ja kohta näin Bean joka laukkasi Epulla. Hämmästyin.
- Bea! Mitän sä Epulla... Siis ei haittaa, mut en luullu et sä oot ratsastamassa sillä, sanoi.

- Sori, mut sua ei ollu näkyny tallilla niin kauan. Ja sit mä lähetin sulle viesti ja kysyin et voinko mennä vähän Epul ratsastaa, ku Topi oli tunnilla ja... Bea ei ehtinyt lopettaa, koska Eppu hirnui ja yritti laukata. Bea veti ohjista.
-... me mentiin maastoon ja sit alkoi sataa kaatamalla, mut toivottavasti päästää tota talille.
Eppu ei osanu millään seisoa rauhallisesti paikallaan. Se kiemurteli hirnui ja yritti päästä nopeemmin kuivaan paikkaan. Mitä kaivasin taskustani kännykän. Se ei toiminu. Varmaan vanhus ei kestäny enään noin paljon vettä. Lasitoin sen onnettomana takaisin taskuun. Huomasin että Epulla ei ollu satulaa. Bea taisi miettiä samaa, koska siinä hetkessä hän sanoi:
- Hyppää selälle!
- Ai minä?!
- No kuka vielä?! Hyppää nii päästään nopeemmin kuivumaan! Tallille on vielä ainakin puoltoist kilsaa! Bea huusi, sillä sateen vuokse ei kuulun edes Epun hirnuntaa.
Minä jäin miettimään. En ole koskaan vielä istunut selässä jonkun kanssa. Ja minun varmaan pitää sit istua takana sillä Bean täytyi pitää Eppua kiinni tai se lähtee niin kovaa, ettei Bea ehdi, edes vetää ohjista ja itsekkin varmaan tippuu selästä. Plus vielä Eppukin lähtee laukkamaan täyttä vauhtia...
- Halooo!!! Bea huusi.
- Täh? taisin olla vähän ajatuksissani.
- Nyt selkään tai sä varmaan haluut kävellä? Bea katsoi minua jotenkin oudosti. Ilmeni taisi näyttää aika tyhmältä. Muistin, miten pitkä matka tallille vielä on, joten kiipesin kömpelösti Bean taakse.
Bea antoi Epulle vähän vapauta, joten Eppu lähti laukkamaan niin hurjan nopeasti, että meinasin tippua selältä. Pidin Beasta kovaa kiinni. Bea huusi jotain, mutten kuullu. Epun takapuoli oli niin liukas ja märkä, että tunsin jo miten me liuotaan Bean kanssa alas. Vihdoin talli oli näkyvissä. Pitää mennä vielä alamäki ja... ylämäki. Eppu meni hirmun nopeasti ja alamäki meni myös nopeasti ohi. Tunsin miten takapuoleni alkoi liukua alas. Pidin vieläkin Beasta kovaa kiinni. Hänkin jo tunsi, ettei tämä lopu hyvin. Bea antoi Epulle vielä lisää pohkeita ja hevonen hirnuen lisäsi nopeutta. Taisin tuntea jo Epun hännän, mutta viime hetkessä hevonen suoristui ja kun avasin silmät olimme tallin pihalla. Eppu pysähtyi ja antoi meidän kiivetä alas.
- No, olemme ainakin elossa! Bea yritti piristää minua. Katsoin sitä ja vedin syvään henkeä. Hän tajusi varmaan, mitä ja kenelle oli juuri sanomassa, joten otti Epun ja lähti kiireisesti viemään sitä talliin.

Seisoin Epun karsinassa yksin. Bea haettiin autolla ja hänhän ei olle yhtään sääliny, että pääsi minusta näin nopeasti eroon.
Eppu katsoi minua unisena. Se oli jo melkein kuiva. Kävin hakemassa sille kauraa ja porkkanaa kaapista. Eppu söi iloisena kaiken mitä olen sille tuonu ja haukotteli. Annoin hepalle pusun ja jätin sen rauhaan. <3
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Epun hoitovihko Empty
ViestiAihe: Vs: Epun hoitovihko   Epun hoitovihko Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Epun hoitovihko
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Foksun hoitovihko
» Cocon hoitovihko
» Rosen hoitovihko
» Jimmyn hoitovihko
» Indin hoitovihko

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Virtuaalitalli ruusuke :: Hoitajille :: Hoitovihkot-
Siirry: